Световната практика хората да могат свободно да връщат стоки в магазините и да получават обратно парите си постепенно навлиза и в България. Вече има десетки добри примери у нас най-вече на международни брандове, които имат политики за връщане на парите за ненужните продукти.

Най-често срокът за това е седмица, но има магазини, които дават и 30 дни за размисъл дали купеното наистина ни трябва. Всички обаче имат изискването то да не е ползвано и похабено. Темата за връщането на ненужни подаръци е особено популярна след коледните и новогодишните празници.

Имаме над 200 обаждания от граждани през почивните дни в Комисията за защита на потребителите и най-масовият въпрос е какви са правата им за връщане на стока и възстановяване на парите, съобщи вчера Иван Бъчваров, главен секретар на ведомството. И призна, че

магазините у нас

не са длъжни да

приемат обратно

продадените

стоки

Според разпоредбите на българския закон за защита на потребителите клиентите могат да поискат да върнат закупена стока или да я заменят с друга само в случаите, в които е установен дефект. Но не и ако просто не им харесва, не им става или не им трябва.

На европейско ниво също няма задължителна директива или друго законодателство. Нищо не пречи обаче да се приеме национален - български - регламент за задължително връщане на парите за купената стока например в срок от 1 месец, а защо не и за 1 година. Не са регулирани и условията за връщане на продуктите.

Сега почти всички го правят само срещу запазена касова бележка, въпреки че при повечето случаи е ясно, че няма откъде другаде да е купена, особено при маркова стока.

Само при онлайн търговията и т.нар. продажби от разстояние клиентите имат гарантираната по закон

възможност да

върнат купеното

в срок от 14 дни,

обясниха от Комисията за защита на потребителите. При това при поръчки по интернет хората не дължат никакво обяснение защо искат да върнат стоката.

Някои магазини приканват клиентите да пробват купеното вкъщи и ако не им стане, ще им върнат парите.

Имайте предвид обаче, че може да се наложи да платите пощенските разходи по връщането на стоката към търговеца, предупредиха от КЗП. И обясниха, че за търговските обекти всичко зависи единствено от волята на управителя на магазина или веригата.

Затова, когато купувате подарък и допускате, че е възможно да се наложи замяната или връщането му, предварително се информирайте от търговеца дали би се съгласил, съветват експертите. Добре е това

да бъде писмено

декларирано

от него някъде в обекта или в документ, който да ви предостави при покупката. В противен случая може да изпаднете в ситуация, в която първоначално сте получили принципното обещание на консултанта, че можете да върнете продукта, а впоследствие да се окаже, че това няма да може да се осъществи на практика. Препоръчително е да се поинтересувате и от други клиенти на въпросния търговец, които са поискали връщане, как се е отнесъл той с тях.

Иначе добрите практики да се връщат доброволно парите за ненужни стоки са въведени от почти всички обекти на известни марки за дрехи. Срокът от 1 месец е за брандовете на испанската “Индитекс” - “Зара”, “Бершка”, “Масимо Дути”, “Ойшо”, “Страдивариус” и “Пул енд Беър”. Той е общ за всички магазини и страни, в които са представени. Подобни са условията и в други големи вериги за дрехи като H&M и Waikiki. Някои дори имат табели, приканващи клиентите, които нямат време да мерят в магазина ризата или панталона, да ги купят и облекат вкъщи и ако не им стават, имат гаранцията, че ще си получат парите обратно.

Политики за замяна с друг продукт или връщане на парите имат и големите хипермаркети като “Практикер”, “Мосю Бриколаж” и дори тези за храни - като “Кауфланд”, “Карфур” и “Пикадили”. За хранителните продукти обаче има изискване те да са предварително опаковани и с ненарушена цялост. Например

за неотворена

бутилка зехтин

ще ви върнат

парите,

но не и за бучката сирене или кашкавал. По хигиенни причини повечето от търговците отказват да приемат обратно и бельо, обици и др. стоки, за които няма гаранция дали не са ползвани.

Платена изцяло екскурзия?

Вече може да се откажете

Загубата на всички пари за платена изцяло екскурзия вече може да бъде предотвратена. От около две години туроператорските фирми и у нас вече предлагат застраховка “Отказ от пътуване”. Цената й обикновено е от 0,5 до около 1% от цената на пакета (разбира се, този диапазон не е фиксиран, зависи от това как застрахователят оценява риска и от мястото на посещение - бел. ред.). Така при внезапна болест в последния момент или при друг инцидент, туристът няма да загуби сумата за екскурзията. Ако не се направи тази застраховка, неустойките за отказ от пътуване са много големи по целия свят. В договор на туроператорите това се посочва, но обикновено може да върнете едва 30% от цената на почивката, ако се откажете поне 30 дни преди нея. Застраховката “Отказ от пътуване” е позната в Западна Европа отдавна - в Астрия например я изискват дори собствениците на пансиони и квартири в малките алпийски градчета. Не подпишеш ли такава полица, хазайката предупреждава, че няма да върне нито лев от сумата, платена по банков път. Засега обаче от застраховката се ползвали малко българи, казват туроператори.

Търговците в САЩ губят 15 млрд.

долара от “заемане на стоки”

ЕВА ГЕОРГИЕВА

Между 9,6 и 14,8 милиарда долара годишно губи америанската икономика от “заемане на стоки”. Това сочи статистиката на Националната търговска федерация на САЩ.

Практиката на връщане на закупена дреха или уред след еднократно ползване причинявала огромни загуби на магазините в САЩ. Около 5,5% от всички върнати коледни подаръци са вече използвани. Това води до очаквана загуба от 3,8 милиарда долара само за този коледен период. Американците “заемат” най-често скъпи дрехи като сватбени рокли и смокинги, но също и електроуреди. След като носят дрехата или ползват уреда, без да махат етикета, те го връщат в 30-дневен срок и получават парите си или ваучер за пазаруване.

Практиката е най-разпространена сред жените - всяка една от шест американки признава, че връща вече обличани дрехи.

Въпреки че не са повредени, върнатите стоки не може да бъдат продадени на същата цена. Това точно предизвиква и огромните загуби за магазините. Поради зачестилите случаи на “заемане” на продукти все повече магазини изискват лична карта при връщане на продукт. Събраните данни можело да бъдат използвани за създаване на база данни на най-честите измамници.

За разлика от САЩ магазините във Франция не гарантират приемането или замяната на върната стока. Въпреки това все повече магазини дават на клиентите си възможността да върнат купеното в срок от 7 до 30 дни.