Косвените приходи от изграждане на "Южен поток" - от такси и данъци, се очаква да бъдат повече, отколкото от транзитни такси. Това обяви от парламентарната трибуна премиерът Бойко Борисов, който представи доклад на правителството, след като се е запознал с всички документи.

Той призова по този проект депутатите да излязат с обща позиция. Премиерът предложи от всяка парламентарна група да се излъчи по един представител и заедно да обсъдят дали проектът да се даде на концесия или да се измисли друг финансов модел. Борисов заяви, че правителството ще настоява да се строи "Южен поток" при спазване на европейското законодателство. Тази позиция ще бъде защитена утре от вицепремиера Томислав Дончев и енергийния министър Теменужка Петкова при срещата им с еврокомисарите.

В същото време премиерът заяви, че с Русия не е подписван дългосрочен договор, няма и завършен финансов модел по договора. Според протокол, подписан от БЕХ и "Газпром", е предвидено целевият срок за откупуване на инвестицията да не е по-дълъг от 15 г., считано от началото на експлоатациятана българска територия. Това е срокът, в който трябва да се възстановяват капиталовите средства, уточни премиерът.

Според него дългосрочният газов транспортен договор, предложен от руската страна, обаче съдържа клаузи, които са неблагоприятни за българската компания, участник в „Южен поток". 4,25 на сто външна възвращаемост при заложена вътрешна от 8%. Прекомерна ниска тарифа за първите 15 г., когато БЕХ има нужда от пари да си плаща заема. Ниската тарифа би донесла малък дивидент, което означава, че БЕХ не може да си плаща вноските и периодът на възвращаемост ще се увеличи, което значи по-висока лихва. След 24-ата година печалбата ще е оперативни разходи плюс 2%, което означава, че проектната компания може да работи на загуба", съобщи Борисов.

Има намаление на тарифата след 2040 г., за да покрива само разходите. До 2023 г. БЕХ няма да получава дивидент, 2023-2040 година ще е 65 млн. евро на година, каза Борисов. И допълни, че „при тези разчети е невъзможно да се намери външно финансиране.

Мартин Димитров от РБ заяви, че евентуален анализ ще покаже, че пряка печалба от "Южен поток" няма да има". От името на ДПС Лютви Местан декларира позицията- "Южен поток" да се строи само в съгласие с правилата на ЕК.

Стойнев: Турция става партньор на ЕС

България не може да подпише договор за изграждане на "Южен поток", защото още не е изяснен статутът му, заяви ексенергийният министър Драгомир Стойнев. Трябва да е ясно дали проектът ще отговаря на Третия енергиен пакет на ЕС и тогава транзитните такси се определят от ДКЕВР. Ако не, таксите се договарят пряко с Русия. За Стойнев старт на строителни дейности на таша територия не нарушава европравилата. "Убеден съм, че ЕК наистина бърка. Това да защитаваш националния интерес, не значи, че си в противоречие с европейската практика. Солидарността като че ли важи повече за богатите държави, отколкото за бедните. ЕК дава ли си сметка, че Турция става партньор в този евразийски съюз? Даваме й възможност да вплита няколко газопровода, едва ли не да диктува правилата.

Медии: В Москва не бързат със спирането  

 

Седмица след като руският президент Владимир Путин обяви, че страната спира "Южен поток", все още не е направено почти нищо в тази посока, съобщава в. "Ведомости".
Единственото било да се съобщи на собственика на италианския кораб за полагане на тръби "Касторо сей" да не започва работа. В министерството на икономиката на Русия засега никой не е давал нареждания да започне подготовка за денонсиране на междуправителствените споразумения с държавите по трасето на "Южен поток", допълва "Ведомости". Вчера обаче бе съобщено, че "Газпром" създава компания за изграждане на газопровода през Турция. Тя ще се казва "Газпром Руская".