Когато пътувате с колата си в страни от ЕС и в още 6 държави на Стария континент, не е нужно да имате сертификат "Зелена карта". Застраховката "Гражданска отговорност" важи и за тях, дори и без към нея да е издаден допълнителният документ. А ако го има, за него не трябва да се доплаща като условие за влизане в сила на застраховката зад граница.

В това са категорични от Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) и от Комисията за финансов надзор (КФН).
"Зелена карта" е всъщност "Гражданска отговорност" за чужбина. Преди присъединяването ни към ЕС тя се купуваше допълнително, но от август 2007 г. страната ни се присъедини към т.нар. многостранно споразумение "Зелена карта". Неговата цел е да улесни придвижването, но и да гарантира обезщетяването на пострадалата страна при пътно произшествие, обясниха от НББАЗ.

Така стана възможно свободното придвижване на наши автомобили в общността и още няколко страни, които също са част от договора, само с наличието на "Гражданска отговорност". Това са Андора, Хърватия, Исландия, Норвегия, Швейцария, а отскоро и Сърбия. Всички те са включени в Европейското икономическо пространство (ЕИП).
В тези държави доказателството за наличието на задължителната застраховка е регистрационният номер на превозното средство. Именно поради тази причина тогава се наложи масова подмяна на регистрационните номера на автомобилите у нас. Така бяха застраховани със задължителната полица всички. Постигна се и най-високият обхват по застраховката - близо 100%. Условието на споразумението е той да се задържи над 90 на сто, за да останем част от него и да продължим да се движим без допълнителна полица.

И макар че в момента обхватът е малко над 70%, все още сме част от многостранното споразумение и можем да се движим свободно.
Въпреки това застрахователите продължават да изискват от клиентите си, преди да тръгнат в чужбина, да се снабдят със сертификат "Зелена карта". Шофьори се оплакват, че за него понякога се искат между 10 и 50 лв. в зависимост от компанията.
Обяснението на дружествата е, че сертификатът дава сигурност. В чужбина шофьорът може да бъде проверен от катаджия, който не знае, че българите могат да се движат свободно без "Зелена карта" и да не разбере полицата "Гражданска отговорност", която е на български.

С изискването да се получи "Зелена карта" обаче застрахователите вероятно също се подсигуряват. Обикновено при сключването на "Гражданска отговорност" клиентът получава отстъпка от цената, ако декларира, че няма да пътува извън пределите на страната. Обяснението е в различната щетимост тук и в чужбина, както и по-високите обезщетения навън.
Вероятно с таксата за получаването на сертификата "Зелена карта" клиентът си доплаща пълната цена на застраховката, която вече покрива по-високия риск от шофиране зад граница.
Справка в тарифите на компаниите, качени в интернет сайта на Комисията за финансов надзор, показва, че повечето от тях имат различни цени за България и страните от ЕС и споразумението "Зелена карта". Разликата между едните и другите премии варира най-често между 20 и 60 лв.
Доплащане за сертификата "Зелена карта" може да се иска по усмотрение на застрахователя, но това не може да е условие за валидност на застраховката в чужбина, категорични са експертите. Те допълват, че според моторните директиви и Кодекса за застраховането "Гражданска отговорност" важи в ЕС и останалите 6 страни от споразумението.
В случай на произшествие, причинено от български автомобил зад граница, претенцията се обработва и гарантира от НББАЗ. Средствата се плащат от застрахователя по "Гражданска отговорност" (когато има валидна полица), или от Гаранционния фонд (когато превозното средство не е застраховано). В случай на забавяне от страна на застрахователя НББАЗ е длъжно да плати средствата, които след това си възстановява от дружеството.
Бюрото е гарантиращата институция за всички законно регистрирани моторни превозни средства с български регистрационни номера, виновно извършили пътно произшествие на територията на ЕИП, независимо дали притежава валидна застраховка "Гражданска отговорност" или не, казват от институцията.
"Зелена карта" продължава да се изисква за Турция, Македония, Албания, Черна гора, Босна и Херцеговина, Русия, Беларус, Тунис, Израел, Иран, Украйна, Молдова, Мароко. Тя се купува допълнително, а цената зависи от държавата и времето за престой.