Променяте бизнеса си и, разбира се, се нуждаете от ново, атрактивно лого. Но не харесвате нито една от идеите на хората от екипа ви. А точно сега не е моментът да наемате скъпо платен дизайнер. Или сте автор на най-гениалната бизнес идея (според вас и двамата ви най-добри приятели), но нямате достатъчно пари, за да я реализирате. Нито активи, срещу които да си осигурите традиционно банково финансиране.

И в двата случая решението на вашия проблем може да дойде от... тълпата. Точно така – тълпата като нарицателно за милионите хора по света, един от които точно в този момент може да измисли най-подходящото лого за вашия бизнес. Или десетките от милионите, които също като двамата ви приятели ще се запалят от идеята ви дотолкова, че да отделят по 10 – 20 – 50, дори 100 лева, евро или долара, за да участват в реализацията й. В ерата на глобалната мрежа проблемът да стигнете до всичките тези милиони, сред които е и вашият човек, е точно никакъв.

Интернет е платформата 

на която в последните петнайсетина години се развиват краудсорсингът (crowdsourcing) и краудфъндингът (crowdfunding) чрез многобройни специализирани сайтове. Два бизнеса, които използват потенциала на тълпата (crowd) като източник (source) на идеи, решения, изпълнение на конкретни задачи или като възможност за набиране на групово финансиране (funding). С помощта на интернет комуникацията работодатели откриват решения на проблеми, с които щатните им служители не могат да се справят или купуват услуга, от които фирмата им временно се нуждае. Хората, справили се със задачите, получават по банков път пари за труда си. И обратното - чрез тези платформи хората с нови идеи за бизнеси намират пари за стартирането им, ако наистина хрумванията им се окажат интересни и провокират тълпата. А най-хубавото е, че средствата се осигуряват под формата на дарения или срещу дребни бонуси, така че стартиращите накрая не се оказват чувствително задлъжнели. Бизнесът за сайтовете е в таксите, които прибират при успешно изпълнение – в масовите случаи между 3 и 5% при краудсорсингът, които се плащат от работодателите и 5% при краудфъндингът, които се начисляват върху инвестицията, набирана чрез групово финансиране, преди сумата да бъде обявена публично.

Трудно е да се каже кога точно стартира този бизнес. Според проф. Здравко Райков от Софийския университет със сигурност сред инициаторите му са

Джейк Никел и Джейкъб Дехарт.

Историята им е разказана в неговото изследване „Креативен бизнес“. През 2000-та година Джейк и Джейкъб са млади студенти, току-що изключени от колеж. След редица неуспешни опити да започнат работа, решават да създадат сайт за електронна търговия Threadless.com. Започват новата си инициатива с последните си 1000 долара спестявания. Двамата канят всеки, който желае, да им изпраща свой дизайн на тениска. Рисунките се оценяват от потребителите на сайта като 10-те проекта, събрали най-много гласове за седмицата, се отпечатват върху тениските и се продават чрез сайта. Авторите на отличените проекти получават по 2000 долара и още по 500 за всяка допечатка. Така Джейк и Джейкъб успяват да развият успешен бизнес единствено благодарение на интернет „тълпата“. Днес сайтът Threadless.com e част от компанията skinnyCorp на Джейк и Джейкъб, която използва същия подход при реализирането на всевъзможни проекти. В момента компанията им се радва на ежегоден оборот от над 50 милиона долара, посочва проф. Райков.

Краудсорсинг

Една от най-популярните платформи за краудсорсинг е InnoCentive (www.innocentive.com). Тя е създадена от фармацевтичната компания Еli Lilly. Нейни клиенти са компании от ранга на Procter&Gamble, Dupont, Boing, BASF. Още при първия бегъл поглед на задачите за решаване, поместени на сайта, вниманието приковава оферта от фармацевтична компания. Тя предлага 20 000 долара на този, който предложи нова форма за почистване на зъбни протези, което да направи изживяването по-приятно и по-ефективно за потребителите им. От компанията припомнят, че в момента въпреки различните препарати, които са на пазара, това си остава тромава процедура - включва измиване, накисване в разтвори, изисква подходящи четки и т.н. Друго предложение, качено на платформата, обещава щедро възнаграждение за потребителя, който предложи съставка, която да неутрализира горчивия вкус на сода бикарбонат, използвана в пастата за зъби.
Като цяло офертите за изпълнение на конкретна работна задача, пубрикувани на платформата, са разделени условно в

четири групи в зависимост от заплащането

– за всякакви суми, за задачи над 25 000 долара, над 50 000 долара и над 100 000 долара. Най-високоплатената задача в началото на юни на сайта бе награда от 25 милиона долара за изобретението на хапче за куче или котка, с чието еднократно приемане се осигурява нехирургичен стерилитет. Основно изискване на възложителя – компанията Michelson, е въздействието на лекарството да не е болезнено за животното.
Друга популярна краудсорсинг платформа е Mechanical Turk на Amazon. Името е заимствано от създадената през 18 век “машина” за игра на шах. Всъщност тя е била кукла в турска национална носия, вътре в която е имало жив шахматист, който побеждавал, но понякога и губел от противниците си.
Amazon Mechanical Turk е онлайн трудов пазар. Той предлага на потребителите си да изпълняват микрозадачи срещу сравнително ниско заплащане. Например, платформата предлага възнаграждение от 65 долара за човек, за да прослуша аудиозапис и да свали гласа като текст, който след това да прикачи във формат за субтитри. Едва 0,01 долара е възнаграждението за написването на дума или код, чрез който сайтовете проверяват дали се ползват от живи хора или от автоматични системи.
Тълпата се използва и като

измерител на световната инфлация

чрез снимки на цените на стоките от магазините и пазарите. Така работи краудсорсинг платформата Premise Data. Чрез приложение за смартфон, основно студенти и домакини от над 30 страни по целия свят снимат цените на стоките и ги изпращат на компанията. За всяка снимка се плаща до 10 цента. Така Premise Data например е прогнозирала инфлацията в Индия няколко месеца преди ръстът на цените да се осъзнае от правителството - следейки само цените на лука по витрините на магазините, пише в книгата си проф. Здравко Райков. Сред най-активните участници в глобалното визуално статистическо допитване е Маджали Исмаил от Нигерия, който на седмица изпраща по около 450 изображения. „Присъединих се към Premise, за да придобия повече опит и защото допълнителните пари, които изкарвам, ми помагат да плащам за различни неща и така да помагам на моето семейство“, казва той.

Краудсорсинг платформите превърнаха интернет и в голяма художествена галерия, отворена и за аматьори, и за професионалисти фотографи и художници. Водещите платформи са сайтове от типа на Shutterstock.com, Fotolia.com (наскоро придобита от софтуерния гигант Adobe), Istockphoto.com. На тях се предлагат основно „сток фотографии“, т.е. снимки, подходящи за реклама на продукти или пейзажни фотоси от водещи туристически дестинации. За всяка снимка, свалена от потребител, Shutterstock например плаща на автора й по 25 цента. При Fotolia комисионните за авторите са по-високи, има както по 1 евро за свалена снимка, но и по 3-4 евро.

Всички тези сайтове предлагат и extended license за продажба на снимките, когато те се използват за билбордове или за телевизионни или вестникарски реклами. В тези случаи само от продажбата на една снимка авторът й може да получи 75 долара, например. Поне 25 долара е комисионната за автор, чиято снимка се отпечати като илюстрация във вестник или списание с хиляден тираж.

На тези сайтове могат да продават и аматьори, но преди това самите сайтове ги

превръщат в професионални аматьори.

Например, Shutterstock ще ви допусне само след като от 10 подадени снимки поне половината отговарят на необходимото качество. След това всяка снимка, която качвате, се оценява от професионалисти и ако не е качествена, се връща. Затова продаващите снимки през сайта аматьори например бързо разбират, че фотоапаратът върви със статив, защото при всяко потрепване на камерата сайтът връща снимките заради липса на фокус.

Има и сайтове, които плащат стотици долари за снимки. Такава е платформата Stocksy.com, на която се допускат само най-добрите фотографи. Тя разпределя между тях и дивиденти от годишната си печалба. Доста популярна е и платформата

FineArtAmerica.com. На нея всеки може да продава снимките си като принтове, по-големи от размерите на който и да е плазмен телевизор. Авторът на снимката сам поставя цената, която иска да му бъде платена. Обикновено за най-големите размери се плаща между 300 и 500 долара. Платформата поема разходите по разпечатването и доставката на снимката в поисканите от клиента размери и в рамка.

Безспорното доказателство, че краудсорсингът превръща света в едно глобално село, в което дизайнери или програмисти от България могат да работят за компания в Китай, докато седят в хола си, са платформите Zhubajie.com и нейната американска версия Witmart.com. В момента те работят с над 7 милиона души на планетата - плащат за превод на материали, графичен дизайн, пи-ар, анализи, изработване на сайтове, лога и каквото се сетите. Пример: Работодател от Китай предлага възнаграждение от 199 долара за изработването на лого за неговата компания. Тя изработва качествени джобни ножчета от 1980 година. „Ние искаме това лого да показва, че сме производители, държащи на високото качество и че на нас може да се вярва“, уточнява поръчителят. Предпочитаните цветове са черен и червен или черен и оранжев. Логото трябва да съдържа слогана „HONGJIA KNIFE“. Успех!

Краудфъндинг

В 21 век хората с оригинални и атрактивни идеи вече не бива да се притесняват как ще си осигурят средства за реализирането им. Панацеята е отново в интернет, чрез груповото финансиране или т.нар. краудфъндинг.
Най-известният сайт за краудфъндинг е Kickstarter.com. От основаването му на 28 април 2009 г.досега 11 милиона души от целия свят са подкрепили с дребни суми проекти. Те са дарили общо 2,4 милиарда долара. С 2,08 милиарда от тях са реализирани проекти. Останалите средства са върнати на дарителите, тъй като проектите, за които са платили, не са събрали достатъчно средства, за да стартират. Данните на платформата показват, че успешните проекти, финансирали старта си чрез нея до момента, са 106 447. Преобладават игри, технологии, дизайн, филми, видео, музика, храна.

В друга популярна платформа за групово финансиране -еIndiegogo.com, се открояват три проекта,

събрали дарения за нула време

от стартирането си. Един от тях е „умната слушалка“ Pilot, която носите в ухото си, а тя ви превежда директно при разговори с чужденци. Даренията за нея вече възлизат на 1938% от първоначално поисканата сума от създатели й, и то 27 дни преди крайният срок за събиране на финансиране. 7725 дарители са осигурили 1,7 млн. долара. Очаква се тя да се продава от септември 2016 г. за $129. Комплектът включва две слушалки, мобилно приложение за ползването им и преносимо зарядно. Чрез приложението в мобилния си телефон избирате вашия език и на какъв език искате да ви се превежда в ухото. Към момента устройството поддържа английски, френски, немски, хинди, индонезийски, италиански, японски, корейски, полски, португалски, руски и испански.

На не по-малък успех се радва на пръв поглед доста по-тривиална идея –#Засади портокалово дърво. Тя е събрала 117% от търсеното финансиране чрез дарения за общо 26 290 евро. Инициаторите от Naranjas del Carmen имат био портокалови градини във Валенсия и позволяват на всеки гражданин на Европа да стане

собственик на портокалово дърво

и да получава плодовете от него до прага на вратата си: „Ние ще засадим за теб портокалово дърво в нашата градина във Валенсия, което ще е твое, ще носи твоето име и накрая ще изпратим в твоята страна продукцията“. От 1 януари т.г. всеки гражданин на Европа може да участва, като дари 80 евро.В замяна още тази година, щом портокалите узреят, ще получи 80 килограма портокали пред вратата си, на колкото пратки поиска. За всяка следваща година таксата пада на 36 евро, срещу които отново до входа на дарителите ще стигнат 80 килограма портокали. В момента от градините на Валенсия Naranjas del Carmen изпращат поркокалите си за Белгия, Чехия, Дания, Германия, Франция, Ирландия, Италия, Люксембург, Нидерландия, Швеция, Португалия, Великобритания и др. Уловката е , че допълнително се начислява и такса доставка. Така че даренията от България, докъдето доставки също се правят, излизат доста по-скъпи заради високата такса. Зад Naranjas del Carmen се крият три братя и една сестра – Габриел, Гонсало, Фернандо и Патриция, които наследяват портокаловото имение от своя дядо. „Наследявайки имението, искахме да обвържем традицията с иновациите и стигнахме до този продукт“, обясняват идеята си те.

Tracy е третата иновативна идея, събрала за кратко време повече от поисканите средства. Устройството е получило дарения за общо 16 119 долара, което е 161% спрямо поисканите 10 000 долара за разработването му. „Аз и моята дъщеря загубихме кучето си Tracy. Това бе причината да създам приложението - аксесоар, който следи активността на вашето куче. Джаджата е достатъчно интелигентна, за да ви каже къде в момента е вашият най-добър приятел и как се чувства“. Така накратко от Pedro обясняват защо са решили да създадат устройството. Чрез мобилно приложение телефонът ви е във връзка с устройството и ви подсеща кога е време да нахраните или да разходите вашият домашен любимец, дали се чувства зле или се нуждае от баня и почивка. Устройството ще се продава от отктомври 2016 г. за 199 долара.

В отплата за всички, дарили по 15 долара за идеята, екипът на Pedro им изпраща артколаж на техния домашен любимец. За целта дарителите трябва да пуснат снимка на четериногия си приятел във Фейсбук страницата на Tracy. За дарение от 49 долара подаръкът е тениска с щампа на любимото животно. А щедрост над 95 долара се възнаграждава с голяма рисунка на кучето на дарителя на платно.

Първите „бели лястовици“ на краудфъндинга у нас вече са факт във виртуалното пространство. Възможности за групово финансиране на проекти и идеи се предлагат от

българския сайт tramplin.bg.

В него се спазва практиката на международните сайтове за 60 дни максимален срок, през който идеята трябва да събере финансиране. Ако това не се случи, събраните от дарителите средства им се връщат.

Tramplin.bg събира 15% такса за посредничество от успешно реализираните проекти. „Платформата гарантира, че всеки един успешно финансиран проект следва да получи 100% от предварително обявената от създателя сума за реализация и изпълнение на проекта. Като тя ще бъде разпределяна според предварително определения бюджет. Tramplin.bg запазва правото си да добави такси в размер до 15% от предварително заявената сума, покриващи техническото обслужване, поддръжката и рекламата на www.tramplin.bg, административните разходи по проект Tramplin.bg и други разходи, независещи от Tramplin.bg“, пише в условията за ползване на сайта.

Вече има няколко напълно финансирани от потребителите проекти чрез този сайт. Сред тях е „Баскет Мания“ за възраждане на спортна площадка на центъра на Варна. Чрез сайта общо 22 дарители са осигурили необходимите 7601 лева за целта.