Технологичният гигант финансира проекта Smart24chasa със 100 000 евро

Еврокомисарят по цифровата икономика и цифровото общество посочи 4 предимства на платформата журналистика и достоверни новини

“24 часа” представи вчера продукта Smart24chasa, финансиран от Google. Издателят на вестник “24 часа” - “168 часа” ЕООД, спечели в края на 2017 г. 100 хил. евро финансиране за медийни иновации от Digital News Initiative (DNI).

“Със Smart24chasa ние създаваме още един канал към нашата аудитория, още една възможност за привличане на реклама и други начини за монетизация на нашето съдържание”, заяви издателят на “24 часа” Венелина Гочева.

Според нея е важно, че този продукт е още един начин за отличаването на “24 часа” като сериозна и иновативна медия на фона на много други, разпространяващи фалшиви новини. Тя призова за промени, които да позволят разкриването на собствениците на сайтове, които съзнателно разпространяват фалшива или обидна информация.

“Това сега се води дребно престъпление и не се преследва от Наказателния кодекс и собствениците на такива медии остават безнаказани. Колко тежки престъпления трябва да са клеветите, които разпространяват тези хора, за да им бъде потърсена сметка”, попита Гочева. Еврокомисарят Мария Габриел и главният редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев

Еврокомисарят Мария Габриел и главният редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев

В отговор еврокомисарят по цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел изброи мерките, които Европейската комисия вече е предприела в тази посока или предприема към момента. Тя посочи четири предимства на иновативната платформа на “24 часа” и я оцени като полезна стъпка в борбата с фалшивите новини. (Виж по-долу - б.р.).

Сериозен проблем според главния редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев е, че много от сайтовете, които често разпространяват фалшиви новини, обиди и клевети, имат истински реклами. Той призова да се намери начин да се спре финансирането по този начин на медии, които са доказано зловредни.

При представянето медийни експерти, рекламни агенции и представители на големи фирми похвалиха новата платформа Smart24chasa и препоръчаха различни идеи за развитието ѝ. Сред участвалите бяха Ласко Георгиев, Senior Media Planner, Argent, Екатерина Иванова, Senior Media Planner, Argent, Любомир Аламанов, General Manager, SiteMedia, Димитър Илиев, консултант маркетинг и анализи, LIDL Bulgaria, Кинчи Гиздова, Media Manager, LIDL Bulgaria, Мария Попова, Public Relations Manager, Finansconsult, Георги Андреев, Media Relations Manager, Finansconsult, Венцислав Василев, Digital Executive, PHD/Optimum media и др. Експерти от пиар и рекламния бизнес дойдоха в редакцията за представянето.

Експерти от пиар и рекламния бизнес дойдоха в редакцията за представянето.

Любомир Аламанов от SiteMedia обърна внимание, че нерядко медиите разпространяват неволно фалшиви новини, като просто предават това, което политик или друг заявява злонамерено. Според него трябва освен на медиите да се търси сметка и на разпространяващите подобни фалшиви новини.

С гранта от Google и допълнително финансиране от “168 часа” ЕООД беше създаден продуктът Smart24chasa в партньорство със специализираната в дигитализация фирма “Димирома”. Digital News Initiative e партньорство между Google и издателите на новини в Европа за подкрепа на висококачествена журналистика чрез технологии и иновации.

“Издателят на “24 часа” спечели с проекта Smart24chasa - платформа за иновативна журналистика, която ще бъде използвана както от работещите в “24 часа”, така и от всички журналисти от “Медийна група България” и от други медии, от обикновени потребители, които се регистрират в нея чрез профила си в Google или Facebook”, обясни координаторът на проекта Станимир Въгленов, директор “Онлайн проекти” на “Медийна група България”.

Платформата е съвкупност от функционалности за събиране на информация по дефинирани теми от потребителите и комбинирането ѝ в краен дигитален продукт, каза управителят на специализираната в дигитализация фирма “Димирома” Роман Ангелов.

С помощта на Smart24chasa потребителят ще може да създава нова тема, която след това да бъде достъпна за проучване и развиване, като всички потребители ще могат да я редактират, коментират и модерират. Цялата информация ще бъде категоризирана по източник: социални медии, собствен цифров архив на “24 часа”, източници на данни със свободен достъп, правителствени и частни сайтове, търговски и потребителски източници и др. (Виж долу - б.р.)

Smart24chasa бе единственият проект от България, който спечели финансиране в четвъртия кръг на Digital News Initiative, според информацията на Google.

В този четвърти кръг получихме 685 проекта от 29 държави. От проектите, финансирани днес, 47 са прототипи (проекти в начален етап, изискващи финансиране до 50 000 евро), 33 са средни проекти (изискващи финансиране до 300 000 евро), а 22 - големи проекти (изискващи до 1 милион евро от финансирането), уточняват от Google.

“24 часа” и Google пускат платформа за иновативна журналистика и достоверни новини. На представянето медийни експерти, рекламни агенции и представители на големи фирми похвалиха новия продукт. Еврокомисарят по цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел оцени платформата като полезна стъпка в борбата с фалшивите новини.

“24 часа” и Google пускат платформа за иновативна журналистика и достоверни новини. На представянето медийни експерти, рекламни агенции и представители на големи фирми похвалиха новия продукт. Еврокомисарят по цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел оцени платформата като полезна стъпка в борбата с фалшивите новини.
Какво е Smart24chasa

Smart24chasa е платформа за иновативна журналистика, която е съвкупност от функционалности за събиране на информация по дефинирани теми от потребителите и комбинирането ѝ в краен дигитален продукт.

Източниците на информация са социалните мрежи, държавният архив, интернет, архивът на МЕДИЙНА ГРУПА БЪЛГАРИЯ, отворени масиви от данни (open data sources), публичните архиви и услуги на електронното управление в България и европейските страни, както и видео-материали, снимки и интернет дискусии.

Темите са дефинирани структури от потребител в рамките на платформата. Това означава, че даден потребител може да създаде тема X в системата, след което да дефинира комбинация от независими словосъчетания и ключови думи, за които платформата да извлече информация от всички възможни източници.

Платформата е уникална по рода си, защото копира събраната информация по дадена тема, а не просто събира референции в интернет - за да има устойчивост на информацията във времето. Системата позволява редакция от страна на потребителите на събраните източници на информация по дадена тема - оценка за точност, достоверност, акуратност.

Колкото повече потребители работят по дадена тема, толкова показателите ще индикират различни измерителни елементи на информацията – потвърденост, пълнота и т.н. Системата ще създава и корелационни връзки с други теми с помощта на аналитичните си възможности. Създаването на корелационни връзки дава възможност за разглеждането на проблеми в дълбочина и всеобхватност.

Целта на платформата smart24chasa е да улесни значително работата на журналистите при работата едновременно с много източници на информация - редакционен архив, социални мрежи, интернет търсачки, инструменти за визуализация и верификация на съдържанието, обработка на Big Data и др. Платформата ще им даде възможност значително по-бързо да произвеждат в пъти повече интересни материали с добре проверени факти и атрактивна визуализация.

Другата важна цел е допълнително сближаване между журналистите и аудиторията на тяхната медия, което ще засили обратната връзка при създаването на потребителско съдържание.

Веднъж регистриран с профила си, потребителят ще има достъп до дефинирани теми и ще може да ги редактира. В рамките на системата ще съществуват различни видове теми - отворени, затворени, публични, частни, като за всеки вид ще се дефинира различно поведение на потребителите. Всяка тема ще бъде поднесена под различни визуализационни форми - граф, табличен, текстов и др.

В платформата ще бъдат включени и инструменти за търсене, верификация, анализ и визуализация, като събраните резултати ще се записват в общата база данни от smart24chasa.

Предвидена е възможността за комуникация между потребителите за дискусии по теми - във вид на кръгли маси. Същите ще се базират на Google Hangouts, като ще се публикуват в системата като video съдържание в рамките на дадена тема.

Събраната информация от платформата за дадена тема може да бъде текст, видeо, снимки, офис документи и други структурирани формати.

Всеки може да ползва платформата,

ще има различен вид потребители

Платформата Smart24chasa ще бъде използвана както от работещите в “24 часа”, така и от всички журналисти и обикновени потребители, които се регистрират в нея чрез профила си в Google или Facebook.

Видовете потребители са безплатен потребител, потребител с платен абонамент, експерт и модератор. Потребителят със свободен достъп има възможност за определен брой безплатни прегледи на теми.

Платеният абонамент дава възможност на потребителите за неограничен брой прегледи, включване в дискусии, даване на неограничен брой мнения, използване на публикувана тема и събраната информация в собствен блог или медия.

Потребителите от тип експерт са поканени от модераторите или друг потребител за даване на становище или мнение и имат достъп само до определени теми и функционалност.

Потребителите от тип модератор са обществено и световно значими журналисти или автори, които имат допълнителни възможности в системата и особена тежест при даване на оценки и мнения.

Потребител може да публикува и платена тема - т.е. да иска да се извърши определено изследване по дадена тема, като дефинира бюджет за него. Тогава всички потребители, включили се в развитието на темата, ще имат възможност за монетаризация на труда си по изчислено теглово число на труда си спрямо бюджета.

След като е събран масив от информация по дадена тема, платформата ще дава възможност за формиране на краен дигитален продукт - текстова статия, книга или автоматично генерирано видеосъдържание.

Платформата ще притежава технически инструменти за бързо генериране и моделиране на дигитално съдържание, базирано на събраната информация по темата. След което ще дава възможност на потребителите да закупят това видеосъдържание или да бъде публикуван общ видеоканал в youtube за монетаризация. Статията ще може да се публикува автоматично във фейсбук и да се включи в процеса по монетаризация там.

Абонатите - с

персонифициран

вариант на “24 часа”

Информацията от платформата може да се потребява както от физически потребители, така и от информационни системи. Всички теми и информацията за тях с последни редакции със срок, го-голям от шест месеца, ще бъдат публикувани в отворен структуриран формат за безплатно ползване от всички интернет потребители.

Публикациите, която журналистите подготвят, ще бъдат свързани както с вътрешната статистика на сайта, така и с външни метрики като Google Analytics и др., а също и с реакциите на социалните мрежи към материала. Така след нейното завършване и публикуване темата ще продължава да се развива сама, а журналистът ще може да наблюдава всички показатели чрез профила си в Smart24chasa. По този начин той ще може да реагира бързо и адекватно на обратната връзка от потребителите.

Идеята е също и обикновените потребители да имат чрез профилите си достъп до почти всички ресурси, с които работят журналистите. По този начин ще се развие гражданската журналистика, но на професионално ниво.

Потребителите, които приемат да изтеглят приложението и да се регистрират в Smart24chasa, ще получават допълнителни екстри, като например възможност за подбор на конкретно съдържание от сайта на “24 часа” и подреждането му в интерфейс по техен избор в платформата Smart24chasa.

Българският еврокомисар за сивите новини и предимствата на проекта

4 предимства виждам в продукта Smart24chasa - платформата за иновативна журналистика, защитена от “24 часа” пред фонда Digital News Inititative за иновации в медийната среда в Европа.

Това заяви еврокомисарят по цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел на представянето на продукта пред водещи представители на рекламния бранш вчера. Събитието се проведе в редакцията на “24 часа” и бе домакинствано от издателя Венелина Гочева и от главния редактор Борислав Зюмбюлев. Представянето на платформата направи директорът на онлайн изданията и проектите на “Медийна група България” Станимир Въгленов.

Със Smart24chasa се

насърчава качествената

журналистика,

осигурява се

достоверност на

информацията,

повишава се медийната

грамотност

и се стимулира участието в демократичния процес, открои предимствата на новата платформа българският еврокомисар Мария Габриел. И подчерта: “Няма да се уморя да повтарям любимата си тема - за прозрачността в журналистиката.”

ЕС планира да създаде свое звено - проверители на информация, каквото в момента имат само САЩ и платформите се задължават да им предоставят данни.

Като начало тук ще се открие филиал на американската структура с факт чекъри от 11 държави. България не е сред тях. Това обаче не означава, че се отказваме от наша си,

Европейска

обсерватория

на платформите,

която да осъществява

ежедневен мониторинг

на социалните медии

и платформите,

зарече се Мария Габриел.

Голяма част от информацията, която излиза в публичното пространство, не е достоверна и истинска, но понеже не противоречи на закона, остава в нещо като сива зона, подчерта българският еврокомисар.

Участници в събитието на “24 часа” споделиха как в момента и българското законодателство не може да направи нищо срещу сайтовете бухалки, създавани само и единствено за да очернят опонента. Причината - клеветата не е основание за затварянето им. Такива мерки се налагали само при по-тежки наказания.

Съществува и рискът от изкуствения интелект и фалшивите имейли, генерирани от ботове, напомни Габриел. Преди гласуването на директивата за авторското право през април например на една поща пристигали по 600 писма по темата.

Темата за истинността и почтеността на информацията и борбата с кибер- атаките е особено чувствителна с оглед на европейските избори през май догодина. Те няма да приличат на нито едни досега, напомни Габриел. И даде доказателство с аферата “Кеймбридж Аналитика” - аларма, че ситуацията е вече променена.

Изход е рекламните агенции да спрат да финансират непочтени сайтове - около това становище се обединиха участниците в дискусията. Но с ясното съзнание, че това е трудно реализуемо.

Мария Габриел огласява в сряда пакет

мерки за борба с дезинформацията

заедно с Федерика Могерини

Дадох срок до края на декември, после - законодателна инициатива, зарече се тя

Пакет с мерки за борба срещу дезинформацията представят в сряда в Брюксел българският еврокомисар Мария Габриел и върховният представител на ЕС по въпросите на външните работи и политиката на сигурност Федерика Могерини. Пълна прозрачност - кой стои зад даден сайт, кой го спонсорира и с каква цел. Това предвижда пакетът.

Като голям напредък в борбата с фалшивите новини се счита приетият кодекс за поведение в тях на територията на ЕС. Той бе изготвен по инициатива на еврокомисар Мария Габриел. Тя лансира още през април пакет мерки на ЕК за борба с явлението, което трудно подлежи на контрол. Именно за да не се предава на подвеждащите публикации статут на новина, терминът fake news бе заменен с disinformation. До края на декември платформите да намерят сами начин да различават и да не допускат такива, даде срок Габриел. Иначе от началото на 2019 г. ще се мисли за законодателна регулация.

Значителна полза от създаването на платформата на “24 часа” е отварянето на 26-годишния архив на медийната група към потребителите, което е начин за борба с фалшивите новини. Smart24chasa ще е инструмент за преглед и проверка на фактите в цялостна дълбочина, ще дава възможност всеки да изрази мнение и да аргументира гледната си точка с добавяне на съответните източници на информация.