За да ограничат измамите, сменят касови апарати за трети път от 20 г.

Вадят на светло 2 млрд. лв. оборот

Върви търговия със затворени фирми за устройствата им

Нова измамна схема със скъп софтуер за управление на вериги от касови апарати са засекли данъчните при последните проверки, научи “24 часа.”

Изнесено извън обектите устройство отчита дистанционно всяка трета операция от един касов апарат, обобщава ги и предава данните онлайн към сървъра на НАП.

Така се избягвал и рискът устройството да бъде открито при внезапни проверки на живо.

Принципът на работа бил заимстван от данъчните, които следят онлайн всички регистрирани касови апарати.

Софтуерът,

чиято цена

стига до 7000

лева, се

изплаща бързо,

след като е “спестил” поне 1/3 от истинския оборот на верига от обекти на един собственик.

На пазара се предлагали и специални програми, които “чистят” оборот. Те се включват към фискалните устройства и автоматично най-напред заглушават сигнали за извършена продажба, за да не стигне тя изобщо до сървъра на данъчните, а след това изтриват всички следи от 30-50% от операциите в устройството.

Търсени за измамите се оказали и

касови апарати

на затворени

фирми

Устройствата оставали свързани с НАП и генерирали фалшив трафик към тях. При проверка обаче се оказвало, че апарат с този номер принадлежи на фирма, която не съществува.

Обяви “Ремонтирам изгодно касови апарати” в интернет насочвали търговците към съответните сервизи, специализирани в манипулации на устройствата.

За да се свият измамите, финансовото министерство и НАП няколко пъти променят изискванията към фискалните устройства. Предстоящата смяна ще бъде трета поред за 10 години.

2 млрд. лева оборот може да излезе на светло, пресметнаха наскоро за “24 часа”експерти.

Предишната мащабна подмяна на касовите апарати, след която те бяха свързани онлайн с НАП, ограничи измамите. Чрез внезапни проверки обаче данъчните установили, че са намерени вратички и че до 70% от оборота могат да се укрият дори и апаратът да е свързан с тях.

10-минутно прекъсване на онлайн връзката например било достатъчно, за да се изтрият част от операциите.

Най-честото обяснение

защо няма

връзка с НАП,

бил токов удар

или повреда

Търговци използвали дори краткото време за профилактика на мобилните оператори, за да скрият част от продажбите. За да си осигурят по-дълго време за “почистване”, собственици нарочно бавели плащането на сметките. Когато операторът блокира сим картата, това предизвиква хардуерна повреда в устройството и осигурява няколко часа работа гратис. Времето, в което това да се случи, било пресмятано така, че да е в пиковите часове за пазаруване или консумация в обекта.

Новият софтеур ще затрудни манипулирането на фискалните устройства, категорични са от НАП. Те са програмирани така, че

данните за

всяка продажба

до 5 минути да

са при данъчните

Времето за отчети е съобразено с капацитета на мобилните оператори. Всяка касова бележка ще има QR код, който ще съдържа цялата информация за покупката.

Чрез него и клиентът с мобилния си телефон може да провери на място дали търговецът се отчита пред данъчните в рамките на 5 минути.

Ако устройството не работи повече от 5 минути, системата ще се самоблокира, но преди това автоматично ще предаде на сървъра на НАП данните от точно този времеви отрязък.

Според новите правила служебните бонове се забраняват, а търговците, които използват софтуер за управление на продажбите трябва да свържат всички фискални устройства и принтери, намиращи се търговския обект с него.

Въвежда се и задължение търговците, които оперират електронни магазини да ги обявят в приходната агенция, за да подлежат на непрекъснат контрол.

Вече ще се лицензират и софтуерите за управление, както и сервизите за ремонти. Всеки служител в сервиз ще има

собствен ключ

и парола,

за да се знае

кой е извършил последния ремонт на съответното устройство.

Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на новата наредба.

Данъчните планират и масирани акции за такива браншове, които трябва да имат касови апарати, но по традиция нямат или не издават касови бележки, научи още “24 часа”.

Според запознати, при тях имало вече множество сигнали за учители, които давали частни уроци, но не издавали бележки.

Имало данни и за медицински сестри, санитарки, както и за хора, които гледат възрастни и болни по домовете им. Те получавали

пари на ръка,

но не издавали

документ

По-малко били сигналите за таксиметрови шофьори, за фризьори, фотографи, заработващи на частни партита в почивните си дни, някои от които също не отчитали заработеното.

Новите фискални апарати, които отговарят на изискванията, са внесени, съобщиха от приходната агенция през последната седмица.

Към момента за изпитване в Института по метрология са

заявени 12

модела

устройства,

като се очаква те да бъдат предложени за продажба в търговската мрежа до началото на януари 2019 г.

На сайта си приходната агенция вече е публикувала специален софтуер, с който всеки, който притежава фискално устройство, може да провери дали то подлежи на доработване или трябва да го смени. Това може да стане на адрес

http://nraapp02.nra.bg/fdlookup/. Бензиностанциите ще издават нов вид бележки за закупеното гориво от 1 март догодина.

Бензиностанциите ще издават нов вид бележки за закупеното гориво от 1 март догодина.

Бензиностанциите с нови касови бележки от 1 март догодина

От 1 март 2019 г. всеки купувач на гориво ще получава нов вид касова бележка. В нея на отделен ред ще се посочва сумата на дължимия акциз, ДДС, продажната стойност на всеки вид гориво, както и покупната му цена от търговеца на едро без начислените косвени данъци. Информацията ще бъде изписвана на отделни редове по видове гориво.

Това ново изискване бе въведено по предложение на финансовото министерство. Сметките на ведомството показват, че разходите за бизнеса ще са около 200 лв. на всеки обект, за да се актуализира софтуерът на системата за управление на продажбите.

Бензиностанциите вече няма да могат да актуализират софтуера си всяка вечер около 24 часа, за да не се изкушават да манипулират обороти.

От догодина за тях ще е забранено да обединяват повече от две продажби на горива, направени от един и същи клиент, в общ фискален бон. Така ще се затвори вратата за вписване на фиктивни доставки към реални продажби.

В малки бензиностанции, в които се продават горива на самообслужване, устройството за плащане задължително трябва да е част от централната регистрационна система. Дневният финансов отчет на такива обекти ще се записва автоматично във фискалната памет всеки ден.

Ако по някаква причина връзката между нивомерни системи, бензиноколонки и фискални устройства прекъсне, срокът за възстановяването трябва да е 15 минути. След това системата ще се самоблокира и обектът трябва да спре да работи.

Забранено ще бъде и издаването на хартиени бележки от кочан, с които да се сторнират операции. При рекламация, връщане на стока, при допусната операторска грешка или намаление на данъчната основа след приключена сметка операцията ще се документира в момента на връщане на сумата на клиента, но само при достатъчна касова наличност. 

Сменят 220 хил. апарата, останалите с нов софтуер

От регистрираните в НАП 440 000 касови апарата, софтуер за управление на продажбите и интегрирани автоматизирани системи за продажби половината, т.е. 220 000, трябва да се подменят, а на останалите да се актуализира софтуерът. 20 000 обекта, които използват 43 000 фискални принтера, трябва да ги актуализират.

Разходите на бизнеса за актуализацията на софтуера ще бъдат средно около 120 лв. на работно място с компютър и фискален принтер. Подмяната само на принтер е 275 лв.

Разходите на фирмите за касовите апарати ще се признаят за данъчни цели и със сумата ще се намали данъчната основа преди облагане. При покупка на нов касов апарат се издават ваучери, срещу които ще извършват ъпдейти на софтуера безплатно.

Срокът, в който регистрираните по ДДС търговци трябва да сменят или пренастроят апаратите си, е март 2019 г. За всички останали срокът е до юни 2019 г. За ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби, каквито са търговските вериги, срокът е декември 2019 г.

Времето, отпуснато на производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите, за да го декларират, изтече през октомври т.г.