Този, който спечели, ще има 1556 дни, за да построи лот с дължина 13 километра

Най-големите български строителни компании и фирми от Италия и Турция са кандидати да строят магистрала “Струма” през Кресненското дефиле.

Офертите бяха отворени в петък, а търгът привлече рекорден интерес - вероятно и поради това, че е един от най-скъпите пътни проекти у нас - индикативната стойност на обществената поръчка е 444 796 305 лв. без ДДС. Който спечели, ще има 1556 дни да проектира и построи участъка с дължина от 13 км.

Участници се оказаха 27 фирми в консорциуми. Единствената самостоятелна оферта е на “ГБС Инфраструктурно строителство”.

Другите големи български фирми са в обединения. “Джи Пи Груп”, която преди дни подписа договор за строежа на тунел “Железница” пак на “Струма”, играе с още няколко родни компании.

Български е консорциумът, воден от “Хидрострой”, която в момента изгражда отсечка от магистрала “Хемус”. BG обединения са и тези, в които са “Трейс груп”, “ПСТ Груп”, “Грома холд” (бивщата “Агромах”),

Сред кандидатите за магистралата през дефилето са и турските “Дуйго” и “Доуш” в отделни консорциуми. “Дуйго” спечели поръчка за част от жп линията Елин Пелин-Костенец - най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел. Офертата бе за 498,9 млн. лева без ДДС. Турската фирма в консорциум изгражда и най-голямо летище в света - “Ататюрк” в Истанбул. “Дуйго” бе и кандитат за тунел “Железница”, но не бе класирана. Компанията има 400 машини и е с персонал от над 2 хил. души.

“Доуш” пък в консорциум бе един от строителите на втория лъч на метрото в София, като изгради участък на стойност 329 млн. лв. “Доуш” направи и тунел, свързващ всички метростанции на третия лъч, който се изгражда в момента. Турската компания направи и участъка от магистрала “Тракия” между Карнобат и Бургас.

Италианската “Тодини”, която е сред кандидатите, също е позната в България. Тя участва последно за тунел “Железница”, но също не бе класирана, а преди това се включи в търга за една от другите отсечки на “Струма”. Компанията е основана след Втората световна война. Първият договор в чужбина е в Алжир и в Източните Балкани. От компанията посочват, че след това са започнали работа в още държави, сред които и България. Дружеството оперира и в Централна Азия и Африка. Участвало е и в строежа на сгради и съоръжения, свързани с Олимпийските игри през 2004 г.

Словашката “Вахостав-СК” е един от сравнително новите играчи по пътни проекти, които се обявяват у нас. Компанията акцентира върху изграждане на пътища, мостове и тунели и железопътни коридори. Фирмата е една от трите най-големи строителни компании в Словакия. Тя е и един от шестимата кандидати за строителството на лот 2 от пътя Мездра - Ботевград.

Отварят във вторник офертите и за втория лот

Във вторник в АПИ ще бъдат отворени офертите и за втория лот от участъка между Кресна и Крупник. Той е с дължина от 10,4 км, включен е и обходният път на Кресна, който е 5,5 км. При обхода на града ще бъде изградена и площадка за отдих с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с Кресна.

В отсечката ще бъдат построени 4 тунела с обща дължина от близо 2 км. Те ще са с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и други. Ще има и 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези. Чрез пътен възел “Кресна” ще се осигурява достъпът в посока Кулата и София. Индикативната стойност на обществената поръчка за лот 3.2.2 е 430 525 209 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство. Парите идват от ЕС и националния бюджет.