Борисов: Това са първите нови машини, които се купуват от 1986 г.

Разликата е като между “Москвич” и “Мерцедес”. Така премиерът Бойко Борисов сравни старите локомотиви на БДЖ с новите машини на “Сименс”, които са за скорост от 160 км в час. Борисов се качи в четвъртък заедно с транспортния министър Росен Желязков на един от трите доставени, носещ името “Хан Кардам”. Останалите до 15 поетапно ще пристигнат до края на годината.

Новите машини са два пъти по-мощни и в същото време по-енергийно ефективни с около 20%. 10 от магистралните локомотиви струват 55 544 816 лв., допълнително БДЖ поръча 5, за които ще плати 27 166 100,75 лв.

Така изглежда един от обновените пътнически вагони на БДЖ.
Така изглежда един от обновените пътнически вагони на БДЖ.

С тях БДЖ ще има влакове, които са за високи скорости, за да може, когато бъдат завършени трасетата, да предлага услуга на друго ниво.

За момента за такава скорост са релсите от Пловдив до Свиленград, Септември - Пловдив и отделни участъци от Пловдив до Бургас.

Според експерти би могло тази скорост да се постигне през 2024 г. от Пловдив до Бургас. А тези дни изпълнителният директор на НКЖИ Красимир Папукчийски заяви, че до 2024 г. ще бъдат усвоени всички средства и ще се изгради модерна жп инфраструктура в участъка от сръбската граница до Септември. Според него така коридорът Изток - Запад, който преминава през България, ще бъде готов и ще имаме линия, която позволява скорост 160-200 км в час за пътническо движение и 120 км за товарните влакове. Според други експерти обаче това би могло да стане към 2027 г.

От БДЖ заявиха, че ще се радват да постигнат средна скорост от София до Бургас от 110-120 км в час и тя ще е конкурентна на автобусния транспорт.

Борисов подчерта, че това са първите нови локомотиви, които се купуват за БДЖ от 1986 г. И добави, че близо 1 млрд. лева дългове на железниците били изплатени през последните 10 г. Ако това не било направено, нямало да се възможни тези инвестиции сега. А Росен Желязков му отвърна, че капиталовите инвестиции през следващите години ще достигнат близо половин милиард лева. “Новите локомотиви са първата сериозна инвестиция в подновяването на тяговия подвижен състав на дружеството от 15 г. насам”, каза той.

В момента се ремонтирали в Чехия и Словакия и други 20 локомотива “Шкода”, които са за 130-140 км/ч, единият вече е пристигнал. Обновяват се поетапно 100 пътнически вагона, от които 15 ще са готови до края на февруари, някои вече са в движение.

По Програмата за възстановяване и развитие на ЕК ще се поръчват нови 20 мотриси за 320 млн. лв., като еврофинансирането е 220 млн. Тези мотриси са за пътуване на дълги разстояния. Заедно с времето за процедурата и изработването им това би отнело към 42 месеца.

Тече процедура за обществена поръчка на 16 нови мотриси, които ще са за средни разстояния, уточниха от БДЖ.

Желязков отбеляза, че за следващия програмен период специално внимание ще бъде обърнато на железопътната инфраструктура в Северна България. “Обновяването на подвижния състав се движи паралелно и с обновяването на останалата инфраструктура”, каза още той.