Толът наистина е печатница за пари. Но няма кой да пусне машините

  • 0
authorАвтор: Христо Николов

Толът наистина е печатница за пари. Но няма кой да пусне машините

Системата не печели, колкото се очакваше, но причината е извън нея

Където и да бръкне служебното правителство, а вероятно и следващото, може да изкарат безчет нередности. В ресора на регионалното министерство например, изглежда, няма нито едно нещо, което да е наред. Нито поддръжката на пътищата, нито строителството на магистралите, нито ВиК системите, поне ако се съди по думите и действията на служебната министърка Виолета Комитова.

Националната толсистема бе една от първите на мушката. Проверката, назначена още на първата седмица от мандата, показа нещо, което публично е известно от доста отдавна: управлението, което е натоварено да събира пътните такси под формата на винетки и толтакси,

не изкарва

достатъчно

пари

или поне не толкова, колкото се очакваше.

Нередностите, които са открили Комитова и заместниците ѝ, са безброй. На първо място според тях е това, че 57 млн. лв. са отишли под формата на комисиони у фирми посредници, които продават винетки и маршрутни карти за плащане на толтаксите срещу 7% комисиона.

Другата голяма нередност е, че от изградените контролни точки за автоматично засичане на нарушенията в реално време

работят само

около

половината

и дори по-малко и това принуждава Националното толуправление да контролира с жива сила плащането, което излиза доста по-скъпо.

“Причината е, че изпълнителят е трябвало да изработи софтуер, който да се самообучава и да обработва всички контролни точки. Той не го прави. Обработват се ръчно и за една година са се натрупали към 200 хиляди необработени нарушения за около 70 млн. лв.”, каза заместникът на Комитова Захари Христов.

Новоназначеният шеф на Националното толуправление Иво Иванов разказа пред “24 часа”, че управлението просто няма физически капацитет да обработи тези нарушения. “Служителите могат да обработват по около 500 такива наказателни постановления на ден, а на всеки 24 часа се трупат по 2000 нови”, каза той. Т.е. излиза, че дори там, където нарушението е засечено с технически средства – от камерите, вероятността човек да си получи акта за нарушение с няколко месеца закъснение е много голяма. Според Иванов поне 5-6 месеца, ако не и повече.

По-късно заместниците на Комитова доразвиха по разни тв студиа тезата за нарушенията с нови примери.

Христов например заяви, че мениджмънтът на толсистемата е лош, защото първото, което е открила проверката на МРРБ, било, че няма звено, което да контролира изпълнението на договорите. “Заедно с първия договор за проектиране и изграждане

има възникнали

нови 27 договора

за 46 млн. лв.

за най-различни дейности. В момента, като направихме изчисления, ако изкараме винетките и ги върнем в АПИ, Националното толуправление няма да може да се самоиздържа”, заключи Христов.

Изводът му почива на това, че ако се вземат предвид приходите от всички видове пътни такси през 2019 г. и тези от 2020 г., излиза, че те спадат, вместо да се увеличават от това, че товарните превозни средства и автобусите през 2020 г. вече плащаха не за време, а за изминато разстояние.

Доколкото е възможно, бившето ръководство на АПИ отвърна на част от обвиненията.

Според бившия член на управителния съвет на АПИ Олег Асенов европейска директива N52 указва, че външни фирми могат да събират пътни такси срещу комисиона, затова Националното толуправление

е провело

обществени

поръчки

и е избрало такива фирми. Става дума за всички бензиностанции, мобилни оператори и други фирми, които продават в своите офиси винетки и маршрутни карти. В страните от ЕС средната комисиона за такива услуги се движи между 2 и 12%. “Не можем да разчитаме потребителите ни да ходят само в областните пътни управления, които са 28 за цялата страна, или да си купуват документите само през сайта. Тези “посредници” все пак имат общо 9000 пункта за продажби”, каза той.

Обвинението за ръчна обработка на наказателните постановления според Асенов е дори смехотворно. “Изобщо не са се натрупали за една година необработени, а само за последните два месеца”, каза той.

Любопитното е, че през декември м.г. Народното събрание реши да възложи на Сметната палата пълна проверка на дейността на Националното толуправление, която трябваше да бъде извършена за 6 месеца. Те минаха, но засега от палатата твърдят, че все още обработват резултатите и изготвянето, връчването и публикуването на доклада от проверката няма как да стане в обозримо бъдеще.

А докато това не стане, всички тези обвинения ще съществуват само като изявления в публичното пространство, които няма как да се проверят и няма как да се твърди, че има нарушения.

Това не се отнася обаче за най-тежкото – че приходите от толсистемата не оправдават очакванията. Това се вижда и с просто око и беше признато още миналата година. Само че решаването на този въпрос не зависи нито от толуправлението, нито от пътната агенция, нито дори от регионалния министър.

В анализа на Световната банка, която бе консултант по изграждане на толсистемата, ясно пишеше, че тази система ще работи ефективно и ще промени трайно и устойчиво приходите от пътни такси само ако в обхвата на пътищата, за които камионите и автобусите плащат толтаксите,

се включат

малко над 10

хиляди

километра

магистрали, първокласни и второкласни пътища. Беше указано и какви да са нивата на тарифите.

В края на 2019 г. обаче практически всички браншови организации на превозвачите се вдигнаха на бунтове, поискаха срещи с тогавашния премиер Бойко Борисов, регионалния министър и ръководството на АПИ и настояваха тарифите за българските превозвачи да се намалят, а от обхвата на пътищата с платено преминаване да се премахнат всички второкласни.

В крайна сметка се стигна до споразумение, което превозвачите и Борисов нарекоха “джентълменско”: обхватът бе намален на около 3 хиляди километра, а тарифите смъкнати с 40%.

“Джентълменството” се състоеше в това, че ще се засекат приходите за първите три месеца и ако са под прогнозираните 450 млн. лв. на тримесечие, ще бъдат върнати на старите си нива, без превозвачите да излизат на протести.

Толсистемата стартира през март. И естествено, че

през юни

резултатите

бяха плачевни

450 млн. лв. на тримесечие означаваха по около 5 млн. лв. на ден, но от март до юни от толтакси се събираха средно по около 450 хиляди лв. дневно. Пандемията наистина бе намалила трафика с 20%, но не и десетократно.

Тези финансови постъпления нямаше как да са по-високи, при положение че камионите не плащат нищо за някои основни пътища. Например по пътя Сливен-Ямбол всекидневно минават по около 1000 камиона, за които това сега е напълно безплатно – те не плащат винетки от март 2020 г., но за този път не плащат и толтакси.

Пътят от Бяла до Варна е друг такъв пример. Единият начин да се стигне от Русе до Варна е да се слезе до Велико Търново и оттам по първокласния път да се продължи до Варна, което обаче е платено. Но има алтернативен безплатен път от Русе през Бяла, Попово и Търговище, и по него всеки ден по над 1000 камиона доунищожават асфалта, без да плащат нищо.

След юни “24 часа” пита многократно АПИ и Националното толуправление какво следва, но реален отговор така и не бе даден. Първо бяха оправданията с пандемията и тежкото положение на икономиката. После дойдоха протестите срещу управлението на ГЕРБ и не беше удобно превозвачите да бъдат дразнени. След това дойде зимата, когато по принцип у нас не е прието хората да бъдат дразнени.

И от приказките за “печатницата за пари”, която щеше да осигурява годишно поне 1,3 млрд. лв. за пътища, се стигна до това приходът за цялата 2020 г. да не надвишава 700 млн. лв.

Само че какво може да направи ръководството на АПИ? В България подобни решения не се вземат на такова управленско ниво, нито дори на ниво министър. Нужна е политическа воля и при сегашната политическа ситуация в страната точно това е най-любопитното – кой ще е този смел човек, който ще прокара такова непопулярно решение.

Да се почва толсистемата!

“Толсистемата я вкарвайте! Да се почва! Тия тирове, където вървят, да плащат. Аз искам да вдигам още догодина с 10% доходите, искаме да дадем повече пари за медицинските сестри сега. Толът е печатница за пари - изкарвайте си пари. Не може само да бъркаме в готовите пари на приходните агенции. Тирът влиза в България - плаща си. Само те ще изкарат заплатите на валяците, където минават.”

Експремиерът Бойко Борисов по време на посещение на строежа на част от магистрала “Европа”, май 2019 г.

Най-четени

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

Лъчезар Иванов: 6 г. работя в Радомир да се произвежда оригинален американски препарат за болни от СПИН

“Свободна Европа” съобщи, че ДАНС и комисията на Цацаров проверяват депутата за пране на пари Политикът, който е лекар, потвърди, че е консултирал компанията Enzolytics, получавал е акции вместо пари и през 2021 г. ги е продал за 1,6 млн. долара Как се перат пари с електронни акции? Това е смешно! Така отговори депутатът от ГЕРБ Лъчезар Иванов

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Потвърдено: Минчев с две заповеди за уволнение като шеф на АПИ

Засега тече срокът за обжалване на строителството на тунела под Шипка, конкурсът е в сила  Фактът, че на ексшефа на пътната агенция Апостол Минчев са издадени две заповеди за уволнение с различни дати, който “24 часа” описа като слух вчера (виж тук), се оказа истина. Редакцията се снабди с копия от двете заповеди (Виж факсимилетата)

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Министърът на икономиката продавал идеята за 0 корупция у нас с гаранциите на президента

Против логиката, но санкциите по "Магнитски" се отразиха положително Един от големите страхове на инвеститорите е какво ще стане, ако ми поискат едни пари или трябва някакви хора да бъдат наети. Какво ще стане, ако трябва да се съдя с някого и местните съдилища не дадат най-честния отговор на някой спор

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Кирил Петков: Поредна глупост е небостъргачът в "София Тех Парк"

Поредна глупост нарече намерението да се построи небостъргач в "София Тех Парк" министърът на икономиката Кирил Петков. Това той заяви в отговор на първия въпрос в новия формат на правителството „Властта говори! Открито“, вместо там да работят стартиращи бизнеси.  Небостъргач от 90 000 кв. м строят държави с нефтени находища. каквито нямаме

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Най-коментирани

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Монтират фотоволтаици на съборетини, печелят от ток с висока цена

Само малките соларни централи до 30 киловата останаха с преференциални тарифи и това отвори нов бизнес за находчиви Нов тип инвеститори във възобновяеми източници се появиха в енергетиката. Това са хора и фирми, които изкупуват на ниски цени западнали и изоставени къщи с терените към тях в отдалечени села

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Нов тренд: Стотици милиони за ВЕИ, но с батерии за складиране на тока

Оставиха санирането, но няма да е безплатно за всички, както бе преди Вземат 870 млн. лв., които бяха предвидени за хидромелиорациите Стотици милиони за 1,7 мегавата веита, но с батерии за складиране на тока, 1000 мегавата газова мощност в държавната тец, орязване на парите за водородни проекти. Това са част от основните промени в последния

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

Донев: Всеки пенсионер ще вземе по 50 лв. и отгоре, ако приемат варианта ни

С предложението ни за актуализация на бюджета на държавното обществено осигуряване ще се даде възможност за вдигане на всички пенсии. Това заяви в „Лице в лице“ по Би Ти Ви служебният социален министър Гълъб Донев. По думите му пенсиите на над 2,8 млн. българи ще се повишат, ако редовен кабинет одобри предложението им

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

Митничари прехвърлят имоти и пари на роднини, за да не ги обявяват

С промени в закон отпада банковата тайна за тях Митнически служители са започнали да прехвърлят имоти, пари по банкови сметки и коли на близки и роднини, за да не ги декларират пред ръководството на агенцията. Причината - готвените промени в Закона за митниците, с които служителите им ще бъдат задължение да обявяват какво притежават

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Кирил Петков се опитва да спре проекта за правителствени сгради в "София тех парк"

Министърът на икономиката Кирил Петков води разговори с фирмата, която проектира комплекс от три сгради и наземен паркинг до "София тех парк". Целта му е той да бъде прекратен. Според него в ситуация на пандемия, а и без нея, няма логика държава като България да харчи толкова много пари за министерства като небостъргачи

Уреди с дистанционен отчет слагат край на изравнителните сметки

Уреди с дистанционен отчет слагат край на изравнителните сметки

Потребителите да използват етнитеи месеци за смяна на уредите за дялово разпределение с такива с дистанционно отчитане. За това призоваха от Асоциацията на топлофикационните дружества в България. Според браншовата организация освен, че подмяната е изискване на европейска директива, тя ще спести посещения на инкасатори и плащане на прогнозни и

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Хотелиери на протест срещу новите мерки за влизане в страната

Туристическият бранш с писмо до служебния кабинет заради новите ограничения за влизане в страната. Хотелиерите се опасяват от провал на летния сезон. Основно притеснение буди информацията за нова вълна на пандемията, съобщи "Здравей, България". „Изпратихме това писмо заради многото появили се в медийното пространство заглавия от типа „Летният

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Дигитализацията на строителството може да оптимизира цените и да сведе до минимум тежките инциденти

Камарата на строителите в България (КСБ) и Федерация "Строителство, индустрия и водоснабдяване" - "Подкрепа" (ФСИВ - "Подкрепа") проведоха третия виртуален семинар за развиване на капацитет за социален диалог на тема "Дигитализация и цифрови умения в рамките на социалния диалог". Събитието е по проекта SuSodCo и е обединило представители на

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Скок от поне 15% на цените на автомобилните гуми у нас

Поне с 15 процента ще се повишат цените на новопроизведените гуми в България през есента, когато дойде време за смяна на летните със зимни. Това прогнозират търговци у нас. Тази година цените на гумите вече са се повишили в Европа и маржовете са леко намаление в цялата система производител-търговец, като по този начин засега се избягва шоковото

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Дора Стрезова-Николова е новият изпълнителен директор на Кока-Кола България

Тя има над18 години опит в хранително-вкусовата индустрия  Дора Стрезова-Николова заема позициятаизпълнителен директорв Кока-Кола България. Тя има над 18 години опит на различни управленски, маркетинг и търговски роли на различни пазари вDanone Group. През последните 4 години тя управлява собствена дигитална и консултантска компания в България и

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Над 1 млрд. долара е спечелила "Тесла" само за тримесечие

Компанията производител на електромобили "Тесла" е спечелила за първи път за тримесечие над 1 милиард долара, предадоха световните агенции, цитирани от БТА. През второто тримесечие компанията е доставила 201 250 коли, което е невиждано ниво въпреки недостига на електронни чипове и проблеми с доставките

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Безос дава 2 млрд. долара на НАСА в замяна на договор за мисия до Луната

Милиардерът Джеф Безос е предложил да поеме разходи на НАСА в размер на 2 милиарда долара, ако американското космическо управление възложи на неговата компания Блу ориджин договор за създаването на космически кораб, проектиран да откара астронавти обратно на Луната, предаде Ройтерс. През април НАСА възложи на конкурентната компания Спейс екс на

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

Интервю на Радио Китай със Станимир Александров

В интервю за Радио Китай представителят на фирма "Олинеза" за Китай, Станимир Александров, който от 15 години живее в Шанхай, разказа за работата и живота си тук. Той сподели впечатленията си от страната и културата и говори за интереса на местните потребители към стоките от Централна и Източна Европа, включително България

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Жалба блокира строежа на тунела под връх Шипка

Подаването на иска става в последния момент - преди да се подпише договор с “Хидрострой” Проектът спира, докато КЗК не се произнесе, но решението на  комисията може и да се обжалва Обединение “Шипченски проход”, в което влизат фирмите “Трейс Груп холд” и проектантската “Алве Консулт” ЕООД, е обжалвало класирането на компаниите

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

До 30 години ще има семейства, които ще летят в Космоса (Видео)

Какво питаха българските деца и какво им отговориха астронавтите от Международната космическа станция Вярно ли е, че на Юпитер валят диаманти и могат ли кокошките да снасят в Космоса? Любознателни български ученици и студенти задаваха най-различни въпроси на двама астронавти от Международната космическа станция (МКС)

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Строителят на толсистемата става собственост на фондация

Австрийската фирма “Капш ТрафикКом” АГ, която е собственик на компанията, изградила българската толсистема - “Капш Трафик Солюшън България”, сменя собственика си. Това стана ясно от уведомлението, което австрийската фирма майка е изпратила до българската Комисия за защита на конкуренцията (КЗК). Купувачите са две австрийски фондации: “

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

В Хитрино по 142 лв. на човек европари, в Добрич – по 7888 лева

Почти една четвърт от субсидиите са отишли за столицата, само метрото струва 750 млн. лв. България е усвоила малко над 14 млрд. лв. европейски пари, откакто е член на ЕС от 2007 г. до средата на юни 2021 г. Средно на човек от населението се падат по 2010 лв., но разликите между отделните общини по този критерий са много големи

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в  България

И завода за батерии на Volkswagen няма да е в България

Volkswagen планира да построи един от бъдещите 6 завода за батерии за електрически коли в Централна или Източна Европа, като България не е в списъка. Преди две години страната ни се надяваше германският производител да построи фабрика за автомобили у нас, като основене съперник бе Турция. В крайна сметка немците решиха да не дтроят нов завод на