Държавната фирма "Автомагистрали" има капацитет да построи само 3.5 км от оставащите 134 на магистрала "Хемус. Това обявиха пред парламентарната комисия по ревизия Иван Станев и Десислава Христова от новото ръководство на дружеството.

Следващата седмица ще има среща на министъра на финансите Асен Василев с АПИ, регионалното министерство и фирмите, които строят участъците по магистралата, съобщи той. Василев иска разрешение от НС да плати по участъците, където има строителство, а останалите договори да бъдат прекратени. Към момента от първия участък са построени около 60%, на втория - 15, на третия - 30. По участъци 4,5,6 извършена работа няма.

Представителите на "Автомагистрали" обясниха, че са поставени в особена ситуация - заварили са договори, сключени чрез ин хаус (директно възлагане, за да се заобиколи Законът за обществените поръчки) за милиарди и не знаят какво трябва да правят, за да не влязат в затвора, като попитаха за това представителите на комисията.  Те твърдят, че са раздадени аванси за милиони по участъци 7,8 и 9 на "Хемус", където нещата са на етап идеен проект. На Хемус, Видин-Ботевград и 84 свлачища работят фирми, които дават техника под наем, доставят материали и извършват специфични дейности, според документите. До края на годината ще бъдат завършени едва 4 от свлачищата.

"Финансово дружеството е доста притеснено, до месец, два или три няма да може да плаща заплати на работниците. Капацитетът е до степен на първия ин хаус и то до някаква степен", обясни Десислава Христова, председател на съвета на директорите. Тя каза, че не смее да се подпише и да плаща нещо, което е съмнително. Обясни, че става дума за прикрити строително-монтажни работи, маскирани като договор за наем на техника. 

Финансовият министър съобщи за дадени 400 млн. лева аванс за участъци 7,8,9, където има нула свършена работа. Според него тези договори трябва да бъдат прекратени и открити нови по Закона за обществените поръчки. Другата хипотеза е "Автомагистрали" сама да довърши тези дейности. "Ако се реши, че е от обществен интерес да се продължи по-бързо по този начин трябва да има санкция от парламента, за да не отидат колегите в затвора", каза Василев.