Двете организации на авиокомпаниите, в които е почти целият бизнес, се обявиха вчера против начина, по който да се разпределя помощта за авиацията, предвидена в актуализацията на бюджета.
Според приетите текстове сумата се вдига от 30 на 60 млн. лв., за да се погасяват задължения към бюджета, банки и по договори за оперативен лизинг на самолети, текущо дължими към 31 декември 2019 г. Има и втора точка в решението - парите не може да са повече от 20% от оборота от реализирани чартърни програми и наем на самолети за 2019 г.
Поне до гласуване на актуализацията на бюджета в зала в бранша имаше консенсус, че авиокомпаниите трябва да бъдат подпомогнати за последствията от пандемията. Но от браншовите организации посочват, че 2019 г. е била пикова за авиацията и не е логично да е гласувана помощ за тази година.
От Асоциацията на българската авиационна индустрия и от Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) изпратиха становища до президента, председателя на парламента, премиера и до министрите. От АБА настояват за мораториум върху текста, който определя, че погасяването на задължение са отнася за натрупаните само до края на 2019 г., за да може следващият парламент при гласуване на бюджета за догодина да се направи поправка и да се обхване периодът и след 2019-а, когато дойде сривът в авиацията заради пандемията.
Първоначалният текст на правителството, изготвен от министерството на транспорта, е писан според критериите на ЕК - помощ да има за пострадалите от пандемията авиопревозвачи, но те да не са били в затруднено финансово положение и да имат 30% спад на оборота спрямо 2019 г., казаха от ведомството.
Пред “24 часа” председателят на икономическата комисия Йорден Цонев от ДПС уточни, че той е внесъл гласувания текст, но изрично подчетра, че това е общо решение на комисията, след дебат с министри и представителите на бранша.
“Сега разбирам, че са се скарали помежду си кой колко да вземе. Твърдението, че “България ер” щяла да вземе цялата помощ, зашото имала зъдължения от такси към летището, не е вярно, защото тя е изключена от помощта, която е само за чартърни компании”, каза Цонев.
Поясни, че парите били увеличени и за да покрият публичните задължения, които са изискуеми, и за лизинговите вноски, за да не им вземат самолетите. Той поясни още, че с нотификацията пред ЕК могат да се уточнят критериите. Авиопревозвачите да не се нахвърлят без причина на хората, които добронамерено им съдействат, допълни Цонев. От “Бългапия ер” заявиха, че нямат дължими такси към летище София, което бе потвърдено и от министерството на транспорта.