Всички страни от съюза да се присъединят към програмата, това ще повиши и сигурността по пътищата, призова евродепутатът Андрей Новаков, по чиято идея е създадена

Средната възраст на леките автомобили в Европа е 11 г., а почти 1/2 от продаваните втора употреба са с манипулирани данни за километража,  сочат две независими изследвания

Европейската комисия въвежда единна система за обмен на данни за пробега от годишните технически прегледи на леките автомобили.

Тя е създадена по предложение на българския евродепутат от ГЕРБ (ЕНП) Андрей Новаков като мярка за подобряване на пътната безопасност в Европа.

Единната безплатна система за обмен на данни от километражите на леките автомобили е разработена като негов пилотен проект пред Европейската комисия през 2018 г. и е финансирана от ЕС с 300 000 евро.

“Платформата вече функционира, казва се “Орел”.

Тя е доброволна,

безплатна и е

отворена за

подаване на

информация

от всички

държави членки, за да бъде проследено техническото състояние на леките автомобили, които се препродават в ЕС”, каза за “24 часа” българският евродепутат.

По време на пленарната сесия на Европейския парламент в Страсбург Новаков призова страните от ЕС, включително България, да се присъединят към системата за обмен на данни. Той цитира независими изследвания и анализи, според които средната възраст на леките коли в Европа е 11 г., а почти половината от продаваните коли втора употреба са с манипулирани данни за пробег.

По думите му техническата изправност на превозните средства е основен фактор за предотвратяване на пътно-транспортни произшествия и активното ползване на системата от всички държави членки ще спомогне за подобряване на пътната безопасност в целия Европейски съюз.

Данните в единната платформа са достъпни за властите и контролните органи в страните от ЕС, но амбицията е платформата да бъде надградена и с публичен потребителски модул, който да позволява на

всеки човек

да проверява в

реално време

дали данните от километража на автомобил, предложен за продажба, съответстват на информацията от проведените годишни технически прегледи в съответната държава.

“В момента се правят последни тестове на платформата.

Засега в нея се

включиха

Франция, Унгария

и Нидерландия,

а от няколко дни

и Хърватия

Надявам се до края на годината всички държави членки да го направят. В началото програмата ще работи само с достъп до Пътна полиция във всяка държава. Това означава, че всеки, който иска да провери дали дадена кола е с реален километраж, трябва да се обърне към местния КАТ, където да му съобщят на какъв пробег е бил автомобилът през последния технически преглед. В момента подобно запитване много клиенти правят в съответните представителства на марките в различните държави. Проверката ще става анонимно, без лични данни на потенциалния купувач, само с регистрационния номер на рамата на превозното средство”, уточни процедурата Новаков. Андрей Новаков

Андрей Новаков

Амбицията на създателите е на по-късен етап, когато се докаже нейната ефективност, системата да работи така, че всеки желаещ да може да си провери чрез сайт на Европейската комисия с въвеждането на номера на рамата какъв е пробегът на предпочитаната от него кола.

Програмата “Орел” за предотвратяване на манипулациите на изминатите километри на автомобилите ще добавя данните от техническите прегледи всяка изминала година.

“В началото ще е само за последната, но с времето ще се добавя на всеки 12 месеца. Така ще се предотвратят и опитите да се сменят данните на километража от недобросъвестни продавачи преди последния технически преглед - ще може да се виждат данните за изминатия пробег години назад”, допълни Новаков.

BG системата “Орел”

ще доведе и до

драстичен спад

на цените

на употребяваните автомобили, твърдят създателите ѝ.

“Да вземем хипотетично един пример с даден автомобил с манипулиран пробег. Ако реалният километраж на автомобила е 400 000 км, а не както търговецът твърди - на 100 000 км, автоматично цената на тази кола трябва да падне в пъти, дори наполовина. Реално е в някои случаи колите втора ръка да поевтинеят с 50 процента”, твърди Новаков.

Според него много от колите, които пристигат в България, вече са манипулирани още преди да се изнесат от тамошните търговци. Процедурата е евтина, става за броени минути, необходими са съответният софтуер и лаптоп.

“Знам какво е да събираш с години пари за употребяван автомобил и накрая да се окажеш измамен. Знам за случаи, на които на колата пише, че е на 80 000 километра, а реално е на 480 хиляди. Ремонтите на основните възли на автомобилите, произведени след 2010-а, са петцифрени суми в евро. Да не говорим каква е безопасността на такива автомобили”, заяви евродепутатът от ГЕРБ.

За Европарламента безопасността и животът на хората заема първостепенно значение. Затова ЕП прие резолюция с амбицията за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 година.

За да бъде постигната тази цел, евродепутатите искат по-строги мерки за пътна безопасност, като например ограничение на скоростта до 30 км/ч и нулева толерантност към шофирането в нетрезво състояние. В резолюцията се отбелязва, че годишно по пътищата на ЕС загиват около 22 700 души, а около 120 000 биват тежко ранени.

Отпор! Повечето страни в Евросъюза са против пенсионирането на двигателите на дизел и бензин до 2035 г.

Предложението на Европейската комисия от 2035 г. производството на дизелови и бензинови автомобили да бъде спряно среща сериозен отпор в Европарламента, смята евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков.

Новаков е член на Европейския парламент за втори пореден мандат. Сектор “Транспорт” заема важно място в работата му, като в годините досега той се ангажира трайно със защита на националния интерес и позицията на българските шофьори в дебата за европейското законодателство “Пакет Мобилност”.

“Процедурата по гласуването на предложението по Зелената сделка на ЕК се води от комисиите по транспорта и околната среда и ще се разисква поне година. Не само Чехия е против, регионалните Бавария и Баден-Вюртемберг, част от районите във Франция също са доста скептични към предложението”, каза евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков.

“Бензиностанциите се изграждат на пазарен принцип, същото трябва да е и със зарядните станции. Когато електромобилите станат достатъчно атрактивни, хората ще започнат да ги купуват, без да забраняваме другите автомобили”, смята Новаков.

70 процента от зарядните станции за електрически автомобили се намират в Германия, Франция и Нидерландия.

“С европейски пари зарядни станции не е рентабилно да се строят. Сегашните бензиностанции ЕС не ги прави. От друга страна, ако всички превозни средствастанат на ток, как ще произвеждаме толкова електричество? В Европа всеки трети купувач отлага придобивката на 
ново возило

В Европа всеки трети купувач отлага придобивката на ново возило

ЕС не забрани мобилните телефони с копчета, но те изчезнаха по естествен път, защото тези с дисплеите са по-хубави. Същото трябва да стане и с колите. Да бъдат въведени по естествен начин, когато станат достатъчно конкурентни и предпочитани от хората. Една технология не трябва да се налага силово, а на пазарен принцип”, допълни евродепутатът.

Три варианта за избор пред BG клиента: да си купи нова Dacia за 24 000, по-малък автомобил за 25-30 хил. лв. или от средния клас за 35-40 хил. лева

През 2021 г. цените на употребяваните автомобили като цяло нарастват с 30%, показва сравнението, което направи “24 часа” по автоборсите в страната. Основната причина за поскъпването е, че в Западна Европа продължава да расте търсенето на возила втора ръка за сметка на новите, а оттам цените вървят нагоре.

На Стария континент тази година всеки трети купувач отлага покупка на нов автомобил. В Белгия например са регистрирани два пъти повече употребявани коли, отколкото нови и с 10 процента повече, отколкото през предпандемичната 2019 г.

В страната, където има десетки заводи на водещи европейски марки, автомобилният сектор рязко се преориентира към употребяваните возила.

Средният белгиец вече

не смее да си купи

нова кола

Всеки трети човек, който планира да купи нов автомобил, отлага покупката. И има няколко причини за това. Не е само поради дългите срокове за доставка, предизвикани от кризата с недостига на електронни чипове, която според последните информации ще се проточи още година и половина.

Намаляването на жизнения стандарт, продължаващата COVID пандемия, несигурността и страхът от обедняване са другите причини белгийците да залагат на употребяван автомобил. Не е случаен фактът, че за август в Европа най-продаваният модел е един от най-евтините - Dacia Sandero. Румънският автомобил изпревари по продажби легендарния Volkswagen Golf най-вече заради все още достъпната си цена. В България добре оборудвана версия Dacia Sandero струва 24 000 лева като нова.

За мнозина от европейците обаче личният автомобил е признак за благосъстоятелност и символ на жизнен стандарт. Затова и много от тях предпочитат да дадат повече пари за по-престижен и по-висок клас автомобил, отколкото да си купят нова Dacia Sandero. Тази философия на потенциалния среден купувач на коли отдавна е характерна и за българския пазар. Това също е една от причините, макар и по-маловажна, за засиления интерес към употребяваните коли.

В момента масовият български клиент има няколко избора - да си купи нова Dacia за около 24 хиляди лева,

автомобил от малкия

сегмент от друга

марка от порядъка на

25-30 хиляди лева

или от средния клас за 35-40 хил. лева. Заради по-високите цени и чакането за доставка от няколко месеца поради забавеното производство тези, които искат по-нов автомобил, поглеждат към вторичния пазар.

Там за 5-годишните автомобили ситуацията е следната - Dacia Sandero, но от предишното поколение, може да се купи за около 10-12 хил. лева (през 2016-а колата като нова беше средно само с 5000 лева отгоре), читав Volkswagen Golf на същите години не може да се намери под 20 000 лева и стига до 30 хиляди, а цените от масовите малки коли като Renault Clio или Ford Fiesta се въртят около 15-те хиляди лева.

Заради недостиг на чипове Skoda спира производството на нови коли до края на 2021 г.

Skoda ще “намали значително или дори ще спре” производството от 18 октомври до края на годината поради глобалния недостиг на чипове, затрудняващи автомобилния сектор, пише Automotive News Europe.

“Дори Skoda Auto не е в състояние да избегне тази глобална криза”, каза говорителят на Skoda Томас Котера.

Ограниченията на производството са най-големите досега в Централна Европа и икономистите заявиха, че това ще доведе до намаляване на прогнозите за растеж в Чехия. Skoda, собственост на Volkswagen Group, е най-големият износител на Чехия.

Марката вече се е запасила с десетки хиляди автомобили, завършени, но чакащи чипове. Дилърските центрове в цяла Европа отчитат с месеци чакания за нови автомобили. Официалният вносител на Skoda в България доставя поръчаните от клиентите коли средно за около 6 месеца. На официалната страница на дилъра в интернет няма и предложения за коли на склад.

Котера каза, че Skoda иска да се съсредоточи върху това да осигури възможно най-скоро изоставането на почти готови автомобили на клиентите.

Заради прекъсването общото производство на автомобили на чешката компания ще бъде подобно на миналата COVID година с около 1,15 милиона коли, съобщи местната асоциация на автомобилната индустрия. Очакваше се автомобилите да са 1,3 милиона.

Освен Skoda Toyota също намали производството си в завода си в Колин, включително миналия месец.

Унгария, където Mercedes-Benz и Suzuki трябваше да ограничат сглобяването заради кризата с чиповете, също отбеляза спад на производството повече от очакваното.

Автомобилните производители по света се борят с липсата на полупроводникови чипове на фона на нарастващото търсене след пандемия. Skoda прогнозира постепенно успокояване на ситуацията с чиповете през втората половина на 2022 г.