Христо Алексиев смята, че с концесията на порта в Бургас хазната била ощетена с 27 млн. лв., както и че един стратегически обект бил получен за 47 г. на цената на апартамент в морския град

Председателят на КРИБ и съсобственик на “Адванс пропъртис” съди служебния транспортен шеф и обяви какви суми са постъпили в бюджета от най-успешната според него концесия

Христо Алексиев, служебният транспортен министър, за втори път в продължение на по-малко от седмица влезе в директен сблъсък с бизнесмена Кирил Домусчиев.

В четвъртък пред “Капитал”, той задава въпроси към председателя на КРИБ дали води разговори за продажба на дялове от дружеството, което държи двете концесии на пристанището в Бургас, чиито договори били удължени през 2019 г. за максимален срок от 47 години.

Алексиев иска Домусчиев да му отговори дали смята за нормално “да се разпорежда” по този начин зад гърба на държавата с подобен стратегически обект.

Към въпросите, които задава на Домусчиев, министърът прибавя и своята сметка, че бургаското пристанище било получено на цената на апартамент в морския град.

Миналия четвъртък Христо Алексиев даде друго изненадващо интервю, но в сайта “Медиапул”, където огласи непотвърдена документално информация, че Домусчиев държи 20% от концесията на летище София. Тя бе спечелена от дружеството “Соф Кънект”, чийто собственик е френският инвестиционен фонд “Меридиам”.

И тогава, и сега Домусчиев реагира гневно, че става дума за 100% лъжа, и обеща на Алексиев, ако той намери тези 20%, да ги прехвърли на министъра и държавата безвъзмездно.

След втората серия на тема “Концесии” Домусчиев обяви във фейсбук, че адвокатите му вече са завели дело срещу Алексиев.

Бизнесменът видя и връзка между двете интервюта в медии от кръга “Капитал” и желанието на Алексиев да остане министър в редовно правителство и партийни активности на лидерите на “Да, България” Христо Иванов и Ивайло Мирчев.

На всички е ясно кои са неговите кукловоди и как му е обещано да остане министър при едно ново правителство. Схемата е една и съща – някой казва една лъжа пред някоя от медиите на Прокопиев, те си я препечатват една от друга и след това двама юнаци - Христо Иванов и Ивайло Мирчев, се появяват навсякъде и си правят евтин политически пиар на чужд гръб, гневи се Домусчиев във фейсбук.

Как се стигна до

концесията на

пристанището

в Бургас?

Процедурата за терминал “Бургас-изток 2” бе обявена на 14 февруари 2011 г. Документи за участие са купени от “Уърлд - Пенинсулар анд ориентал стийм навигейшън кампъни”, “Параходство БМФ”, “Ренус България” и “Интегрейтид порт системс лимитид”. На финала обаче е подадена оферта само от БМФ на братя Домусчиеви.

Дружеството се ангажира да плаща 75% от заема към Японската банка за международно сътрудничество. Заемът от над 114 млн. долара бе подписан през 2008 г. Парите бяха отпуснати за развитието на контейнерните терминали, а също и на прилежащите съоръжения и оборудване на двете пристанища.

Концесионното възнаграждение за държавата има две части - 1,1 млн. евро без ДДС, дължими след 2028 г., и процент от приходите. Предложените инвестиции са над 113 млн. лв.

Година по-късно тръгва концесията за “Бургас - запад” - на 30 ноември 2012 г., и е подадена оферта само от “БМФ Порт Бургас” на Домусчиеви. Концесионната такса е 900 000 лв. без ДДС на година плюс процент от приходите. И тук има условие концесионерът да изплаща 8% от заема към Японската банка за международно сътрудничество. Инвестициите за срока на концесията са 34,814 млн. лв.

Обвиненията на

министъра:

Държавата е

ощетена с

27 млн. лв.

Христо Алексиев е категорично против ангажимента на Домусчиев фирмата му да изплаща японския заем, вместо да си издължава концесията. Според него по този начин държавата е била ощетена с 27 млн. лева. Алексиев твърди, че за “Бургас-изток 2” за 8 г. е имало само едно концесионно плащане от 400 хил. лв. без ДДС. Затова и той казва, че срещу цената на апартамент в Бургас е взет на концесия актив, чиято цена в момента според него е над 1 млрд. лева.

Алексиев е притеснен, че Домусчиев водел разговори за продажба на концесията с различни инвеститори, включително и с Meridiam (фондът - концесионер на летище София)

Концесионерът:

Министърът лъже!

Вижте колко

милиони влязоха

в държавата,

колко милиони

инвестирахме

Кирил Домусчиев потвърждава във фейсбук, че има намерение за привличане на инвеститор и продажба на част от “БМФ Порт Бургас” и затова през 2020 г. “Адванс Пропъртис” като едноличен собственик е ангажирал международен (базиран в Нидерландия) финансов консултант, специализиран в сделки по сливания и придобивания в областта на морския транспорт и пристанищните операции, който да организира частна тръжна процедура. Водени са разговори с над 30 компании и потенциални инвеститори, но одобрената от продавача за момента най-изгодна оферта не била тази на концесионера на летище София.

Домусчиев напомня, че концесиите за “Бургас – изток 2” и “Бургас - запад” са спечелени след открити публични процедури:

Вече близо 10 г. концесионерът “БМФ Порт Бургас” успешно управлява, поддържа и развива обектите на концесия и надлежно изпълнява задълженията си по концесионните договори.

“БМФ Порт Бургас” е поел ангажимент за годишни концесионни плащания, да погасява и немалка част от заема на България към Японската банка за международно сътрудничество (т.нар. японски заем). Първоначалната инвестиционна програма предвижда 258,2 млн. лева за целия срок на концесиите. Само за периода от 2012 до 2020 г. концесионерът е изпълнил инвестиции за 292,3 млн. лева.

158,6 млн. лева, платени от концесионера, са се превърнали в публична държавна собственост.

Постъпленията в бюджета в резултат на концесиите в периода 2012-2020 г. възлизат на 77 млн. лева. От 2007 до 2011 г. - преди концесиите, от държавното “Пристанище Бургас” не са постъпили никакви приходи в бюджета от концесионни плащания, дивиденти и корпоративен данък.

За същия период дружеството - оператор е разпределило и дивидент в полза на държавата от 31,2 млн. лева. Следователно приходите в бюджета от пристанище Варна са в общ размер на 37,7 млн. лева, а тези от концесиите на пристанище Бургас са в общ размер на 77 млн. лева.

Концесиите на пристанище Бургас, които са най-успешните в този сектор у нас, са красноречив пример за изгодно и за двете страни партньорство.

Стремежът на “БМФ Порт Бургас” да продължи успешното развитие на терминалите с оглед предоставяне на все по-качествени услуги на своите клиенти изисква извършването на все повече инвестиции в обектите на концесия. Поради това концесионерът се е възползвал от законовата възможност за удължаване на срока на концесиите, пише във фейсбук Домусчиев.

ХРИСТО АЛЕКСИЕВ
ХРИСТО АЛЕКСИЕВ
КИРИЛ ДОМУСЧИЕВ
КИРИЛ ДОМУСЧИЕВ