Забитият в екрана на джиесема нос ще изчезне като явление, скоро целият ни живот ще е в очилата

- Защо Марк Зукърбърг смени името “Фейсбук” с “Мета”, г-н Иванов?

- За ребрандирането на фейсбук има хибридна причина. От една страна, Зукърбърг ясно заявява амбициите си за бъдещето чрез създаване на метавселени, които са наследникът на мобилния интернет и неговата естествена еволюция. Компанията се насочва към нов сегмент, с който ще промени бизнесмодела си. Това е съчетано с решаването на проблемите на фейсбук на чисто имиджово ниво след пиар кризата през последните години.

- Твърди се, че промяната е заради емоционалните травми, които мрежата причинява на младите си потребители, поощрявайки сред тях и езика на омразата. Как Зукърбърг ще избегне тези обвинения?

- Обвиненията в разпространяването на дезинформация, злоупотребите с лични данни, хипнотизиращото пристрастяване на младите към мобилни телефони нанесе непоправими щети на бранда. Но иновацията ще преструктурира освен фейсбук и апликации като инстаграм, уотсап, месинджър, харайзън уърк спейсис и много други. Така “Мета” ще се превърне в компания майка, чадър върху всички останали инициативи, а фейсбук очевидно няма да бъде толкова основна част в бизнеса на Зукърбърг. Фокусът сега по-скоро е върху компанията “Мета”, която създава онлайн виртуален свят. В него след време всички потребители ще можем да комуникираме, да работим, да пазаруваме, да се забавляваме.

- Как ще става това?

- Най-вероятно ще ползваме помощни очила, впоследствие може би и лещи, и добавена виртуална реалност, както бе съобщено още в самия ден, в който беше обявен ребрандингът. Вероятно Зукърбърг съвсем скоро ще демонстрира амбицията си в реално измерение за нас, професионалистите.

- Днес хора и фирми правят срещи по скайп, вайбър, фейсбук. Кое е различното при “Мета”?

- Ако сега посредникът към интернет е компютър, таблет, смартфон, скоро целият ни живот ще е в очилата - чрез тях ще се прехвърляме във виртуалната среда на метавселената. Светът, в който ще попаднем, е смесица между реалната среда, в която е всеки от нас, и една обща виртуална, омесени обаче по такъв начин, че буквално можем да видим екрана, на който работи всеки от събеседниците ни, лицето му, мимиките му, реакциите му, жестовете му, кога е изненадан, радостен, учуден, ядосан, разстроен.

- В предварителния ни разговор заявихте, че забитите носове в екраните на смартфоните ще станат по-рядка гледка с “Мета” и постепенно ще изчезнат. Не сте ли прекален оптимист?

- Ясно е на всички, че втренчени в малките екрани на телефоните си, бягаме от природата на обичайното си общуване, работа и забавление. Добавената реалност в “Мета” и оплитането с физическата реалност ще създаде много по-естествен начин за общуване и ползване на технологиите. А смартфонът или айфонът ни няма да е прозорец към интернет, а по-скоро към целия свят около нас.

- Дайте пример, за да е по-ясно на читателите ни.

- Например билбордовете на улицата - в реалността билбордът ще е един и ще е бял, а в “Мета” всеки от нас ще вижда различен билборд в зависимост от онова, от което се интересува, търси и иска да види. Това ще е с благоприятен ефект върху опазването на околната среда. А ние оттук нататък много повече ще инвестираме, ако щете, дори в дигитални облекла, които аватарите ни в “Мета” ще носят, вместо да си купуваме различни костюми за работа и срещи. А текстилната индустрия е сред най-замърсяващите природата производства. Така че един от положителните ефекти на “Мета” е, че ще намали значително природните ресурси, които използваме за целите на ежедневието си, а оттам и вредните емисии.

- Дали метавселената на Зукърбърг ще засегне дистанционното образование и труд?

- При всички случаи предстои огромно, тектонско движение и промяна в начина ни на работа и общуване и то ще е много по-близко до реалното.

- Ще ни отчуждава ли от живия контакт, както сега?
- “Мета” ни предлага възможността да се гледаме в очите, да разчитаме емоции, да общуваме чрез езика на тялото и поведенчески маниери. И това е голямата промяна, която ни предлага.

- Мнозина днес критикуват дистанционното обучение. Каква би била функцията на “Мета” в пандемията и подобни ситуации?

- “Мета” отваря възможност в класните стаи да влязат топпреподаватели, а на лекциите им да присъстват изумително голямо количество ученици и студенти. Това ще поддържа висок стандарта на образованието в училище и в университета.

И ако онлайн образованието не може да замести живата връзка, “Мета” ще позволи да следим реакцията на учениците, как вдигат ръка и задават въпроси, интереса им към темата за дискусия. В това виртуално пространство, което всъщност е огледално на реалността, ще можем да бъдем заедно с тях наистина.

- Занимавате се с дигитален маркетинг. На вас с какво ще помогне "Мета"?

- Работим в екип 40 човека с над 70 компании в двата офиса в София и Велико Търново, а част от хората ни работят у дома. Сред най-големите ни проблеми е невъзможността да се събираме и да правим заедно т.нар. брейнсторминги, или мозъчни тръстове, което да ни позволи да сме гъвкави и креативни, създавайки кампании за нашите клиенти. “Мета” ще ни даде възможността, без значение кой къде се намира, да седнем на една маса, да се погледнем в очите и заедно да разсъждаваме, да създаваме концепции и визии за маркетинговите кампании на нашите клиенти. Това би ускорило начина, по който комуникираме, и ще ни помогне да изграждаме доверие.

- Има ли минуси новата технология?

- Плашещо е количеството данни, които могат да се събират в метавселената. Софтуерът дава възможност за непрекъсната информация какви са усещанията и емоциите ни, как се чувстваме, при това до такава степен, че алгоритъмът в него ще ни познава много по-добре, отколкото ние самите познаваме себе си. Това дава възможност хората да бъдат манипулирани много по-лесно, в случай, че не се заложат строги правила.

- Как седи въпросът с контрола в “Мета”?

- На първата конференция, на която представи новия си продукт, Зукърбърг обяви, че още от ден първи ще са фокусирани върху контрола. И най-вече да не допуснат същите грешки като с фейсбук.

- Това означава ли, че ще има нарушаване на личното пространство например?

- В тези случаи отговорността е при хората, защото сами избираме да използваме ли “Мета”, или не. Като хора, които създават тази “метавселена”, трябва да сме наясно с правилата и отговорностите, които носим.

- За колко време ще бъде внедрена “Мета” в живота ни?

- В момента се инвестират огромни парични маси в тази технология - милиарди от “Фейсбук”, от “Майкрософт”, от “Гугъл”, от множество други компании, които все още не обявяват официално, че работят върху нея. От друга страна, може да се каже, че хардуерът е готов, а вече имаме и колаборация между брандовете “Окулус” и “Рейбан” за очила по заявка на фейсбук. Така че тази технология май вече чука готова на вратите ни.
И другото - да си спомним концерта на Травис Скот миналата година. Там имаше 10 милиона души на виртуалната вселена във Фортнайт. Това е знак, че критичната маса от хора, които ще възприемат тази технология и ще започнат да я използват, е налице. И че “Мета” вече съществува и е част от човечеството. Уъркспейсът на фейсбук - “Хорайзън”, вече е пуснат и всеки притежаващ очила “Окулус” - у нас струват 800 лв. - може вече да работи в метавселената. Въпросът е колко бързо ще стане част от живота ни.

- Пандемията благоприятства ли този процес?

- Коронавирусът определено помага изключително много този процес да бъде по-бърз от споменатите от Зукърбърг 5 години.

- Как ще се впише България в “Мета”?

- България е прочута с изключително бързия си интернет, имаме и много добри програмисти и програмни продукти - така е още от Правец, от времето на комунизма. Затова сега IT индустрията у нас преуспява. Много компании избират да дойдат насам, защото имаме огромен капацитет. Добре сме и в дизайна, и в дигиталния маркетинг. Затова “Мета” е златна възможност пред обществото ни. Ние може да грабнем тази вълна и да изградим продукти, услуги и софтуери, които да бъдат използвани от цялото човечество. Това ще ни позволи да подобрим икономиката си и да изправим страната на крака.

Александър Иванов е роден през 1991 г.

Завършил е Старопрестолна гимназия по икономика във В.Търново и висше образование в Свищов и Пловдив

Работил е в “Софтуни” като образователен директор

В момента ръководи фирма по дигитален маркетинг