Еърбъс (Airbus) и Боинг (Boeing) ще пуснат напълно нови версии, задвижвани с водород, на най-добре продаваните си тяснофюзелажни самолети около средата на идното десетилетие. Това прогнозира Пол Еременко, главен изпълнителен директор на Юниверсъл хидроджен (Universal Hydrogen), цитиран от Ройтерс

Прогнозата на Еременко противоречи на изявление на Боинг, според което е твърде рано да се мисли за водорода като гориво за бъдещия наследник на модела 737. Същевременно Еърбъс силно подкрепя водорода, макар и първоначално за по-малки самолети, предава БТА.

Еременко, бивш технологичен директор на Еърбъс и Юнайтид текнолъджис (United Technologies), говори на конференция, организирана от Ройтерс. Той основа миналата година Юниверсъл хидроджен с планове да ускори внедряването на водорода като гориво, първоначално при самолети за регионални полети с 40 до 60 места.

Еременко има намерение да пробие и в най-натоварения сегмент от авиопазара - машините със 150 и повече места, където доминират Боинг 737 Макс (Boeing 737 MAX) и Еърбъс А320 нео (Airbus A320neo).

"Според мен в този клас ще има нов самолет и от двамата самолетостроители, вероятно около средата на 30-те години на века, което означава, че те ще трябва да вземат решение за това до края на текущото десетилетие", казва Еременко.

"Искаме да подсигурим, че решението ще бъде за самолет на водород", отбелязва той.

Изглежда обаче, че от Боинг изключват такъв вариант. Компанията заяви през юли, че водородът има бъдеще, но трябва да бъдат преодолени значителни препятствия, преди той да стане широко използван. Устойчивото авиационно гориво предлага най-голям потенциал от гледна точка на бързина и ефективност, смята авиопроизводителят.

Според експерти проблеми, които трябва да бъдат разрешени, са високата цена на водорода, предизвикателства като съхранението и свръхохлаждането на газа, изграждането на надеждна и широкообхватна снабдителна система за доставка, както и сертифицирането.

Юниверсъл хидроджен преговаря с американските регулатори, за да докаже, че водородът е безопасен, посочва Еременко. Компанията планира догодина да тества регионален самолет, задвижван с водород.

През юни френско-американското съвместно дружество Си ЕФ Ем (CFM), което е най-големият доставчик на газови турбини за тяснофюзелажни самолети, представи радикално нов дизайн на двигател с отворени лопатки, който ще може да работи с конвенционално авиогориво или водород от средата на следващото десетилетие.

Британско-американската фирма ЗироАвиа (ZeroAvia) заяви през октомври, че ще се обедини с Ем Ейч Ай Ар Джей Авиейшън груп (MHI RJ Aviation Group), за да си сътрудничат в разработването на водородно-електрическо задвижване за регионални самолети.

Самолетните двигатели, задвижвани с водород, не са нещо ново. Предшественикът на американската космическа агенция НАСА осъществява полет с модифициран бомбардировач, с един двигател, работещ на водород, още през 1957 година. Съветският съюз извършва полет със самолет ТУ-155 през 1988 година, при който отново водород заменя керосина при единия двигател.