Готов съм да бъда основен свидетел, заяви пред "24 часа" Христо Алексиев, по чийто сигнал е разследването

Екип от прокурори и следователи влезе в централата на БДЖ днес от 10,30 часа, научи "24 часа". Действията са по сигнал на служебния транспортен министър Христо Алексиев.

Проверяват се злоупотреби на ръководни длъжности лица. Става въпрос за фиктивни договори за ремонти на локомотиви и вагони.

На 10 декември Алексиев съобщи, че е изпратил два одитни доклада за договорите на БДЖ за ремонт на мотриси и вагони с „Алстом“ и завода в Дряново до прокуратурата. Тогава министърът констатира за пореден път, че основният ремонт на мотрисите изобщо не е извършен според изискванията, а това, което се представя за изпълнено, е абсолютно некачествено.

„На 4-ти октомври присъствах на вкарването на първата мотриса за основен ремонт. По договор и приет график, този ремонт трябваше да бъде завършен до 4-ти декември. Дадох известно време отсрочка и сега идвам отново, за да проверя какво е свършено. Крайно съм разочарован - два месеца по-късно установявам, че ремонтите не са изпълнени дори на 50%“. Разпоредил съм на БДЖ да наложат неустойки и ще проверя дали е изпълнено, каза тогава министърът.

По думите му изпълнителят на договора „Алстом“ извършва предимно техническа поддръжка, което поражда съмнение за източването на значителни средства. Министър Алексиев обясни, че целият договор е за 137 млн. лева като 100 млн. лева от тях са за текуща поддръжка. „По този начин изпълнителят на договора не реализира никакви основни ремонти, при положение, че тези влакове са с много голям надпробег“, отбеляза Алексиев.

Пред "24 часа" Алексиев уточни днес, че по договора с "Алстом", който е сключен през 2019 г., досега са платени 33 млн. лв., а основни ремонти не са правени.

Още преди 2 години мотрисите са направили надпробег, което изисква задължителен основен ремонт и бившият служебен министър е предупредил БДЖ, че подобно поведение е недалновидно и може да доведе до сериозен инцидент. 

Готов съм да бъда привлечен като основен свидетел, защото става дума за обществени средства, заяви пред "24 часа" Христо Алексиев.

Заради всички тези нарушения и много индикатори за измама, които ощетяват държавата, договорът с „Алстом“ е даден на прокуратурата с мое официално писмо, каза бившият служебният министър.

„Заради съмнения за фалшификация и измама другият договор, сключен със завода в Дряново за ремонт на 15 пътнически вагона, също е пратен на прокуратурата“, съобщи Алексиев. Според одитната проверка не било ясно как е определена цената за ремонт на един вагон, която е много висока, ремонтът е възложен без процедура и без документация

Алексиев уточни, че цената за ремонт на един вагон е  950 000 евро.

„Ощетяването на държавата е много сериозно. Открити са много нарушения, както и фалшификация на документи и дори няма предварителна оферта“, уточни той. Министърът каза, че цената е тотално завишена с опит за изфабрикуване на документи със стари дати, за да се прикрие това, което са извършили като ремонти.