Производството на нови постепенно ще се възстанови и натискът върху дилърите на автомобили втора ръка отслабва

Цените на колите втора употреба ще започнат да падат още тази есен и най-вероятно до края на годината ще поевтинеят с около 20-30%. Това предрича в своя последен редовен доклад за състоянието на автомобилните пазари по света одиторската компания KPMG.

Тези очаквания се основават на постепенното възстановяване на производството на нови коли, което вече бе прогнозирано и от други анализатори. То се очаква да се увеличи до нивата отпреди кризата от началото на 2023 г., но според KPMG поевтиняването на старите коли ще настъпи по-рано - от есента на тази година.

Пандемията наруши редовните доставки на много стоки, включително и на автомобилни части. Освен това производството на полупроводници, без които не може да се сглоби съвременен автомобил, пострада през 2019 и 2020 г. от серия инциденти в заводи за такива части в Азия. Всичко това рязко сви автомоблните пазари и те

изпитаха

най-големия за

последното

десетилетие

срив на

продажбите

не заради липса на търсене, а просто защото няма нови коли. От близо година насам няма дилър на нови автомобили у нас, който да разполага с коли на склад - всичко се поръчва и се чака с месеци.

Това бе придружено от покачване на цените на новите автомобили и насочи търсенето към търговците на коли втора употреба, които също поскъпнаха.

Само че разликата в ръста на цените е значителна. Докато новите през 2020 и 2021 г. поскъпнаха средно с 12-15%, за същото време цените на употребяваните коли скочиха с 42%, се сочи в доклада на KPMG.

Това е най-голямото увеличение за последното десетилетие (виж инфографиката). Обикновено цените на употребяваните коли нараства с по 20-25% между началото на годината и края ѝ.

Данните на KPMG са за средната цена на употребяваните возила в световен мащаб. В България според Асоциацията на вносителите на автомобили, които обединяват фирми вносители на употребявани возила, ръстът на цените до края на 2021 г. е бил 30%, а за старите коли, които търговците вече са имали на склад - около 20%. Това означава, че и прогнозираният от одиторската компания спад на цените на колите втора ръка наесен у нас ще е по-малък.

Засега няма ясни индикации, че всичко в световната автомобилна промишленост е вече наред, освен новините от различни производители, че са започнали възстановяване на производството с обемите отпреди 2020 г.

Продажбите на нови коли в целия ЕС за периода януари - ноември 2021 г. бяха с 0,04% по-малко на годишна база, докато в България

за същия период

имаше 10

процента ръст,

макар че мащабите на нашия пазар са много малки.

Най-кризисният месец в историята на европейския пазар на нови коли - ноември, се оказа доста обнадеждаващ за българския, който отчете ръст от 24%, като по този показател се нареди на първо място в ЕС. За декември все още няма данни.

Всички правят електромобили, дори “Ламборгини” загърбва бензина

Производството на електромобили става все по-актуално, а моделите, задвижвани изцяло с ток, бяха един от акцентите на технологичното изложение CES в Лас Вегас през този месец.

Инерцията около електромобилите продължава да набира скорост в автомобилната индустрия и в други сектори, макар в шоурумите промяната все още да е едва забележима, пише Wall Street Journal. Но в следващите 3-5 години водещите автоконцерни планират да инвестират над 100 млрд. евро в разработването на коли на ток.

А в надпреварата се впускат и компании, които досега изобщо не са имали досег с този бизнес, като например Sony и Apple.

Една от емблемите на мощни модели с бензинови двигатели се готви изобщо да ги загърби. От Lamborghini обявиха, че ще се разделят с двигателя с вътрешно горене, използван в емблематични модели като Aventador, тъй като компанията се насочва към хибридните технологии.

Концернът ще представи първия си плъгин хибрид през 2023 г., след което ще електрифицира напълно своята продуктова гама до 2024 г.

Това става на фона на рекордни продажби, но изпълнителният директор на компанията Щефан Винкелман, цитиран от Automotive News Europe, казва, че 2022 г. ще е последната, в която ще се предлагат само коли с двигатели с вътрешно горене.

Lamborghini все още работи върху окончателния дизайн за първия си електрически автомобил, който ще разполага с четири врати, подходящ за ежедневна употреба, посочва още Винкелман.