12,8 млн. лв. аванс за строителството на още 3 метростанции в София отпусна днес Столичният общински съвет. С тях ще може да стартира разширението на третата метролиния от квартал „Хаджи Димитър“ до квартал „Левски Г“. Новото трасе ще е с дължина 3 км и 3 метростанции. Една от тях ще е при стадион "Георги Аспарухов". Проектът предвижда и изграждане на буферен паркинг при метростанцията в кв. „Левски“.

За участъка вече има избрани изпълнители и се очаква реалното строителство да стартира до края на март месец.

"Ще се изгради временна контактна мрежа, за да може през периода на строителство да запазим тролейбусното и автобусното движение по бул. "Вл. Вазов". Първите две станции ще бъдат разположени под южното пътно платно на булеварда, което ще бъде затворено за движение. Временно то ще се извършва в северното пътно платно, като в едната посока ще има по 2 ленти за движение, а в другата - една. Предстои да уточним в коя посока ще са двете ленти, след като анализираме трафика. По време на строителството на метрото движението ще бъде затруднено, но ще има само стесняване, а не затваряне изцяло", обясни зам.-кметът по обществено строителство инж. Ангел Джоргов.

С решението на СОС се разрешава и стартиране на преговори с Европейската инвестиционна банка за осигуряване на съфинансиране на проекта, който се състои от два участъка. Вторият участък предвижда строителство на 6 метростанции през район "Слатина", зала "Арена Армеец" до подлеза при Окръжна болница. За него в момента тече процедура за избор на изпълнители. Очакванията са строителството на това разширение също да стартира до края на годината.

"Първите 3 метростанции от този участък са разположени под ул. "Гео Милев" и движението по нея ще бъде затруднено. Но след като има избрани изпълнители и се подпишат договорите, ще се изготви организация на движението и обходни маршрути. Първата станция, която е под кръстовището на бул. "Ситняково" и ул. "Гео Милев" няма да засегне самото кръстовище, което е сред най-натоварените, защото за метрото ще се използва съществуващият подлез. Освен това за изграждането на тунелите ще се използва тунелопробивна машина, която налага ограничение на движението само в района на бъдещите метростанции. Тези ограничения обаче ще са временни, за около година и половина, а не за целия период на строителство", увери инж. Джоргов.

Първите 3 станции до кв. "Левски Г" трябва да са готови до края на 2025 г., а втория участък - през район "Слатина" - през 2026 г.

Очаква се годишно по двата участъка да се превозват над 26 милиона пътници, а колите по улиците да са с около 13 200 по-малко. Освен значително намаление на трафика, новото метро ще допринесе и за намаляване на замърсяването на въздуха в града.