Досега не е забелязвана подобна четворна система от обекти

Астрономи от Тайланд обявиха, че са открили първата по рода си четворна система от астероид и три луни, които го съпровождат, предаде Vesti.bg.

Досега са познати най-вече бинарни системи от два астероида, но никога не са били забелязвани конфигурации от един астероид и три по-малки обекта, които са в ролята на луни, съобщават учените в сайта на Националния институт по астрономически проучвания на Тайланд.

Учените са анализирали астероида Elektra чрез данни от неговите наблюдения през 2014 г. За него се знае, че има две луни и това го прави една от още по-редките системи от космически обекти.

Учените са разработили нов алгоритъм за обработка на данните, които пък са събрани от "Много големия телескоп" на Европейската южна космическа обсерватория, който се намира в Чили. Алгоритъмът потвърждава, че около Elektra действително има две луни, но има и трети, по-малък обект.

Оказва се, че това е трета луна, която е била "скрита" заради яркостта на Elektra. При по-добрата обработка на данните ясно се отличава, че има и трета луна, която обикаля около астероида веднъж на всеки 16,3 часа.

Elektra е в основния астероиден пояс на Слънчевата система, който се намира между Марс и Юпитер. За момента това е първата подобна четворна система от астероиди, но учените са уверени, че има и други и новият алгоритъм ще им помогне да ги открият.

Самото откритие също е важно, защото дава още информация на астрономите за ранните години на Слънчевата система, както и за образуването и еволюцията ѝ.