За сметка на това от партията на Слави Трифонов искат комисия в парламента да одобрява харчовете на всички министерства, ведомства и държавни фирми

Коалицията отново излезе с две предложения за решение как да се платят 1,1 млрд. лв. на пътните фирми по стари договори, след като през последните две седмици хаосът с тях стигна своя връх и решение така и не беше взето.

Днес регионалната комисия на парламента ще гледа искането на “Има такъв народ” поддръжката на пътищата да продължи по сегашните договори до сключването на нови. Внезапно обаче от партията на Слави Трифонов мълчат как да бъдат платени натрупаните досега дългове, защото такъв текст в предложението им няма.

А през миналата седмица, твърдяха, че ще предложат механизъм - в парламента заявиха, че ще внесат предложение половината от дължимите суми да се платят ведната, а останалата част - след ревизия и санкция от Министерския съвет и финансовия министър.

От “Продължаваме промяната” имат конкретно предложение за въпросните 1,1 млрд. лв. - 656 млн. лева се плащат сега, а 520 млн. да се дадат след решение на Народното събрание.

Но именно намесването на парламента в решението за плащане на парите през миналата седмица стана причина в четвъртък на среднощно заседание депутатите да не гласуват нищо по въпроса.

Осноният спор бе между “Продължаваме промяната” и “Има такъв народ”, защото от партията на Слави Трифонов искат парите да се платят, но само с решение на Министерския съвет след проверка за извършената от фирмите работа.

В кулоарите на Народното събрание шефът на депутатите от ИТН Тошко Йорданов дори определи предложението на ПП като глупост, която няма как да подкрепят. Ако ще се проверяват от парламентарна комисия сумите, изплащани от АПИ, то тогава идентична проверка да се прави и за плащанията на всички министерства.

Речено-сторено - за да докажат, че правят това, което обещават, от ИТН вече са внесли предложение в Народното събрание за създаване на временна комисия с период на действие 1 година. Тя трябва да проверява задълженията и да одобрява плащанията по договори, сключени от всички министерства и ведомства и дружествата с държавно участие.

С други думи комисията, ако бъде създадена, ще проверява и одобрява плащания, натрупани в рамките на предходните периоди, както и текущо възникващите. В случай, че работата на комисията се окаже ефективна, то тя може да бъде продължена и след изтичането на едногодишния ѝ период, посочват от ИТН.

А от “Промяната” разчетоха отпора на ИТН да се произнася парламентът като отказ от прозрачност при плащането на пари от бюджета. Надявам се тази седмица решението за плащане към пътните строители да мине. То има много ясни два критерия. Първият е, че трябва да разплатим максимално бързо половината пари. Второто плащане искаме да мине през достатъчно добро ниво на проверка, заяви в понеделник министър-председателят Кирил Петков преди среща по въпросите на безопасността на движението по пътищата.

От “Демократична България” пък излязоха с идеята държавата да плати парите за поддържане на пътища , ако фирмите, които са извършили дейността, дадат гаранция от 6 години, обяви депутатът Ивайло Мирчев по Нова телевизия.

След като стана ясно, че засега няма решение за плащането на парите, пътните фирми се заканиха да протестират отново тази седмица, за да им бъдат изплатени исканите 1,1 млрд. лева. (24часа)

Борисов и Петков броят дупки по шосетата и размишляват кой как строи, че да се отворят 3000 за 100 дни

l Премиерът с нов съветник по безопасност на пътищата - автопилотът Димитър Илиев

l Той тръгва с първа проверка - за колани

Вместо мантинели едни лентички сложили на магистрала “Хемус”. Преброих над 3000 дупки, докато дойдох от София до тук. Но няма репортажи. Тези думи на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов при посещението му в Добрич вкараха него и премиера Кирил Петков в броене на дупки и размишления как се правят пътищата.

Миналата седмица аз се качих на един тир. И минахме през пътя на Витиня и там пътят е в абсолютно безобразно състояние. Наистина асфалтът е на парчета. Огромни дупки със страхотни задръствания. Денят преди това пътуване имаше страхотна катастрофа между два тира, точно там. И докато се возих в тира, шофьорът каза - не мога да издържам нито ден повече, пет години съм карал по тези пътища и пет години тези дупки са там и просто моето търпение е изчерпано.

И всъщност сега сме в една много странна ситуация, където резултатите са ужасяващи. Пътищата ни са в ужасно състояние. За съжаление, това не е от последните един или два месеца, както се опитват някои да казват по новините, а от последните пет години. Това бяха думите на шофьора. В следващия момент пускам новините и слушам г-н Бойко Борисов да казва - преброих 3000 дупки, като карах по пътя към София. Представяте ли си какво ниво на пътищата имаме, ако, както дори неговото обвинение – да го вземем, че е вярно, в последните 100 дни 3000 дупки са се направили. Ами как са били построени тези магистрали, за да имаме 3000 дупки за 100 дни? Или тези дупки не са били оправени през цялото време, или толкова зле са били направени пътищата, че за 100 дни може да имаме 3000 дупки. И двете версии на тази история са ужасяващи. А парите, които харчим, са много, наистина много. Говорим за милиарди всяка година, отвърна Петков в понеделник.

И допълни, че пътната безопасност е от огромно значение за страната ни, още повече че България е на първо място в печалната статистика на брой загинали при пътни инциденти. Този резултат е недопустим. Това, което до този момент сме го приемали за даденост, трябва да приключи, каза премиерът.

И посочи, че много от основните ремонти са били оформени само пътна поддръжка, което не дава добри гаранции за качеството. Ако правим нашите пътища през т. нар. поддръжки вместо основен ремонт, качеството е по-ниско. Тази практика трябва изцяло да се промени, смята премиерът. И поиска оттук нататък обществените поръчки за пътищата да са прозрачни  и качеството на изпълнението да е много по-добро и със съответните гаранции. 

Премиерът обяви още, че има нов съветник по пътната безопаснот - бившият автомобилен пилот Димитър Илиев. Самият той обяви, че още от утре ще започнат масирани проверки за ползването на колани, включително и тези на задните седалки, и за правилното обезопасяване на детските столчета. Това е краткосрочна мярка, която бързо ще доведе до добри резултати, коментира Илиев.