В близкото бъдеще небето няма да е такова, каквото сме свикнали да го наблюдаваме

За първи път в човешката история няма да имаме достъп до нощното небе по начина, по който сме го виждали досега, според Саманта Лоулър, асистент по астрономия в университета Реджайна в Канада, предава Си Ен Ен.

Нощното небе е източник на информация и е чудо, датиращо от зората на човечеството. То е едно от малкото неща, които изглеждат почти същите сега, както и преди години. Сега обаче небето е изправено пред огромно предизвикателство и е на път да се промени драстично, поради разпространението на спътници прекалено близо до Земята.

Лоулър наблюдава от фермата си в Саскачеван, Канада, как броят на активните спътници се е умножил от около 1000 през 2017 г. до повече от 5000 днес. „Това е много по-лошо, отколкото очаквах и ще става все по-зле“, каза тя пред Си Ен Ен, докато екипът им бил на посещение при нея. Само няколко минути му отнело да види движещите се в небето сателити с просто око.

Лоулър и двама други канадски астрономи публикуваха статия през декември миналата година в The Astronomical Journal, която прогнозира, че след по-малко от десетилетие 1 от всеки 15 точки светлина в нощното небе всъщност ще бъде движещ се спътник.

— Помислете за това — обяснява Лоулър. "Има само около 4000 звезди, които можете да видите с просто око и ако 200 от тях се движат, това е много различно от небето, с което сме свикнали".

Сателитите са още

по-разрушителни, когато

се гледат през телескоп

и вече замърсяват изображения на космоса, заснети от обсерватории по целия свят. Освен ако нещо не се промени драстично по отношение на международното регулиране на сателитите, въздействието върху астрономическите изследвания само ще се засилва.

В момента живеем в зората на мега-съзвездията. Десетки хиляди малки спътници на не повече от 500 км над Земята, се изстрелват от частни компании, за да осигурят глобален високоскоростен достъп до интернет например.

Падащи звезди Снимка: Pixabay

SpaceX на Илон Мъск е отговорен за приблизително

една трета от всички

активни спътници

в орбита, повече от всяка друга компания или държава. Частното предприятие е изстреляло над 2000 спътника, като планира да изстреля още поне 42 000 за своето мега-съзвездие, наречено Starlink.

Докато хиляди малки спътници на Starlink са проблематични за астрономите, те също така осигуряват така необходимия достъп до интернет на хората в селски или разкъсаните от войни части на света.

Олег Кутков е украински инженер и астроном любител, който купил терминал на Starlink от Ebay през декември, за да го разглоби за забавление. Той никога не е предполагал, че всъщност ще може да го използва в апартамента си в Киев. През февруари обаче, когато Русия започна своята инвазия, Илон Мъск активира услугата Starlink над Украйна и оттогава Кутков я използва като своя резервна интернет услуга.

"Получаваме цялата информация от интернет за въздушни удари, за движенията на вражеските сили. Трябва ли да се скрием или не, може ли да излезем навън или не" казва астрономът любител.

Кутков обяснява, че е бил на страната на астрономи като Лоулър преди началото на войната. Той вярва, че Starlink възпрепятства наблюденията на космоса, но при настоящите обстоятелства смята, че

нуждата от интернет е по-важна,

защото им помага да са в безопасност

За Кутков и други украинци Starlink е спасител. НАСА обаче е силно притеснена, че второто поколение Starlink, което се очакваше да стартира още през април, може някой ден да допринесе за изчезването на живота на Земята такъв, какъвто го познаваме.

НАСА използва наземни телескопи, за да търси потенциално убийствени астероиди. През февруари космическата агенция заяви, че „преценява, че ще има Starlink във всяко едно изображение от изследване на астероид“, което може да има „пагубен ефект върху способността на нашата планета да открива и евентуално да пренасочва потенциално катастрофално въздействие“.

„Намирането на тези астероиди много преди да бъдат дори близко до сблъсък със Земята, е

жизненоважно за

оцеляването на нашия вид“,

каза Лоулър.

SpaceX не е коментирала този назряващ проблем, но компанията обърна внимание на опасенията на астрономите относно спътниците, които влияят на наблюденията в изявление през април 2020 г.