Автобусната фирма "Юнион Ивкони" изпрати писмо до "24 часа" озаглавено: "Рунд втори - Събев и гошо боеца срещу „Юнион Ивкони“ и „Груп ПЛЮС“. То е по повод публикацията на сдружение "Боец", в което автобусната фирма е заклеймена, че е била покровителствена от предишната власт и е имало чадър над нея от министерството на транспорта, от премиера, от прокуратурата. Има въпрос за кредитите на фирмата от ББР, както и че им били подарени печеливши линии.

По повод на тази публикация в събота дойде съобщение, че министърът на транспорта Николай Събев е назначил проверка. 

В писмото на "Юнион Ивкони", което е адресирано до лидера на "Боец" Георги Георгиев, се казва, че в публикацията е вярно само името на компанията. По-нататък от автобусната фирма дават 12 отговора на въпросите на сдружението.

Първият е по повод нарушения на фирмата, които били укривани. Според компанията  през 2018 г. срещу „Юнион Ивкони“ била проведена  мащабна операция за отнемането на лиценза им или най-малко злепоставянето им пред обществото. Вдъхновител бил техен конкурент, покровителстван от високопоставен политик с влияние включително в административна прокуратура и министерството на транспорта.

"Целта на тази операция беше да внуши на обществото, че ние сме рецидивисти в нарушенията. Срещу нас беше приложена репресия, подобна, но все пак далеч от днешната. Резултатът от тази акция възторжено беше обявен от тогавашния министър на транспорта, който заяви, че са установили 46 нарушения и стартира процедура по отнемане на лиценза ни. Г-жа Валя Ахчиева беше говорител на тази група. За всичко, случило се тогава, уведомихме компетентната прокуратура, както и ръководството на БНТ, като представихме и нашите неоспорими доказателства. Към днешна дата нямаме информация какви досъдебни производства са образувани и на какъв етап са те. Единственото което знаем е, че тогавашният ръководител на административната прокуратура вече не я ръководи, високопоставеният политик вече е вън от политиката, тогавашният министър на транспорта подаде оставка, а г-жа Ахчиева не работи в БНТ, което ни кара да мислим, че сме предоставили достатъчно сериозни аргументи в полза на обвинението. А компетентният съд отмени всичките 46 наказателни постановления с изключение на едно, което е силно показателно, че всъщност не ние сме нарушителите, а тези които издевателстваха срещу нас", обявяват от автобусната фирма.

 Дава се и отчет на изминатите километри и превозените пътници, както и на произшествията: "В 30 годишната си история сме изминали половин милиард километра, реализирали сме 1 200 000 курса и сме превозили повече от 35 млн. пътника. За цялото това време имаме един инцидент със загинали пътници по време на изпълнение на курс и това е инцидентът на АМ „Тракия“, при който загинаха 6-ма, за които жалим и днес. Този инцидент е предизвикан от друго МПС, чиято вина потвърди и Върховният съд. Както шофьорът, така и фирмата са абсолютно невинни и това се знаеше от самото начало. В далечната 2007 година при друг инцидент, случил се на АМ „Хемус“, по вина на другия участник в пътно-транспортното произшествие, за огромно наше съжаление загина наш шофьор, пишат от "Юнион Ивкони".

 Няма и никога не е имало съдебно решение на ВАС срещу нас или пък срещу институция във връзка с нас, камо ли пък за някакви наши откази за представяне на документи, продължават от фирмата.

Заявяват, че не знаят за проверки, които са покривани, протакани и смачквани от който и да е прокурор. Призовават, ако "Боец" знаят нещо повече, да изнесат публично информацията.

В публикацията на "Боец" се визира и Ивайло Константинов, бивш депутат от ГЕРБ. От "Юнион Ивкони" отговарят, че видно от Търговският регистър, той не е съдружник или управляващ фирмата от 7 февруари 2019 г. Константинов е председател на „Националното сдружение на автобусните превозвачи“, чийто член е „Юнион Ивкони“. "Със същия поддържаме добри колегиални отношения. Не знаем дали има нов „Баварец“ и дали е приятел с г-н Горанов, но от медиите се осведомихме, че властите в България официално потвърдиха че джипът на г-н Горанов не е краден, както твърдите", заявяват от фирмата.

По повод възлагането на линиите: „Юнион Ивкони“ има възлагане на превози от повече от 30 общини в България. Всички са по реда на ЗОП, процедурите са публични и вместо да внушавате как кметове ни подаряват печеливши линии, проверете първо дали изобщо има такива линии и после дали някое възлагане е незаконно", реагират от компанията.

Уточняват, че нито Бойко Борисов, нито Йорданка Фандъкова някога са им възлагали градски автобусни линии в София. Последното ни възлагане на такива линии е било в периода 2002-2007 година.

За заема от ББР: "Не знаем дали ББР е на Пеевски, както твърдите, но знаем че имаме кредит от тази банка, който е с най-високата възможна лихва, който е редовно обслужван от нас, въпреки финансовите затруднения, които изпитваме. Същият кредит беше одитиран многократно, включително по време на стрес тестовете, извършени на банката, включително и от правителството, чиито говорител сте вие".

От фирмата заявяват, че "вероятно с г-н Събев ползвате един и същ консултант, защото споделяте неговата опорна точка, че спряната „хранилка” е причина за протестите ни. Господа, това, което наричате „хранилка” е Регламент на ЕС, който казва, че възложителят субсидира изпълнителя до размера на направените разходи, плюс разумна печалба. А доколко ние участваме в „хранилка“ преценете сам:

95% от приходите на „Юнион Ивкони” са от международни и междуградски линии, които не подлежат на субсидиране. Градските линии, които обслужваме, имат 5% дял в нашия портфейл. Тези градски линии са системно недофинансирани, с изключение на 2021 година, когато на нас и на всички останали превозвачи бяха изплатени дължимите от държавата субсидии и компенсации по-скоро като изключение и като анти-кризисна мярка. С оглед избягване на всякакви спекулации ето и официалните цифри за последните 3 години:

2019 година – общо изплатени субсидии и компенсации 2,09 млн., при нетна загуба от обслужването на градски линии плюс предоставени намаления на правоимащи групи граждани 3,5 млн. лева.

2020 година – общо изплатени субсидии и компенсации 2,88 млн., при нетна загуба от обслужването на градски линии плюс предоставени намаления на правоимащи групи граждани 4,6 млн. лева.

2021 година – получени субсидии и компенсации в общ размер 4,15 млн. лв.

Приходите ни за 2020 и 2021 година, след изплатените субсидии и компенсации, са намалели спрямо 2019 г. с 34,9 млн. лева, а по COVID мерки общо за двете години сме получили 13,8 млн. лв.

 Ето и с какъв чадър от „ДАИ” се ползва „Юнион Ивкони“ – за периода от 2018 година до днес са ни извършени общо 352 тематични и комплексни проверки".

От компанията заявяват, че ще се срещнат с Георги Георгиев с радост в съда.