ДНСК започва проверка за качество на всяка пътна отсечка, АДФИ ще ревизира всяка обществена поръчка, каза вицепремиерът.

Прокуратура и парламент получава доклада с препоръка да се привлекат под наказателна отговорност длъжностните лица, това е най-малкото документна измама

Държавата ще плати само онази част от  общо 3,4 млрд.лв., за които се установи, че няма нарушения

Ще се наложи приемане на специален закон за онези пътища, които отговарят на част от изискванията за да се уреди гаранцията, разрешението за ползване и поддръжката им

Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Това е установила междуведомствената работна група на финансовото и регионалното министерство за проверка на парите за пътища, сформирана с решение на парламента.

Докладът с резултатите обяви финансовият министър Асен Василев, заедно с работната група на извънреден брифинг в министерството.


Прегледани са 34 рамкови договора, подписвани между 2018-2020 година. Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка. „Това значи отстраняване на повреди, зимно прочистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия. Текущ ремонт и поддръжка не се приема за строителство. А за текущ ремонт не се дава и гаранция. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури, на стойност над 3,419 милиарда”, заяви министър Василев.
„От тези 3,419 милиарда, 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството и съответно без гаранции, обясни още той. „Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на ЗОП се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда. Това е нарушение на Закона за обществените поръчки”, категоричен бе Василев.
„79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на ЗУТ. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, обобщи министърът.
Някои практики са били меко казано „скандални”, каза още той и даде няколко примера. Отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на път 31861, на стойност над 45 милиона лева. „Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, заяви Василев. И добави, че подобни случаи били десетки. Василев даде още 2 примера. Проектирането на път 3667 било възложено на 29 април и пак на 29 април са възложени строително–монтажните работи. За ремонта на виадукта на „Хемус” - проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това – на 29 май е възложено строителството. За ремонта на пътя Кърджали-Асеновград пък са дадени 1 милион лева за подмяна на водопровод. Василев обясни, че става въпрос за 6 метра тръба, а в проекта изобщо нямало ВиК част.
За магистрала „Тракия” били заложени 40 320 часа проектантски труд. „Проектирането е изпълнено за 62 дни. Това значи, че е трябвало да има екип от 82 проектанти, които нонстоп да проектират как да бъде направен ремонтът на „Тракия”, каза министър Василев. Друг пример- третокласния пътя Полски Тръмбеш – Обединение, където километърът струвал 831 000 лева, а на пътя Шабла-Каварна, който отново е третокласен, - 1,325 милион лева. Най-евтин ремонт е правен в Ловеч - 112 000 лева на километър първокласен път. Най-скъпият ремонт е платен в Ямбол – 1,910 милиона лева първокласен път. При второкласните пътища разликите били още по-фрапантни – от 68 000 до 2,100 милиона на километър.
Докладът на работната група ще бъде предаден на прокуратурата, ще бъде сезирана и ДНСК. Депутатите в Народното събрание също ще бъдат уведомени за изводите. Хазната пък ще плати само онази част, която ако не бъде платена би представлявала незаконно облагодетелстване на  държавата.