Годишната винетка за лека кола от началото на 2023 г. ще е вече 87, а не 97 лв.

Постъпленията от камионите вече ще са над половин милиард лева годишно

От 1 юли толтаксите за всички превозни средства над 3 тона и половина ще се увеличат с около 50%, а от 1 януари догодина – с още толкова. Освен това още сега облагането с толтакси на камиони и автобуси се разпростира и върху второкласните пътища, реши кабинетът в сряда.

Промяната в тарифата за таксите, които се събират за ползване на републиканските пътища, предвижда също така от Нова година винетките за леките коли да се намалят и годишната вместо 97 ще струва вече 87 лв.

Промените бяха дискутирани в продължение на около 3 месеца между регионалното министерство и браншовите организации на превозвачите, без да се постигне стопроцентово съгласие.

Едно от настояванията на бранша например беше да се увеличи драстично облагането на транзитния трафик и камионите на чужди превозвачи да получат забрани за движение по някои пътища.

Друго тяхно искане обаче е удовлетворено – те настояваха вдигането на толтаксите да не се прави наведнъж, а поетапно. Новата тарифа предвижда именно това: половината от увеличението се приема сега, а другата половина - от Нова година.

От 1 юли камионите и автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала в зависимост от категорията си. Тарифата за движение по пътищата първи клас ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища - между 2 и 3 стотинки. От 1 януари 2023 година ставките се предвижда да бъдат съответно между 10 и 13 стотинки за магистрала, между 6 и 9 стотинки за първокласен път, а за второкласните пътища - между 4 и 7 стотинки на километър.

Увеличението на таксите е такова, че най-голямо е то за най-тежките камиони. Например 12-тонен тир, който е плащал досега между 23 и 42 лв. в зависимост от екокатегорията си, за да пропътува разстоянието между София и Бургас по магистрала “Тракия”, по новите тарифи ще плаща вече между 99 лв. и 115 лв.

Сумата ще е такава обаче след Нова година.

От решението на кабинета личи, че и друго искане на превозвачите не е удовлетворено - да се сложи ДДС върху толтаксите.

Далечната цел на превозвачите всъщност не бе да плащат с 20% повече за преминато разстояние. Те щяха да си възстановят платения налог, ако такъв изобщо беше въведен, същото щеше да важи и за всички превозвачи от страни от ЕС.

Единствените, които щяха да са потърпевши, са превозвачите от трети страни, т.е. от Турция, които няма да могат да се възползват от този данъчен кредит. Същото щеше да важи и за превозвачи от Северна Македония и Сърбия, но по българските пътища най-много са чуждите тежки превозни средства от Турция, които са и най-големите конкуренти на родните превозвачи.

Когато мине и втората част от увеличението на толтаксите догодина, ще бъде обърнато съотношението на приходите в толсистемата. Тогава тежкият трафик ще започне да заплаща 2/3 от постъпленията, а леките автомобили чрез винетките - 1/3, и така ще се осъществи първоначалната идея толсистемата да осигури най-много приходи от превозните средства, които се движат най-много и разрушават пътищата.

Приходите от таксите, които плащат камиони и автобуси, ще се вдигнат от сегашните около 420 млн. лв. годишно на 520 млн. лв., а по закон тези приходи служат за поддържане на пътната мрежа.