От няколко дни дизелът у нас мина психологическата граница от 3,50 лева за литър, но обещаната от правителството помощ от 25 стотинки на 50 литра горива месечно за шофьорите още не е реализирана. Тя ще започне едва от 1 юли.

Казано простичко - търговците на горива на бърза ръка “усвоиха” предварително обещаните на шофьорите 25 стотинки за литър. Така е в началото на лятото, но къде ще се спрем наесен, никой не може да прогнозира.

В четвъртък КНСБ ще разпъне палатка пред парламента, за да напомня на депутатите, че искат минималната заплата да скочи с 50 лева. С аргумента - животът стана по-скъп.

Да, животът стана по-скъп не само в България, а и в цяла Европа. Днес никой не знае кога ще свърши войната в Украйна, но някои (като финансовия министър на Германия например) вече прогнозират период на бедност и студ за следващите 5 години.

Къде сме ние? Ето няколко идеи, които вече се прилагат ефективно в близки до нашия стандарт страни, с които помагат на най-бедните и най-пострадалите от кризата. Унгария, Словения, Хърватия и Сърбия например сложиха таван на цените на горивата.

Гърция, с която уж се опитваме да се сравняваме, още от миналата година прие да помогне на гражданите с програми на стойност 7 милиарда евро, за да могат да плащат сметките си за ток и горива.

Сега ще се плащат субсидии от 30 до 50%, за да може едно семейство да смени хладилник, фризер и климатик с нови, за да намали сметките си до 40%. Държавата пък ще спести до 40 милиона евро от внос на петрол и газ. И след като от април до май гърците получаваха между 30 и 50 евро месечно за зареждане на колите си, сега започва втори етап на тази програма. Компенсациите ще са от 44 до 56 цента за литър и ще засегнат около 3 милиона шофьори и ще струва 130 милиона евро на гръцкото правителство.

И малко по-далеч - в Германия например правителството въведе субсидия от 30 цента евро на литър бензин и 14 цента за литър дизел. Да напомним и за прословутата карта за обществен транспорт, която германецът може да си купи през лятото за 9 евро на месец! А тук столичната община се опитва с голи гърди да запази цената на билета от 1,60 лв. за еднократно пътуване, защото правителството напира градският транспорт да поскъпне заради натрупаните загуби по време на пандемията.

Примерите може да продължат, но от това на българина не му става по-добре. Той иска да види неговото правителство (което и да е то с оглед на горещото политическо лято) също да предложи цялостна програма как и с какво ще му помогне. Първо за горивата, които удрят невъобразимо тавана, после за сметките за тока и парното. Добре е освен това да се удрят бързо ръчичките на спекулантите, които много сръчно вдигат цените на една или друга стока, без да има реални основания за това.