Без индексация на вече сключени договори строителният бранш нямало да оцелее

Строителството в цялата страна е на прага на оцеляването. Все по-реална става опасността поредна година да се окаже нулева за бранша - заради липсата на разплащания, възлагания и индексация на договорите с публични възложители множество проекти вече са замразени. И не е ясно докага ще са “на трупчета”.  Увеличават се рисковете от фалити на компании, застрашени са обекти за милиарди левове, както и изпълнението не само на европроектите, но и на тези по плана за възстановяване.

Това става ясно на срещи през последните месеци между ръководството на Камарата на строителите в България (КСБ), регионалните ѝ структури и кметове в цялата страна. 

Градоначалниците неведнъж са изразявали позиция, че е нужно да се приеме методика за индексация - общините са сред най-големите възложители и са разтревожени от риска важни за хората обекти да не бъдат завършени.

Отговорност за провалени проекти ще носят партиите, които

протакат приемането на методика за индексиране,

а не строителите, категорични са от КСБ.   Според браншовата организация липсата на методика за индексация ще доведе до колапс в сектора.

Тя трявало да бъде заложена и като клауза бъдещите договорите за обществени поръчки, посочват от камарата.

Според председателя на браншовата организация Илиян Терзиев, ако методиката не бъде приета скоро, под риск ще е изпълнението и на проектите от Националния план за възстановяване и устойчивост. Сериозни рискове съществуват и във всички сектори на бранша, най-критично е в жп, ВиК и пътната инфраструктура. 

Експерти изчисляват, че ако се стигне до провал на европроекти, милиардите, които България трябва да върне на Брюксел, са многократно повече от нужните няколко милиона в бюджета за извършване на индексация на проектите, възложени от държавата или от общините.  

От месеци КСБ и централната власт преговарят за методика, но тя така и не беше приета заради липса на политическа воля. Въпреки създаването на междуведомствена работна група, редицата срещи и разговори. 

Според КСБ за приемането на методика не е нужен акт на парламента, а само решение на Министерския съвет. Т.е.

проблемът имал лесно и справедливо решение

- без да се нарушава общественият интерес, методиката може да бъде приета или от редовно, или от служебно правителство. Ако не се вземат спешни мерки, негативните последици ще са лавинообразни и ще засегнат цялото общество, казват от КСБ. 

Докато в други страни от ЕС вече се отчита завръщане към нивата преди пандемията, в България произведената строителна продукция продължава да бележи стремителен спад. По предварителни данни на НСИ през последните 6 месеца той достига 41%, сочат данните на КСБ. Вече близо 500 фирми са отпаднали от пазара. Прогнозата е, че този процес ще се влошава и още

по 100 компании месечно ще фалират

Отлив се наблюдава и при регистрираните в камарата чуждестранни фирми – само за три месеца те са с девет по-малко. 

Пътищата без поддържане през зимата 

На 30 септември изтичат договорите с фирмите за текущ ремонт и поддържане на пътищата от Републиканската пътна мрежа. Обявените обществени поръчки за същата дейност след тази дата са стопирани от жалби.

Това означава, че засега през предстоящата зима няма да има кой да чисти снега по пътищата, както стана и миналата година по това време. Тогава служебното правителство се принуди в последния възможен момент да удължи до пролетта договорите за текущи ремонти и поддържане. 

В сегашния момент подобна хипотеза изглежда невъзможна заради неспазените ангажименти от страна на държавата да бъдат изплатени в края на юни всички извършени дейности по тези договори.