Всички, които използват Instagram и Facebook, са го изпитвали неведнъж: обсъждате с приятелите си някаква тема или продукт и малко след това виждате реклама на него. Колко често ви се е случвало подобно нещо? Оправдан ли е страхът, че социалните мрежи ни шпионират?

Оставянето на следи в интернет е неизбежно. Т.нар. бисквитки проследяват дейността ни - върху какво сме кликнали, какви продукти и услуги сме купували или разгледали, какви пароли сме използвали. Но ако сте изпратили в WhatsApp снимка на костюм на Hugo Boss, направена от вас, а час по-късно получите реклама на Hugo Boss в Instagram, какво точно означава това?

Слуша ли Instagram разговорите ни и чете ли нашите публикации? Репортерка на ДВ направи следния експеримент. Тя написа в телефона си думи и термини, които обикновено не търси: ботокс, пластична хирургия, уголемяване на устни. Реклами за подобни неща обаче все още не е получила. Причината за това би могла да бъде, че преди тя не е показвала траен интерес към подобни нишови услуги.

Подслушват ли ни социалните медии?

И така: подслушват ли технологичните компании разговорите ни през нашите телефони? Според Королина Иванска, юрист и анализатор, доказателства за това няма. "Въпреки че Facebook има няколко патента, които се занимават с дистанционно включване на микрофона, техническите лица, които са разгледали този въпрос, отричат това да се случва", обяснява Иванска.

Тогава как става така, че рекламите, които се публикуват, са така прецизно насочени към желанията на потребителя? Instagram събира информация, която хората оставят, докато използват приложението. Това включва онова, което те доброволно споделят за себе си чрез снимки, харесвания, коментари и взаимодействие с други потребители, предаде "Дойче веле."

Събират се и други следи - като местоположение и по кое време на деня се използва приложението. Както и кои публикации привличат вниманието за по-дълго време - т.е. задържаме се на тях повече, преди да продължим да "скролваме". Платформата знае точно колко време сте прекарали през нощта в разглеждане на профила на човека, когото харесвате.

Цялата тази дейност и начини на поведение се регистрират и анализират. След това данните се използват, за да се направят профил и прогнози за личността: какво харесва даденият човек, какво мрази той, какво желае и какви са страховете му.

Как се събират данните?

Данните на потребителите се събират в платформите на Meta и външни уебсайтове, които са интегрирали възможността за проследяване. Тези данни допринасят за изграждането на дигитален профил, който се използва при показването и таргетирането на реклами.

Каролина Иванска обяснява как работи тази система: "Бизнес моделът на Instagram се основава на продажбата на вниманието на потребителите чрез излагането им на реклами, съобразени с тяхното поведение и характеристики. Тази бизнес логика създава стимул да се проследява всяко наше движение (...) Колкото повече реклами виждаме, колкото по-добре таргетирани са те, толкова повече пари може да спечели Instagram", казва тя.

Как да спрем таргетирането с реклами?

За да контролирате рекламите в Instagram, трябва да отидете в настройките на профила си във Facebook за "Приложения и уебсайтове" (Apps and Websites). Там вашите предпочитания, които важат както за Instagram, така и за Facebook, могат да бъдат променени.

"Откачете" всички приложения, които са свързани с профила ви във Facebook. Вашият акаунт във Facebook вероятно е свръзан с много повече приложения, отколкото сте си мислели. И това може да е голям проблем, тъй като някои приложения позволяват проследяване на местоположението, а други имат достъп до контактите от телефона ви и дори снимки от него.

Изключете персонализираните реклами

Отидете в настройките на вашия профил в Instagram и ограничете рекламите, които виждате. Имайте предвид, че Instagram ще ви информира, че ако направите това, няма да виждате по-малко реклами, но е възможно да получавате по-малко релевантни такива.

Изключете проследяването на местоположението. Влезте в настройките на телефона ви, отидете в "Поверителност" (Privacy), след това в "Услуги за местоположение" (Location Services) и намерете Instagram. И следващия път, когато качвате снимка, видео или статус, не добавяйте локация.