До 6 часа след смъртта им важни органи и системи продължават да функционират

Ако технологията се приложи върху хора, тя дава шанс за повече трансплантации, смятат откривателите от Йелския университет

Медици от спешните отделения мечтаят час по-скоро да се докаже безопасността на системата, за да спасяват повече пациенти, прекарали инсулт или сърдечен арест

Изследователи от Йейлския университет обявиха, че са възстановили кръвообращението и други клетъчни функции при прасетата един цял час след смъртта на животните, съобщиха сайтове като popsci.com, abc7ny.com и други. Според учените това означава, че клетките не умират толкова бързо и че тази технология ако се приложи при хора, ще е шанс за нуждаещите се от трансплантации.

Причината е, че ако се задълбочат изследванията на тази авангардна технология, човешките органи ще бъдат запазвани за по-дълго време, което ще позволи на повече хора да получат органи за трансплантация.

Системата е наречена OrganEx, защото позволява на кислорода да циркулира в тялото на мъртвото прасе, запазвайки клетките и някои органи след сърдечния арест.

„Тези клетки функционират часове след като вече не би трябвало да функционират“, обясни ръководителят на това изследване - д-р Ненад Сестан, професор по неврология в Харви и Кейт Кушинг и професор по сравнителна медицина, генетика и психиатрия в Йейл.

„Смъртта на клетките може да бъде спряна - убедено заяви той на брифинга, отразен от медиите. - И тяхната функционалност може да бъде възстановена в множество жизненоважни органи. Дори един час след смъртта.“

След като Nature публикува изследването, то бе отразено и от други медии.

Новината бе посрещната с овации от научната общност.

„Това е наистина забележително и невероятно значимо изследване. То демонстрира, че след смъртта клетките в органите на бозайници (включително хора), дори в мозъка, не умират в продължение на много часове. При това доста след смъртта“, коментира пред Science Media Center в Лондон д-р Сам Парниа, директор на изследване за критични грижи и реанимация в Медицинския факултет Гросман на Нюйоркския университет.

Системата OrganEx изпомпва течност, наречена перфузат, смесена с кръв, през кръвоносните съдове на мъртвите прасета. Перфузатът съдържа синтетична форма на протеина хемоглобин и няколко други съединения и молекули, които помагат за защитата на клетките и предотвратяват образуването на кръвни съсиреци. Шест часа след третирането с OrganEx екипът установи, че определени ключови клетъчни функции са активни в много области на тялото на прасетата - включително в сърцето, черния дроб и бъбреците, и че някои функции на органите са възстановени.

То се основава на изследване, публикувано от същия екип през 2019 г., което използва подобна експериментална система, наречена BrainEx, която доставя изкуствена кръв в мозъците на прасетата, предотвратявайки влошаване на важни невронни функции.

Изследването може да има много по-голям потенциал - примерно да доведе до нови стратегии за лечение на хора, прекарали инфаркт или инсулт, каза д-р Робърт Дж. Порте от Университетския медицински център Грьонинген. Според него тази система може да се използва за лечение в спешните отделения, но първо трябва да се докаже, че тя е безопасна.