Предлагат се три терена за изграждане на буферни паркинги на българска територия и румънското транспортно министерство е взело решение за започване на предпроектно проучване за разширяване на граничния пункт на Дунав мост при Видин - Калафат. Това каза за БТА директорът на смесеното българо-румънско дружество, стопанисващо съоръжението, Людмил Димитров.

Той уточни, че в средата на август в Букурещ е проведена съвместна среща на Надзорния съвет на дружеството, в който са участвали по двама представители на Румъния и България, както и представители на румънското транспортно министерство. По време на срещата основно са обсъждани мерки за облекчаване на трафика и намаляване на опашките на граничния контролно-пропускателен пункт (ГКПП) при Видин - Калафат, който се намира на румънска територия, уточни Димитров. Срещата е завършила с вземане на решение румънската страна да предприеме първи стъпки и започне предпроектно проучване на възможните терени, начини на финансиране и възможностите за разширяване на граничния пункт и увеличаване броя на трасетата, каза още Людмил Димитров.

Димитров допълни, че на българските Министерство на транспорта и съобщенията, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Областната администрация във Видин ще предложи три възможни терена, подходящи за изграждане на буферни ТИР паркинги във Видин, с цел облекчаване на трафика към ГКПП Дунав мост Видин - Калафат. Терените - държавна и общинска собственост, са определени след среща на представители на видинското кметство, Областната управа на Видин и експерти. Предложенията за буферните паркинги трябва да бъдат прецизирани, проучени и след одобрение от ресорните ведомства да се престъпи към тяхното изграждане, уточни Димитров. И трите терена се намират по протежението на околовръстния път на град Видин в посока изход от България към Румъния. Два от обсъжданите терени са държавна собственост. Единият от имотите, с площ около 310 дка, се намира непосредствено преди мостовото съоръжение, граничи с път Е-79 и с ж.п. линията на Дунав мост Видин - Калафат, а другият имот е в района на пътен възел „Рупци“ и е с площ около 105 дка. Третият общински имот, предложен за буферен паркинг, се намира срещу Комплексната опитна станция във Видин и е с площ около 46 дка. Водещ критерий при избора на терените за създаването на буферен паркинг е бил осигуряване на безопасното движение към подходите на ГКПП, в т.ч. и към Република Сърбия, както и недопускане на нови конфликтни участъци от отклоняване на тежкотоварния трафик към други пътни артерии в община Видин, каза още Людмил Димитров.

Към момента трафикът на ГКПП при Дунав мост 2 Видин - Калафат продължава да е интензивен и на влизане и излизане. От началото на септември се наблюдава лек спад на излизащите и влизащите в страната леки автомобили, като средно дневно в момента от България през пункта преминават между 600 - 700 леки автомобила. Техният брой през август достигаше до 1500 леки автомобила дневно. Запазва се броят на излизащите от страната ТИР-ове, който в момента варира между 1000 - 1100 дневно. По-голям е броят на товарните автомобили, които влизат за ден в страната – от 1200 - до 1300, а на леките автомобили е 400 - 500, допълни Димитров.

Днес към 15:00 часа опашката от чакащи ТИР-ове да преминат по Дунав мост 2 и ГКПП Видин - Калафат е около 10 километра, пред пункта - пет км по трасето пред съоръжението и малко над пет километра на околовръстния път Е-79 на Видин. На вход и изход на граничния пункт работят всичките шест трасета, каза Димитров.

/РИ/