България има нужда от 2100 км аутобани, а са готови едва 870

До ден-два служебният министър на регионалното развитие Иван Шишков ще издаде заповед за започване на проектирането на магистралата от Русе до Велико Търново. Очаква се тя да облекчи трафика в тази част на страната и най-вече на връзката с Румъния. Това съобщи самият министър при представянето на визията си за развитието на магистралите в България.

Първоначално ще се проектира само участъкът между Русе и Бяла, който в момента е много проблематичен и където стават рекордно много катастрофи.

Страната ни има нужда от 2100 километра магистрали и скоростни пътища в следващите 10 години, а имаме готови само 870 км, тоест по-малко от половината са построени до момента, уточни Иван Шишков.

Според данните на МРРБ до 2000 г. са построени 15,4% от магистралите - 167 км от “Тракия”, 112 км от “Хемус”, 23,9 км от “Марица” и 11 км от “Черно море” - в районите непосредствено около градовете Бургас и Варна.

От 2000 до 2010 г. пък са построени 6,66%, или 140 км магистрали - 77 км от “Тракия”, 10 км от “Хемус”, 17 км от “Струма” и 30,2 км от “Марица”.

Най-голям дял обаче са изградени след 2010 г. - 19,3%, или 405 км, от които 116 км  от “Тракия”, 30 км  от “Хемус”, 123 км от “Струма”,  71 км от “Марица”, както и 33 км от “Европа”. Но въпреки това магистралите са не повече от половината от необходимите.

В момента в строеж са 186 км магистрали, или 8,86% от необходимите, като 67 км са участъците в строеж на “Хемус” – Боаза - Дерманци, Дерманци - Каленик и Каленик - Плевен. От “Струма” към момента са в строеж 17 км, от “Европа” – 14,5 км.

Проектна готовност имат магистралите Русе - Велико Търново - 75 км, 96 км от “Хемус” и още 16,5 км от “Европа”.

Според регионалния министър у нас липсва ясна стратегия за строителството на важните обекти, а необходимостта от изграждането на пътища става все по-голяма. Той посочи, че очаква от следващите редовни правителства изготвянето на такава стратегия, защото България е изостанала. За съжаление, споровете в държавата стават за пари, коментира още Иван Шишков.

Най-важно е да направим връзка между Румъния и Гърция, добави служебният министър. Той определи като важни обекти и магистралите “Рила” и “Черно море”, както и лотовете на “Хемус”, за които проектни решения все още няма, тунела под Петрохан, скоростния път Видин - Ботевград. Арх. Шишков изрази надежда, че завършването им ще стане в най-скоро време, за да има страната ни нормална пътна мрежа.