ЕК одобри 1,6 млрд. евро за големи проекти, включени в програма “Транспортна свързаност”

България вече разполага с пари за няколко големи инфраструктурни проекта, сред които магистралата от Русе до Велико Търново, довършване на “Струма” през Кресненското дефиле и завършване на т. нар. жп “Тракия”, по която влаковете да се движат със 160 км в час.

В понеделник от ЕК съобщиха, че са одобрили 1,6 млрд. евро по новата програма “Транспорт и транспортна свързаност”. Парите трябва да бъдат договорени до 2027 г., а срокът за усвояване е 2029 г. Служебният вицепремиер и министър на транспорта Христо Алексиев каза за “24 часа”, че с националното финансиране ресурсът става към 2 млрд. евро.

Програмата е внесена в Еврокомисията през август от служебния кабинет на Гълъб Донев и е одобрена за месец и половина, което показва добра работа и доверие, коментира Алексиев. Още в началото на юли обаче тя бе пусната за обществено обсъждане, което означава, че е подготвена по време на предишни правителства.

Няколко са важните пътни проекти, включени в програмата. Един от тях е магистралата от Русе до Велико Търново. В началото на септември служебният кабинет я

обяви за обект с национално значение,

което означава, че строителните книжа и отчужденията на терените за строителство ще се придвижват бързо. Договор за проектиране и строителство на аутобана бе подписан през юли, като е включен и обход на Бяла. Тогава обаче все още пари за проекта нямаше. Финансиране се отпуска и за тунела под Шипка - проект, който съществува от близо 130 години. И за него има подписани договори за проектиране, строителство и строителен надзор, ще струва 364 млн. лв., а работата по него вече може да започне.

Предвижда се изграждане на участък с дължина 10,5 км с общо 5 тунела, като този под Шипка ще бъде с дължина над 3 км. Вероятно за последен път Брюксел се е съгласил да прехвърли пари за новия период и за

довършването на магистрала “Струма” през

Кресненското дефиле

Преди 5 години бе одобрен проект с две трасета - в посока Гърция по стария път, но вече еднопосочен, а към София да се изгради ново трасе. Бившият екоминистър Борислав Сандов обаче спря проекта в последните си дни на поста. Мотивът му бе, че ЕК е поискала нова оценка за въздействието върху околната среда. И досега все още няма яснота как ще продължи довършването на магистралата през дефилето.

От жп проектите са включени строителството на връзката между България и Северна Македония, модернизацията на линията София-Радомир-Перник, на Елин Пелин-Костенец, който се смята за най-тежкия участък от жп магистралата “Тракия”.

За новия период бе прехвърлена модернизация на жп линията София-Пловдив в участъка Елин Пелин-Костенец. За него вече са дадени над 1,3 млрд. лв. В тези 51 км са предвидени над 20 км тунели, 23 мостове и виадукти с обща дължина приблизително 3 км.

В програмата е записано, че за довършването на участъка са подготвени проектна и тръжна документация, отчуждителни процедури, като част от тях са проведени.

Ще се модернизира и жп линията от София през Драгоман до границата със Сърбия. Първата фаза бе финансирана със 166,2 млн. лв., като целта е изпълнителите да завършат участъците Волуяк-Петърч и Петърч-Драгоман до края на 2023 г. Предвидени са модернизация и частично удвояване на железопътната линия в 34-километровия участък от Волуяк до Драгоман. Втората фаза на проекта се финансира по новата програма.

За модернизацията на линията София-Перник-Радомир и довършването на участъка Карнобат-Синдел транспортният министър Алексиев каза, че до края на месеца ще обяви процедурите. Сред новите проекти е доставянето на спасителен кораб за Черно море, като процедурата ще бъде стартирана до края на септември.