Общата стойност на инвестицията надвишава 50 млн. лева
Kaufland България започва изпълнението на одобрения от Националния институт за недвижимо културно наследство проект за възстановяване на оригиналните вид и функция на Централните хали в София.
В следващите месеци предстоят поредица от ремонтни дейности, чрез които ще бъдат отстранени силно компрометирани елементи от вътрешността на сградата и ще бъде извършено цялостно специализирано почистване на фасадата от реставратори с доказана експертиза. Ремонтът ще обхване отстраняване на течовете от покрива, цялостна подмяна на опасни електро- и ВиК инсталации, възстановяване и социализация на археологическите останки и крепостната стена на ниво сутерен и изграждане на “Интерактивна зона за археология и история”.
За първи път от 40 години ще бъде възстановен звънът на емблематичния часовник в кулата на халите.
Проектът
Общата стойност на инвестицията за възстановяване на оригиналните вид и функция на Централните хали надвишава 50 млн. лева.
Проектът е част от ангажимента на Kaufland България за подобряване на средата, в която живеем, и е изключително важен за компанията. По думите на Иван Чернев, изпълнителен директор на Kaufland България, инвестицията е насочена към съхранението на сградата в оригиналния є вид – такава, каквато я е създал нейният автор арх. Наум Торбов през 1911 г.
Социално и културно пространство
Освен като търговско средище халите ще се завърнат като част от социалния живот на столицата и ще се превърнат в притегателна точка за жителите и гостите на града чрез допълнителни услуги активности.
В непосредствена близост до археологическото наследство на Централните хали, което ще бъде възстановено с помощта на Регионалния исторически музей на София, в сградата ще отвори врати и най-голямата книжарница за детски книги в страната. В нея ще могат да бъдат намерени над 10 000 заглавия. На сутеренното ниво ще бъде обособено и пространство за културни и социално-значими събития.
Български производители
В халите ще се предлагат над 17 хил. стоки, като акцент ще бъдат българските производители и българските стоки.
След финализиране на ремонтните дейности над 170 български доставчици на основни категории храни като месо и колбаси, риба, хляб, млечни продукти, плодове и зеленчуци ще станат част от възстановяването на оригиналното предназначение на сградата.
Близо 50 български производители на плодове и зеленчуци ще представят стоката си в халите. Продукцията на всеки един от тях ще трябва да бъде сертифицирана по програмата Global G.A.P. - независима световна система за добри земеделски практики, която гарантира, че производството на плодове и зеленчуци отговаря на най-високите стандарти за хигиена, опазване на околната среда и безопасност на работа.
Подкрепа от институциите
Директорът на Националния институт за недвижимо културно наследство арх. Петър Петров коментира, че процесът по разработването на проекта е бил дълъг, но Kaufland България са показали, че подхождат с изключително внимание към сградата, нейното предназначение и функции. Затова и са получили пълната подкрепа за реализацията от него и от Министерството на културата. Всички са убедени, че след ремонта сградата ще възвърне своето достойно място в културния и социалния живот на София.
Ирене Планк, посланик на Германия в България, също изразява подкрепата си за проекта.: „Това е огромна и много значима инвестиция, която ще помогне за опазването на тази впечатляваща сграда. Ние в Германия казваме, че пазарът не е само място, на което можеш да си купиш нещо, той е и място за възможности. Пожелавам след реализацията на проекта Централните хали наистина да се превърнат в истинско място за възможности”.
Всички детайли, визуализации, идейни планове и подробно описание на проекта на Kaufland България за Централни хали могат да бъдат разгледани на специално създадената за целта информационна интернет страница: www.sofia-hali.bg
