Растящите цени на енергията и строителните материали доведоха до ръст от 25% на средната сума на заявките за кредити за ремонт

В периода май-октомври 2022 г. средната сума на заявленията, подадени към "БНП Париба Лични Финанси" в България нарасна с 22,6% и достигна 10 833 лв., докато година по-рано беше 8 835 лева. Най-голям ръст се наблюдава при кредитите за автомобилни ремонти – 29,3% до 5 276 лева. На второ място по отношение на ръста на заявленията са кредитите за покупка на мебели. При тях средната сума достигна 7 514 лева, което е с 29% повече в сравнение с периода май-октомври 2021 г. На трета позиция са кредитите за покупка на употребявани автомобили, при които ръстът на средния размер на заявленията е 25,3% до 11 470 лева. Това съобщиха от българския клон на "БНП париба Лични финанси". 

Инфлацията, най-вече при цените на електро и топлоенергията, и очакванията за тежка зима накара много хора да реализират отложените заради пандемията планове за ремонт на дома. В периода май-октомври 2022 г. средната сума на заявленията за такива кредити нарасна с 25% до 11 289 лв. Според експертите в България се наблюдава повишен интерес към финансиране на изолация на жилища, смяна на дограма и покупка на климатични системи като инверторни климатици и термопомпи, което показва, че хората са склонни да инвестират в дълготрайни енергоефективни решения.

Това са някои от основните изводи от новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“. Той се издава два пъти годишно и неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси. 

Почти 80% от заявленията са за ремонт на дома, консолидация и покупка на употребяван автомобил

В периода май-октомври 2022 г. с най-голям дял бяха заявленията за ремонт на дома – 33,9% от всички заявки. Тези кредити са неизменно на първо място в топ 10 целите, за които хората търсят финансиране от първото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ през 2015 г.

На второ място са кредитите за обединяване на задължения с дял от 30,7%. При тези кредити се наблюдава ръст на заявленията – година по-рано техният дял беше 27,6%. На трето място се нарежда финансирането на покупка на употребяван автомобил с дял от 13,6%. Тук се наблюдава лек спад в сравнение с периода май-октомври 2021 г., когато делът беше 16,1%.

Нарастването на средните суми на заявките за потребителски кредити е трайна тенденция, която ясно показва, че въпреки очакванията за рецесия, хората са склонни да потребяват повече и да реализират големи планове, отложени по време на пандемията. Например, българите инвестират по-големи суми в ремонт на дома. Средният размер на заявленията за тези проекти достигна 11 289 лв., а година по-рано беше 9 026 лв.

Според експертите на БНП Париба Лични Финанси този ръст се дължи на две основни причини. Първата е покачването на цените на строителните материали и на труда. Затова хората, които имат планове за ремонт на дома, са ги реализирали през лятото на 2022 г., а не са ги отложили поради опасения, че проектът ще бъде по-скъп.

Втората причина е свързана с растящите цени на електро и топлоенергията. С цел намаляване на разходите за битови сметки, много българи са финансирали с потребителски кредити смяна на дограма, поставяне на външна и вътрешна изолация на дома, подмяна на водни и електро инсталации. Експертите на банката казват, че това е разумно решение, тъй като всяко подобрение на дома намалява загубите на топлина и съответно води до чувствително по-ниски сметки. Например, ако жилището е добре изолирано, ще се отопли ефективно с по-малък климатик, който консумира по-малко ток.

Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че след ремонта на жилището, много хора повишават домашния комфорт с покупка на нови мебели, което обяснява значителния ръст от 29% на заявленията за такива проекти до 7 514 лв. Експертите на банката казват, че много хора използват кредитите за ремонт и покупка на мебели и за подмяна на остарели електроуреди с енергоефективни, което отново е свързано със стремежа за намаляване на битовите сметки.

Новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ очертава и интересна тенденция по отношение на търсенето на кредити на употребявани автомобили. В този сегмент се наблюдава ръст от 25,3% на средната сума на заявленията, която достигна до 11 470 лева. Това се обяснява с две основни причини. Първата е силно ограниченото предлагане на употребявани автомобили, което се дължи на нарушените линии на доставки. В Западна Европа доставките на нови коли са силно забавени заради липса на компоненти. Затова хората по-дълго експлоатират автомобилите си и това води до дефицит на пазара „втора ръка“ в България. На второ място е желанието на хората да карат по-комфортни и модерни коли, а на трето – търсенето на по-икономични автомобили заради покачващите се цени на горивата.

Заради ограниченото предлагане на употребявани автомобили и ръста на цените им, много българи ревизираха плановете си за смяна на колата. В периода май-октомври 2022 г. се наблюдава ясна тенденция за реализация на големи и съответно по-скъпи авторемонти. Това обяснява ръстът от 29,3% на заявките за такива кредити до средна сума от 5 276 лв. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, често хората използват тези кредити и за инсталиране на газови уредби с цел по-ниски разходи за гориво.

Данните от обзора показват, че хората на възраст 40-49 години кандидатстват за най-големи кредити – средният размер на заявленията, подадени от представителите на тази възрастова група е 12 967 лв. На второ място са 50-59 годишните, които са кандидатствали средно за 12 814 лв. Обяснението за тази тенденция е фактът, че тези хора имат стабилна работа и по-голяма увереност за бъдещето.

За най-ниски суми кандидатстват младите хора до 20 години – 4 324 лева. След тях се нареждат 20-29 годишните със 7 965 лева. Тези хора са още в началото на професионалното си развитие и затова търсят по-малки кредити, които ще могат да изплащат без това да затрудни личния им бюджет.