Потребителското доверие в САЩ се е понижило за втори пореден месец през ноември на фона на съществуващата висока инфлация, повишените лихви и съкращенията в технологичния сектор, предаде Асошиейтед прес, цитирани от БТА.

"Конфърънс борд" (Conference Board) съобщи днес, че индексът му на потребителското доверие се е понижил до 100,2 пункта този месец, което е спад спрямо 102,2 пункта през октомври. Данните за ноември са най-ниските от юли и вероятно отразяват повишението на цените на бензина по-рано тази есен, заяви Лин Франко, старши директор за икономически показатели в "Конфърънс борд".

Оттогава цените на бензина са се преобърнали и днес са намалели средно до 3,52 долара на галон (около 3,70 литра – бел. ред) в цялата страна, според данните на Съюза на американските автомобилисти (ААА). Това е спад спрямо 3,76 долара преди месец.

Данните свидетелстват, че американците имат по-мрачна гледна точка за икономиката. Преди пандемията индексът редовно надвишаваше 120 пункта. Със скока на разходите за хранителни стоки, наеми, облекло и други стоки от първа необходимост инфлацията е близо до най-лошото си равнище от десетилетия, повишавайки се със 7,7 на сто през октомври спрямо предходната година.

Въпреки отрицателната перспектива повечето американци, най-вече тези с високи доходи, все още харчат, което спомага за силното начало на сезона на празничното пазаруване миналия уикенд.

Индексът на групата за бизнес проучвания за настоящата ситуация, който измерва оценката на потребителите за текущите условия на бизнес и пазара на труда, се е понижил незначително до 137,4 пункта спрямо 138,7 пункта през октомври.

Индексът на борда за очакванията – мярка за шестмесечните очаквания на потребителите за доходите им, бизнес ситуацията и трудовите условия – е намалял до 75,4 пункта спрямо 77,9 пункта миналия месец.

Все пак американците са отворили портфейлите си на Черния петък и през уикенда след Деня на благодарността. Разходите на Черния петък са скочили с 12 на сто спрямо година по-рано, според "МастърКард спендинг палс" (MasterCard Spending Pulse), въпреки че тези цифри не са коригирани спрямо инфлацията.

Американците са увеличили разходите си за онлайн покупки на т.нар "Кибер понеделник" - с 5,8 на сто спрямо миналата година,

Очаква се повишаващите се потребителски разходи, дори след коригиране спрямо инфлацията, да стимулират икономиката през последното тримесечие на 2022 година, Много икономисти обаче очакват повишаване на лихвите, все още високи цени и охлаждане на пазара на труда, които да окажат тежест върху икономиката , вероятно повличайки я и към рецесия.