Липсата на полупроводници изтрива около 4,5 милиона автомобила от глобалното производство през 2022 г., изчисли Auto Forecast Solutions в анализ на последствията от дефицита на чипове, цитиран от Automobilwoche.

Този недостиг ще се прехвърли и през 2023 г. и ще доведе до нови производствени загуби макар и в малко по-малки мащаби. Става въпрос за близо 3 млн. автомобила, които няма да може да бъдат произведени поради нарушените доставки на полупроводници, изтъква изпълнителният директор на AFS Джоузеф Маккейб.

„Индустрията се готви за по-ниски нива на производствени загуби в размер на около три милиона превозни средства през следващата година“, изтъква той, добавяйки: „Това със сигурност е подобрение, но все още е сериозен проблем, тъй като недостигът на чипове продължава вече трета поредна година“.

Някои автопроизводители, като Toyota и Stellantis, вече обявиха, че очакват недостигът на чипове отново да засегне съществено тяхната работа през първото тримесечие на 2023 г. и следователно няма да могат да произведат всички поръчани превозни средства, както е планирано, и да ги доставят навреме.

През 2023 г. няколко фактора ще помогнат за облекчаването на дефицита, смятат експерти от AFS. От една страна, ситуацията с доставките в автомобилната индустрия бавно, но стабилно се подобрява, тъй като компаниите сключват нови договори за доставка.

Очакванията за глобална икономическа рецесия допълнително може да облекчат ситуацията, тъй като това ще доведе до спад на поръчките на нови автомобили и по-слабо търсене на потребителска електроника. По този начин наличността на чипове ще се увеличи.

В последната си оценка на глобалната ситуация с чиповете, AFS също разграничава степента на въздействието по региони и групи производители. Съответно през 2022 г. производителите и доставчиците на автомобили в Северна Америка и Европа са особено силно засегнати в сравнение с тези от Азия и по-специално Китай. В Северна Америка около 1,025 млн. автомобила не са били произведени през 2022 г. поради липсващи чипове, а в Европа - 673 000 броя. В същото време производствените загуби в Китай възлизат едва на 20 000 превозни средства.

В останалите азиатски страни в региона, включително Южна Корея и Япония, загубите достигат 424 000 автомобила.

По отношение на отделните производители Toyota и Stellantis са най-силно засегнатите през последните две години (от януари 2021 г.), като всяка компания е изтрила по 2 млн. превозни средства от графиците си.

Според данните след тях се нареждат General Motors (1,6 млн. автомобила), алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi (1,3 млн.) и Volkswagen Group с около 1,25 млн. коли изгубено производство.

Но докато Toyota и Volkswagen все още могат да наваксат изоставането, тъй като много от техните неизградени автомобили стоят почти готови в складовете и чакат определени части, Stellantis и General Motors се сблъскват с невъзстановими производствени загуби.

По отношение на планирания производствен обем Ford Motor Company вероятно ще бъде най-силно засегната с невъзстановими производствени загуби в размер на 800 000 превозни средства.