Нашият пазар е с най-голям ръст за миналата година, но остава в пъти по-малък на глава от населението

 Продажбите на нови автомобили в страните от Европейския съюз през 2022 г. са се сринали до най-ниското си равнище от почти 30 години на фона на недостига на части, компоненти и чипове през първите 6 месеца на годината. Това показват обобщените данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). През миналата година в ЕС са регистрирани 9,26 милиона нови леки коли, което е с 4,6 процента по-малко в сравнение с 2021 г. Никога от 1993 г. насам в Евросъюза не са били продавани толкова малко нови автомобили на годишна база.  През въпросната година бяха пласирани 9,2 млн.

Статистиката сочи, че най-голям ръст в продажбите бележи българският пазар. Тези цифри обаче са измамни, защото България си остава на дъното по покупка на нови автомобили спрямо не само населението на страните, но и като абсолютна бройка.

България е една от малкото страни в ЕС, която

няма абсолютно никакви стимули за покупка на нов автомобил,

а данъците на употребяваните коли са смешни. За първи път от много години новорегистрираните употребявани возила са под 200 хиляди по данни на КАТ и съотношението е вече 1:8/9 нови срещу употребявани. Специалисти коментират, че това се дължи на ограниченото предлагане на стари коли и драстичното нарастване на цената им в Западна Европа. Именно оттам идва най-вече и ръстът на търсенето на нови автомобили въпреки поскъпването и голямото чакане след подписването на договор за продажба.

В България през миналата година са регистрирани  28 684 нови леки автомобила,

което е увеличение с 16,9 процента в сравнение с 24 537  през 2021 г., сочат данните на ACEA. Продажбите у нас се увеличават и на месечна база. През декември 2022 г. в България са регистрирани 2009 нови автомобила, докато през същия месец на 2021 г. те са били 1780, или плюс 12,9 процента.

Тези 28 684 продадени нови леки коли обаче нареждат страната ни на пето място отзад напред по абсолютна бройка. В Естония за цялата година са пласирани 21 571 возила, в Кипър - 11 627, Латвия - 16 713, Литва - 25 544. Във всички други държави, въпреки липсата на растеж, имат пласирани повече нови возила от България.

Ако се направи класация на продажбите на нови автомобили спрямо броя на населението, България твърдо е на последно място, и то далеч назад. У нас през миналата година са продадени 28 684 коли на 6,9 млн. души население. Това означава, че през 2012-а у нас

е купена по една нова кола на 240 души

В Кипър, страната на последно място по брой коли - 11 627, обаче е с население 1,2 милиона. На Острова на Афродита са пласирани по един автомобил на 106 души. В Латвия населението е почти 1,9 милиона, а са продадени 16 713 возила, или по едно на 114 души. В Естония новите регистрации са 21 571 при население 1,3 милиона, или по една кола на 61 души, или 4 пъти по-добре от България. В Литва новите автомобили миналата година са 25 544 при 2,8 милиона население, или една кола на 110 човека.

Отчайваща е ситуацията и със съседните на България страни. В Румъния са продадени 129 328 нови коли при население 19 милиона. Или

на всеки 147-и румънец се пада по едно ново возило

В Гърция населението е 10,6 милиона при 105 283 продажби, или нова кола на всеки 100 души. Хърватия, която по жители е почти два пъти по-малка от България, е с 43 хиляди продажби на нови автомобили през миналата година. Словакия е пласирала почти два пъти повече нови коли при 5,5 милиона население.

В най-големия европейски пазар - германския, новите коли миналата година са 2 651 357 (скромен ръст от 1,1 процента). Страната е с население 83,2 милиона. Това означава, че е продаден по един нов автомобил на всеки 32-ма души в Германия. Това означава, че в тази страна пазарът на нови леки автомобили през миналата година е бил 8 пъти по-голям от българския.  

Иначе данните за продажбите в ЕС през декември са значително по-позитивни. През последния месец на миналата година те се повишават с 12,8 на сто до 896 967.

Сред най-големите пазари на нови автомобили в ЕС

само в Германия е отчетен ръст

на продажбите през 2022 г. (+1,1 процента), което се дължи и на сериозния скок, отчетен през декември. Другите водещи пазари на нови коли в Евросъюза през миналата година се представят по-лошо в сравнение с 2021 г. - Италия (минус 9,7 процента), Франция (-7,8 процента) и Испания (-5,4 процента).

Лидер по продажби е Volkswagen Group с около 2,3 милиона сделки. Само флагманът на автомобилостроителния концерн - марката VW, е продал над 1 милион автомобила.