Съобразени с автоматичните скоростни кутии и електрическите коли

С първите снежни и студени дни ние, журналистите, инструктори и специалисти се надпреварваме да даваме съвети как да се кара на мокро, хлъзгаво и заснежено шосе. Обикновено инструкциите са подобни и не се променят много-много с времето. В последно време обаче автопаркът става бързо все по-различен с масовото навлизане на хибридните и електрическите коли, което води със себе си и разликата в спецификата на каране. Същото важи и за автоматичните скоростни кутии, чието наличие при новите автомобили (а и не само) са почти 100 процента.

Добрата видимост винаги е била приоритет номер 1

При бензиновите или дизеловите автомобили това често означава стъргане на леда от стъклата в мразовитите утрини, но сега можете да загреете електрически автомобил дистанционно чрез специално приложение и то, ако все още колата е свързана към станция за зареждане. В крайна сметка това предварително загряване изисква енергия и ако не сте свързани към точка за зареждане, това пък ще ограничи и без това не особено големия обхват на шофиране, особено когато навън е студено.  Специалистите съветват също така в електрическите автомобили да не използвате нормалното отопление, докато шофирате, а само това на волана и седалките, така ще пестите енергия.

Повечето автомобили вече са с автоматична скоростна кутия, така че класическият съвет за потегляне директно на втора предавка вече не върши работа. Наистина трябва да внимавате, особено при електрическите автомобили: те ускоряват бързо, незабавно осигуряват много голяма теглителна сила и това увеличава риска от превъртане на колелата.

За да избегнете това,

трябва да дозирате ускорението възможно най-добре

Педалът на газта не е ключ, който включвате и изключвате, така че поставете петата си на пода и леко натиснете върха на крака си върху педала. Със зимните обувки или ботуши с дебела подметка това често е трудно и не е лоша идея да имате в колата спортни обувки, ако не ви и удобно със зимните.

Колкото по-прави са колелата на автомобила, толкова по-добро сцепление имат с пътя и следователно рискът от завъртане е по-малък. Така че въртете волана възможно най-малко.

При класическите автомобили със скоростна кутия е най-добре превключването на предавките да става малко по-рано от обикновено.

Следното важи за всички превозни средства:

избягвайте резки движения 

При електрическите автомобили е най-добре да изключите задвижването с един педал, когато е много хлъзгаво.

В този режим колата на ток е с тенденция да спира силно, защото съхранява електричество по този начин.

Уреди като този е задължително да ги има в колата през студените дни.
Уреди като този е задължително да ги има в колата през студените дни.

Ако почувствате, че колата ви започва да се плъзга към ръба на пътя или паркирани коли например, не гледайте препятствието, а изхода. Нашите ръце и крака се контролират от мозъка ни, който разчита 90 процента на очите ни. Ако гледате в правилната посока, ще направите удачната спасителна маневра по-бързо.

Почти всяка кола вече е оборудвана с ABS система, така че помпането на спирачките се извършва от самия автомобил. Ако е много хлъзгаво или ако все още шофирате с летни гуми, тази ABS система може да отпусне спирачката твърде много: опитайте се да я контролирате, като спирате достатъчно силно, но не прекалено.

Дозирайте и тук с пета на пода и върха на стъпалото върху педала на спирачката.

Защо пробегът на автомобилите на ток пада с 30% в студа

Пробегът на електрическите автомобили и тяхната мощност при ускорение падат много бързо, когато е мразовито. От 25 до 30 процента е по-малко изминатото разстояние при ниски температури, изчислява проф. Петер ван ден Боше, професор по инженерни науки (VUB) и експерт по електрически автомобили.

“Има две причини, поради които обхватът на шофиране намалява толкова много”, обяснява проф. Ван ден Боше. Първата се отнася и за превозните средства с гориво: когато е студено, вие харчите малко повече бензин или дизел, отчасти поради отоплението. С електрически автомобил често можете да компенсирате това, като го оставите да загрее, докато все още е свързан към зарядното устройство. Тогава наистина харчи ток, но не за сметка на пробега. Веднага щом тръгнете, можете да шофирате удобно с отопление на волана и седалките и да включвате вентилацията само ако прозорците се запотят. Ако не включвате климатика постоянно, има значение за пробега на електромобила.

“Ако вашият електрически автомобил има термопомпа, той вече е по-добре оборудван срещу студа. Точно като термопомпа в къщата, тя работи като обърнат хладилник:

извлича топлина от външния въздух, за да затопли вътрешността

Освен това има и втора причина за намаляване на пробега. Капацитетът на студените батерии намалява, което означава, че те са все по-малко способни да доставят електричество. Следователно очаквайте 25 до 30 процента по-малък пробег при тези температури. Особено в началото на карането, когато батерията е студена и вътрешното съпротивление на батерията е по-голямо. Става по-малък, след като започнете да шофирате”, казва специалистът.

Може да загрявате електрическите коли дистанционно, докато още се зареждат.
Може да загрявате електрическите коли дистанционно, докато още се зареждат.

“Някои батерии също са по-малко възприемчиви към бързи зарядни устройства при интензивен студ: тогава те се зареждат по-бързо от обикновено и следователно се нуждаят от повече време. Това, което трябва да знаете също е, че наистина не е добре да оставяте кола с напълно изтощен акумулатор на студено: това може да повлияе на капацитета. Както не е добре да оставяте напълно заредена батерия на топло. Батериите работят най-добре при температура от 20 до 30 градуса. Точно като човешко същество.”