Раздвижване около летищата в България се забелязва в последните месеци. Аеропортът в Русе бе даден от общината на консорциум от две фирми, които ще се опитат да го съживят.

“София уест” при Кондофрей вероятно ще стане фотоволтаичен парк, летището при Ихтиман, чийто собственик беше “Ер София”, е продадено на фирма, занимаваща с парашутизъм. Аеропортът при Лесново е с удължена писта, ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация” разглежда генералния му план, то е в процедура да стане международно за малки и средни самолети.

В България са сертифицирани 37 малки летища. И това е без някогашните летища в Силистра, Кърджали, Стара Загора, Видин, които едва ли някога ще си върнат статута.

На 24 януари общинският съвет в Русе реши да бъде учредено безвъзмездно право на ползване на аеропорта за срок от 10 г. на дружеството “Еърпорт Русе”. Негови собственици са “Щраплан”, фирма на Антони Търницов, и “Стройпроект” на Христо Крушарски. Търницов е с опит в летищата, правил е генерални планове на доста от тях.

Съветниците в Русе са предпазливи и

дават 2 г. на фирмата да изготви генерален план,

да извърши ремонти и да направи оградата на летището.

Държавата няколко пъти пробва да даде летището на концесия. Като не успя, го прехвърли на общината. През 2020 г. митичен малайзийски инвеститор щеше да прави логистичен парк, да развива летището като карго, дори да строи втори мост при Русе и магистрала до В.Търново. И тогава общинските съветници подкрепяха намерението за летището.

Преди година, по времето на министър Николай Събев от “Продължаваме промяната”, авиокомпания “ГъливЕр” се готвеше да иска летището и да прави полети оттам до София.

“24 часа” потърси единия от собствениците на дружеството, което иска да развива Русе. Антон Търницов каза, че ще оправят летището поетапно. Първо ще направят оградата, тъй като той дори виждал красив елен да се разхожда около пистата. После ще ремонтират пистата и хангарите. През април там ще са самолетите за борба с градушките на Крушарски. Така че летището ще има осигурена дейност и приходи.

За първия етап инвестицията се оценява на 3 млн. лв. В момента, в който бъде подписан договорът с общината, самолетите ще бъдат там, казва Търницов.

Терминалът на аеропорта е във вниманието на защитници на историческото наследство, които дори искали той да е паметник на културата. Ако това стане, то в него няма как да се приложат съвременните изисквания за сигурност, за разделяне на потоците пътници – за Шенген и извън Шенген. Това просто ще стане един музей, смята Търницов.

С двамата бизнесмени още не е сключен договор, тъй като тече срокът за обжалване на решението на общинския съвет.

Търницов твърди, че

не тръгват с грандиозни заявления и планове

Ще се извърви път до полетите с пътници - било то чартъри или редовни линии.

На малкото летище при Ихтиман в момента тече ремонт на пистата и на хангарите. Космонавтът Георги Иванов и наследниците на Лилян Тодоров са го продали на Драгомир Недков, който е собственик на фирма за парашутни скокове. Намерението е то да е малко бутиково летище. Пистата, която е 600 м, е разчистена, удължена е с още 130 метра, казва новият собственик.

На летището в Лесново на фирма “Интерскай” пистата е удължена с 300 м, сега е 1200 м. Генералният план на аеропорта от няколко месеца чака одобрение. То е в процедура

да се превърне в летище за международно ползване

за малък тип самолети, казва Красимир Станев, който е негов собственик. Строи се и нов хангар, до март ще бъде готово и горивното стопанство.

На летището в Приморско, което също е на “Интерскай”, няма развитие.

Преди 10 г.  се появи ново летище при Белчин, то е на авиоинструктора Свилен Иванов. Той има авиоучилище за любители и за професионални пилоти. Иванов обаче

чака приемането ни в Шенген,

за да може и той да приема самолети отвън.

Авиоучилище има и в Долна баня. “Оцеляваме”, казва собственикът на аеропорта Ватко Бешлиев.

Летището в Балчик сега е в активите на фирма “Летище София”, която е на министерството на транспорта. Тя е бившият оператор на столичния аеропорт, преди да бъде даден на концесия на “СОФ кънект”. Преди дни новият шеф на фирмата Иван Димитриев е бил на летището за срещи в наемателите. Той казва, че това са хора, посветени на идеята летището да оцелее и да е за граждански полети - собствениците на голф игрища, на “Албена”, на една фирма, която има намерение да прави дронове, както и селскостопанска авиация, която има договори и в Румъния.

Засега идеята летище “София уест” да станеголямо карголетище май остава в историята. То е продадено на голяма фирма, която строи и притежава фотоволтаични паркове.

“24 часа” се свърза с фирмата, която го е купила. Оттам казаха, че

правят анализи и ще преценяват

дали да оставят пистата, или да правят по целия терен фотоволтаици.

Какво се случи със затворените летища?

Във Видин нямало как да бъде възстановено, там дори върнали земи на бившите им собственици.

В Силистра терените на бившето летище са частни, за там имаше проект също за фотоволтаичен парк.

Проектът край Гоце Делчев пропадна след фалита на КТБ

ТОНИ МАСКРЪЧКА

Проектът за летище край Гоце Делчев пропадна след фалита на банка КТБ. Няма никакви индикации, че някой ще се заеме отново да го реализира.

Дружество “Хелт енд уелнес”, което закупи терена за над 14 млн. лв. и трябваше да е инвеститор, бе свързано с банката и сега е обявено в несъстоятелност. Назначени са двама синдици, които разпродават имотите на дружеството, за да покрият претенциите на кредиторите. Така изглеждаше проектът на летището в Гоце Делчев.

Така изглеждаше проектът на летището в Гоце Делчев.

Инвестиционното предложение “Възстановяване дейността на летище, разширение на пистата, изграждане на малък перон и пътнически терминал в местността Летището, землище на с. Мусомища, община Гоце Делчев” предвиждаше бившето военно летище да започне да функционира като гражданско през 2015 г.

Според инвестиционния проект летището трябваше да приема граждански и чартърни полети за нуждите на туристическия бизнес в района и основно за зимния туризъм в Банско.

Според проекта то трябваше да е на терен от 874,7 дка, с една писта с дължина 2100 м и ширина 45 метра. Капацитетът му бе предвиден да обслужва 100 хил. души годишно. Имаше готов проект, както и бе преминала процедурата по ОВОС. Инвеститорът бе осигурил и краен купувач, също компания, свързана с КТБ.

От Горна  Оряховица няма да се лети. Засега 

ДИМА МАКСИМОВА

От поне година нищо не се случва на терена на летището в Горна Оряховица.

“Последното, което концесионерът “Гражданско летище Горна Оряховица” поиска от общината в града, е разрешително за строеж за удължаване на пистата. За да бъде издадено обаче, трябваше становище от Министерството на транспорта, а такова така и не е постъпило”, спомни си кметът Добромир Добрев.

В края на 2021-а в района покълна надежда, че най-малката ни международна аерогара ще се възроди за полети и товари с влизането на швейцарски инвеститор в концесията. Транспортният министър на ПП Николай Събев я попари, като обяви, че искането за смяна на концесионера няма да се удовлетвори. От 2016 г. летището в Горна Оряховица има концесионер за 35 г., но то така и не се възроди за международни полети. 
СНИМКА: “24 ЧАСА”

От 2016 г. летището в Горна Оряховица има концесионер за 35 г., но то така и не се възроди за международни полети. СНИМКА: “24 ЧАСА”

От 2016 г. концесионер на аеропорта за 35 г. е консорциумът “Гражданско летище Горна Оряховица”. 95% в него са на “Кристална вода”, свързана с Румен Гайтански - Вълка. Останалите 5% са на транспортното министерство.

В началото на декември 2021 г. обаче стана ясно, че швейцарската компания “Ювелис груп” иска да влезе в концесията и да смени “Кристална вода”.

“Концесионерът на летище Горна Оряховица следва да изпълнява поетите ангажименти към държавата, а не да прехвърля концесията на други лица. Според договора за концесия подобна промяна не може да бъде извършена без съгласието на държавата”, категоричен беше тогавашният министър Събев.

През май 2022 г. обаче на депутатско питане в НС от министерството отговориха, че предложението на швейцарците е актуално и в момента се прави анализ на подобна сделка. Развитие обаче няма.

Концесията на летището е за срок от 35 г. и предвижда инвестиция от 32 млн. лева, в това число 22,4 млн. лв. в първите четири години от срока на концесията. Договорът предвижда модернизация и развитие за приемане на международни и вътрешни полети.

Идея: Равнец да е граждански аеропорт или индустриална зона с писта за карго полети

ДИМЧО РАЙКОВ

Бившето военно летище Равнец край Бургас отново прикова фокуса на общественото внимание след година затишие. Повод станаха обвиненията на морски кметове към концесионера на гражданското летище в Сарафово “Фрапорт”, че толерира Варна повече за сметка на Бургас.

“Отправям предложение до служебния кабинет, който удължи концесията на “Фрапорт” – ако не може да въздейства на “Фрапорт” за развитие на летището в Бургас, да разгледа възможността авиобазата в Равнец да се превърне в гражданско и карго летище”, призова кметът на Поморие Иван Алексиев, подкрепен от актива и бургаските депутати на ГЕРБ. Бившето военно летище пустее от 22 години. 
СНИМКА: “24 ЧАСА”

Бившето военно летище пустее от 22 години. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Това обаче едва ли е възможно да стане скоро. Бившето военно летище пустее от 22 години, когато от него излетяха последните МиГ-29 за авиобазата в Граф Игнатиево край Пловдив. Оттогава постоянно се говори за него, но в бъдеще време за грандиозни проекти, които така и не се случват. Последният бе на общината за изграждане на завод за зелен водород на площ от 2000 дка, който общинският съвет гласува през април м.г., но правителството на Кирил Петков го оспори като нерентабилен.

Засега за Равнец има само изготвен подробен устройствен план за площ от 3500 дка за изграждане на индустриална зона, който предвижда да се запази и пистата, за да се обслужват карго полети. По изчисления на местната администрация в Бургас обаче за това са  нужни 24 млн. лв.