Дружеството работи с университетите във Варна за подготовка и привличане на млади специалисти и е сред най-атрактивните компании на пазара на труда

„Параходство БМФ“ е сред компаниите с най-млад и екологичен флот не само в Европа, но и в света. През 2022 г. компанията получи още 4 нови кораба с дедуейт от по 32 200 тона всеки. Те са от т.нар. тип „Лейкъри“, тоест кораби, които освен по морета и океани могат да оперират и във Великите езера на Северна Америка. От тази серия кораби компанията очаква да получи още шест кораба, като два ще бъдат доставени през настоящата година, а останалите четири – през 2024 и 2025 г.

През 2024 г. трябва да бъдат доставени и още четири кораба с дедуейт от по 45 500 тона, каквито дружеството вече има в състава си. Техният дизайн е  разработен във Финландия в тясното сътрудничество със специалисти от българската компания. Става въпрос за изключително ефективни плавателни съдове, отговарящи на всички изисквания за опазването на околната среда. Те се радват да голямо търсене, особено сега, когато цените на горивата се повишиха.

През последните няколко години „Параходство БМФ“ АД успя да подмени изцяло флота си и в момента средната възраст е под 8 години - най-ниската в цялата 131-годишна история на дружеството. Тази средна възраст дори ще намалява през следващите 2 години.

Корабът "Верила"
Корабът "Верила"

Инвестициите

През 2022 г. „Параходство БМФ“ инвестирало 90,9 млн. щатски долара, а до получаването на 10-те нови кораба, т.е. до средата на 2025 г., ще инвестира още 278 млн. долара. Амбициите на компанията обаче са далеч по-високи.

„Днешния шипинг изисква постоянно да си в състояние да предлагаш първокласна услуга. Това означава, че трябва да поддържаме постоянно модерен и ефективен флот, т.е. длъжни сме да продължим тези инвестиции и занапред“, коментира изпълнителният директор капитан Александър Калчев.

Зелените политики

За „Параходство БМФ“ е приоритет да е сред най-ефективните компании в опазването на околната среда. То цели да има флот с най-висок GHG (Greenhouse gas) рейтинг, т.е. отделящ минимални въглеродни, серни и азотни емисии, изпреварващо отговарящ на изискванията на IMO (Международната морска организация). Това е важно и за клиентите на дружеството.

Корабът "Перелик"
Корабът "Перелик"

Компанията следва тази политика и на брега. Въпреки пренебрежимо малките си разходи за енергия има инсталирани ВЕИ и стимулира служителите да преминават към хибридни или изцяло електрически автомобили - добитата зелена енергия се предоставя безплатно на служителите за зареждане на „зелени“ превозни средства. По този начин се гради култура у хората към осъзнаване необходимостта от опазването на планетата, убеден е кап. Калчев. 

Конфликтът в Украйна

„Параходство БМФ“ беше една от компаниите, които посрещнаха началото на войната на 24 февруари миналата година с кораб в Украйна. Корабът „Рожен“ бе планиран да завърши обработката си на 22-23 февруари, но бе забавен, а след това и блокиран в пристанище Черноморск близо 6 месеца. Това доведе до големи загуби на фрахт. Отделно дневните разходи на кораба бяха силно завишение заради допълнителната застраховка „Военен риск“ на стойност милиони долари. За кап. Калчев обаче най-важното е, че в нито един момент екипажът на борда не е поставен в риск.

„Искам да благодаря на президента Румен Радев, който пръв повдигна темата за блокираните кораби в една от срещите с турския си колега. Важна роля изигра и Министерството на външните работи, за да може корабът да излезе пръв по т.нар Grain corridor, който бе отворен през август“, казва директорът.

Като цяло конфликтът в Украйна е тежък удар върху всички в бранша. Черно море стана твърде нежелан регион, което доведе и ще продължи да води до тежки последствия върху икономиките на държавите от Черноморския басейн.

Корабът "Шипка"
Корабът "Шипка"

Със сигурност обаче ефектът от конфликта е доста по-широк. Наложените санкции на Русия промениха изцяло снабдителните вериги в световен мащаб. Повишението в цените на енергията пряко рефлектираха в цените на стоките и услугите, в т.ч. и на транспорта по море. Страхът от глобална рецесия буквално парализира търговията и през втората половина на 2022 г. фрахтовият пазар се срина.

С обновения си флот обаче „Параходство БМФ“ е готово за това предизвикателство.

По-ниската консумация на гориво в комбинация с отличните товарни характеристика на корабите поставят компанията в привилегирована позиция на фрахтовия пазар днес.

Предизвикателствата

Основното предизвикателство пред компанията е да задържи постигнатото – нови кораби, първокласна услуга. Пазарът е много динамичен, което изисква бързи и оптимални решения за клиентите. Те очакват транспортна услуга, която освен всичко, следва да отговаря и на постоянно нарастващите критерии за опазването на околната среда. В тази връзка се изисква перманентен и много строг контрол върху техническото състояние на корабите, контрол на емисиите, които отделя флотът, и предприемане на мерки, в това число чрез инвестиции в модернизация и ново оборудване.

Не по-малко предизвикателство е именно конфликтът в Украйна, или по-скоро геополитическата ситуация днес, която промени световната търговия. Определени товаропотоци изчезват или са недостъпни, а на тяхно място идват други. Това предполага появата на нови и нови играчи на фрахтовия пазар. „Параходство БМФ“ вече почти 15 години предпочита да търгува корабите си самостоятелно на пазара, което изисква много работа по привличането и запазването на клиенти. Необходима е активност, бърза обратна връзка и ангажираност с тях, за да може да се разчита на техните товари в перспектива.

„За щастие „Параходство БМФ“ разчита на доказан екип от търговци, който съм сигурен, че ще се справи и с това предизвикателство“, коментира кап. Калчев.

Корабът "Вежен"
Корабът "Вежен"

Кадрите

Над 1000 души е морският състав в дружеството. И все пак проблемът с кадрите е сериозен, защото все по-малко младежи избират морето като професия. Тази тенденция се наблюдава в страните от Западна и Централна Европа, а вече и в Полша, Хърватска, Румъния и България. Желаещите да се обучават в морските професии като капитан, механик или електромеханик стават все по-малко.

Въпреки това на този етап компанията успява да осигури на корабите си екипажи от способни и мотивирани морски лица. Директорът вярва, че хората са най-важни и на високите им професионални качества се дължи отличната репутация на компанията сред клиентите.

„Работим тясно с морската ни академия – Висшето военноморско училище „Н.Й.Вапцаров“, и с Техническия университет във Варна, като полагаме усилия да осигуряваме стажуването на студентите им, част от които избират именно „Параходство БМФ“ като начало на своята кариера. Връзката на бизнеса с образованието е от изключителна важност и мисля, че именно по този начин можем да покажем на младите хора, че тази професия е достойна и благодарна. Морето възпитава характера, дава свобода и увереност, което може да отключи много врати напред в живота им. Естествено, стараем се да сме и сред най-атрактивните компании на пазара на труда. Определено мога да кажа, че условията, които предлагаме, са сред най-добрите“, допълва кап. Александър Калчев.