Германия и Италия блокираха решението да се забрани продажбата и от 2035 г.

Гласуването на забраната на продажбите на нови автомобили с вътрешно горене в ЕС след 2035 г. се отлага, съобщи говорител на Шведското председателство на Съвета на ЕС, цитиран от ДПА. Страните- членки на ЕС, ще разгледат въпроса в близко бъдеще, посочи той.

Гласуването, насрочено за вторник, беше считано за формалност, тъй като страните членки и Европейският парламент постигнаха консенсус по въпроса през октомври миналата година.

Ситуацията сега обаче изглежда различна, след като германският министър на транспорта Фолкер Висинг от близката до бизнеса Свободна демократическа партия (FDP) се обяви против забраната и съобщи, че Германия може да не я подкрепи, ако не бъдат направени някои промени.

По думите му Европейската комисия все още не е изработила ясен проектозакон за регистрация след 2035 г. на автомобили, които ползват климатично неутрални горива като например скинтетичните. Въпросният проектозакон беше част от сделката през октомври, за да бъде убедена FDP да я подкрепи. “Трябва да държим всички технологични опции отворени и също да ги използваме. Не разбирам тази борба срещу автомобила и защо искат да забранят някои технологии”, заяви Висинг пред телевизия ARD.

Италия също иска изключение за автомобили с вътрешно горене със синтетични горива. И двете страни настояват за квоти за превозни средства, които ги използват, защото са неутрални по отношение на климата. Полша и Унгария също се противопоставят на съществуващия план, който изисква производителите да продават само автомобили с нулеви емисии в Европа от средата на следващото десетилетие.

Докато Volkswagen обеща да стане марка само за електрически коли в Европа до 2033 г., други компании, включително BMW и Porsche, смятат, че е грешка да подкрепят само един източник на енергия и мислят за мултиенергиен план, който включва батерии, екологични горива и водород. Шефът на Stellantis Карлос Тавареш също се обяви против еднозначния фокус върху електрическата енергия.

В сравнение с конвенционалните горива, които имат между 30 и 40 компонента, синтетичните са с осем. Могат да бъдат направени с помощта на различни методи, но в повечето случаи се произвеждат чрез разделяне на водата на водород и кислород чрез електролиза. Возородът се обработва с въглероден диоксид, извлечен от атмосферата, за да се получи метанол. Той може да се превърне в синтетичен бензин, който да се използва във всички двигатели с вътрешно горене и не се налага да ъдсат пванели промени в него. (24часа)