Първият ще акостира на 5 май с 650 пасажери

10 круизни кораба се очаква да акостират това лято на Морската гара във Варна, според предварителните заявки други три са анулирани.

Голяма част от резервациите за 2023 г. са отказани отдавна заради динамичната обстановка в Черно море, съобщават от пресслужбата на пристанище Варна.

През последните няколко години Морската гара много рядко приемаше някой малък круизен кораб, който опъваше въжета на пристана.

Първи бяха ковид времената, които промениха картината,

след тях - войната в Украйна. Последният пасажерски кораб посети гарата в края на септември 2021 г.

За лято 2023 първият кораб, който ще влезе в пристанището, се очаква да е на 5 май с 650 пасажери и 181 метра дължина. Следващият е планиран за 11 май, засега не е ясен броят на пасажерите на борда му.

Другите дати са 7 и 29 юни, съответно с 650 и със 100 пътници. На 10 юли пристига 110-метровата луксозна яхта със 100 пасажери. Плавателният съд ще извърши повторно посещение, като и в двата случая след това ще мине през пристанище Несебър.

За 18 юли е планирано посещение на 126-метров плавателен съд със 100 туристи на борда.

Последният, който ще закрие сезона, се очаква на 21 октомври. Няма данни за броя на туристите, които ще пристигнат с него.

От пристанището подчертаха, че това са предварителни заявки, ситуацията е динамична и може не всички да се осъществят,

портът има пълна готовност да посрещне всеки

от тях. За да бъде оправдан дългият преход, круизните кораби обикновено посещават два, три или повече черноморски пристанища.

Организаторът на круиза работи с оторизирана фирма, те се договарят, когато корабът спре, какви екскурзии и мероприятия да им се предлагат, общината и туристическата камара не са част от този процес.

През минали години пасажерите, акостирали в Несебър, бяха организирани да играят голф, други - на велообиколка около селата край Несебър, пешеходна обиколка на Варна, посещение на Аладжа манастир, разказа председателят на туристическата камара във Варна Стоян Маринов.

Сред забележителностите, които туристите посещават, когато спрат във Варна, са Римските терми, катедралата, археологическият музей, Аладжа манастир, Побитите камъни, дворецът в Балчик, музеят на мозайките в Девня, крепостта “Овеч” в Провадия и Мадарският конник.   Една от яхтите, акостирали преди време в морския град.

Една от яхтите, акостирали преди време в морския град.

Според варненски археолози в маршрутите биха могли да бъдат включени раннохристиянската църква в местността Джанавара и манастирът в Караач теке.
Морската гара не е пригодена да приема големи кораби,

безопасно може да застане кораб до 250 метра дължина

и газене (дълбочината, до която корпусът е потопен във вода) - 8 метра. В случай че корабът превишава допустимото газене, има възможност той да бъде приет на по-дълбок кей или да застане на рейд и пасажерите да се превозят с бързоходни лодки до Морската гара.

От страна на пристанището и институциите, свързани с круизния туризъм, е направено много, за да бъдат привлечени такъв тип кораби. Изпълнени са условия и множество европейски директиви по качество и безопасност.

Пристанището е готово във всяко отношение да посреща круизни кораби, но

този вид морски туризъм е изключително чувствителен

по отношение на сигурността, безопасността и здравето на пасажерите. Това беше причината по време на ковид да бъде спрян дългосрочно круизният бизнес в световен мащаб.

Веднага след това войната в Украйна доведе до анулиране на посещенията за целия Черноморски регион през 2022 г., разкриват от порта.

С развлеченията на пасажерите се занимава туроператорска фирма, а екип от администрацията на пристанището работи активно с различни държавни институции и частни компании за доброто представяне на Варна.

Туроператорска фирма, базирана в Несебър, предлага и осъществява всички развлечения за пасажерите, акостирали както във Варна, така и в Несебър.

Тя организира посещения до най-впечатляващите исторически забележителности в града и района.
Според запознати да акостираш във Варна, Несебър или Бургас, е два пъти по-скъпо от Констанца. Твърди се, че в Румъния се плащат по 40 хил. евро на кораб, а тук държавата иска 80 хил.

На въпрос относно ценообразуването на тази такса от пресцентъра на пристанище Варна отговориха: “Пристанищният терминал

прилага такса единствено за обслужен пасажер и тя не е променяна от години,

задържа се по-ниска за всички черноморски пристанища по предложение на членове на черноморска група.

Основната цел е завръщането на традиционните круизни посещения след кризата и да се привлекат нови компании. Относно останалите такси, в това число буксирни услуги, пилотски, кейово място, са към частни фирми”.