Специалистите съветват да се сменят, защото спирачният път е с поне 15 метра отгоре и колата не е стабилна

Смяната на гуми два пъти годишно е досадно и скъпо занимание, но когато дойде пролетта и късна есен, повечето от шофьорите го правят. Някои обаче продължават да карат със зимните си гуми и през лятото. Това е позволено почти във всички европейски държави, стига да имат грайфер повече от 1,6 милиметра. Германският автомобилен клуб ADAC (тамошното СБА) с тест доказва, че не е добра идея да караш със зимни гуми, когато асфалтът се затопли.

Някои закони и бюрокрацията понякога са трудни за разбиране. Докато шофьорите са задължени да използват специални зимни гуми с алпийския символ при зимни пътни условия, те обаче могат просто да продължат да карат със същите гуми и през лятото, без да бъдат санкционирани.

Зимните гуми се разпознават по многобройните ламели, които осигуряват достатъчно сцепление на сняг и лед.

Изработени са от по-мека гума от летните, за да осигурят стабилност

при шофиране и къс спирачен път дори при минусови температури. Зимните гуми могат да бъдат разпознати по  символа M+S (произведени преди 2018 г., валидни до 2024 г.) или по по-новия алпийския символ  (снежинка, вградена в планина с три върха) по маркировката на страничната стена на гумата.

Много шофьори смятат, че ако профилът на зимните гуми е по-малък от 4 милиметра и те вече не са подходящи за зимата, има смисъл  да ги доизхабят през лятото, преди да ги хвърлят.

Измерване на протектора на гума с монета. Златният ръб е точно 3 мм.
Измерване на протектора на гума с монета. Златният ръб е точно 3 мм.

Но това не е добра идея. Защото при високи температури истинските зимни гуми показват слабости, които могат да бъдат опасни. Летните гуми са първият избор: при тях, колкото е възможно по-малко твърди блокове на протектора  гарантират безопасност дори при екстремни ситуации на шофиране.

От ADAC проведоха специален  тест за сравнение на гуми - три модела зимни гуми  с различна оставаща дълбочина на протектора бяха сравнени с  лятна гума. Фокусът на изследването е върху степента, в която външните температури през лятото влияят на зимните гуми, предназначени за студ, лед и сняг.

Тестовете върху сухи пътища бяха проведени веднъж при пролетни температури от 10 до 13 градуса и друг път при летни температури от 35 градуса. При движение на мокри пътища външните температури бяха между 10 и 13 или 25 градуса.

 И трите тествани зимни типове гуми показаха крещящи слабости при спиране. В зависимост от температурата и степента на износване спирачният  път на зимните гуми от 100 км/ч е значително по-дълъг - в най-лошия случай дори с 16 метра.

Специалистите също така посочват, че са стигнали до друго интересно заключение. Колкото по-голяма е дълбочината на грайфера на зимните гуми и  колкото по-високи са температурите на околната среда и асфалта, толкова по-дълъг е  спирачният път.

Със зимни гуми, които имат само 4 милиметра оставащ грайфер, разликата в спирачния път е била намалена до 5 метра по време на тестовете.

При тестовете, които засягат поведението в завой, разликите не са толкова големи. С повишаването на външната температура обаче

сцеплението с пътя намалява значително

Особено когато колата е натоварена с много багаж, се наблюдава допълнително влошаване на стабилността при шофиране. Клатенето се усеща дори при малки движения на волана в дълги завои и изходи от магистрали.

Всесезонните гуми, както и някои зимни са обозначени със символа M+S (кал и сняг).
Всесезонните гуми, както и някои зимни са обозначени със символа M+S (кал и сняг).

Така германските специалисти стигат до заключението, че в никакъв случай зимните гуми с почти пълна дълбочина на грайфера не трябва да продължават да се използват през лятото, а да се запазят за следващата зима. През лятото те представляват твърде голям риск както за ползвателя, така и за останалите участници в движението. Износените зимни гуми с остатъчни грайфери между 3 и 4 милиметра са по-малко притеснителни, но в най-добрия случай са лош компромис. Поради повишения риск от злополуки   ADAC препоръчва замяната на износените зимни гуми с летни.

През лятото официално са разрешени и всесезонни гуми,

чиято каучукова смес е предназначена да функционира при температури между минус 30 и плюс 40 градуса. Тези гуми за всякакви метеорологични условия също са маркирани със символа M+S или Alpine и могат да се използват като компромис през лятото. Ако искате да изберете всесезонни гуми, трябва да знаете  индивидуалния профил на използване  на автомобила и силните и слабите страни на гумите.

За шофьори, които живеят в  регион с умерен климат  и не планират ски ваканция или лятна ваканция на юг, всесезонните гуми са алтернатива.

Това важи и за  собствениците на втори и малки автомобили, които се движат предимно  в градски условия  с малко километри, но и за всички, които трябва да спестят разходи за смяна на зимни с летни и могат да оставят колата вкъщи при лошо зимно време.