- Yettel вече предлага телевизия. Не закъсняхте ли с тази услуга, всички ваши основни конкуренти я предлагат от години, г-н Кинг?

- Целта на Yettel никога не е била първи да внедри една услуга, а да го направим по най-добрия за клиента начин и най-вече, когато услугата е напълно готова. Спомняте си, че представихме 5G мрежа след мащабна информационна кампания, която обясни на хората какви са предимствата на тази нова технология и защо тя ще подобри техния живот.

Тогава представихме и 5G FWA - нова услуга за фиксиран безжичен достъп, която е достъпна само през 5G мрежа. Самата услуга съществува отдавна, но ние избрахме да я пуснем през 5G, защото само тогава тя е пълноценна.

Този месец направихме следващата крачка, а именно интерактивен телевизионен продукт, който се базира на най-модерните технологии. Той е интегрална част от нашата стратегия за налагане на дигитални решения, които подобряват живота на нашите клиенти.

- Има ли място за още един конкурент на този пазар?

- Българският пазар на телевизия действително е пренаситен - над 90% от домакинствата притежават някаква форма на телевизионен абонамент. Освен това, над 75% от населението има достъп до оптичен интернет. Хората са свикнали с тези услуги и следователно имат високи очаквания към всеки следващ продукт на пазара.

Вярвам, че Yettel TV ще отговори на тези очаквания и даже ще ги надмине. Освен това, от конкуренцията на всеки пазар печелят само потребителите и заради това е от изключително значение тя да бъде поддържана постоянно, включително от нови играчи.

- Кои са основните характеристики, които трябва да притежава модерната телевизионна услуга?

- Тук по-скоро трябва да говорим за това как се променят навиците по отношение на потреблението на медийно съдържание, а оттам и очакванията на потребителите. На първо място все повече потребители се ориентират към стрийминг услугите като HBO Max, Amazon Prime Video, Netflix, Disney+, защото очакват съдържанието да е достъпно навсякъде и в удобно за тях време.

Същевременно зрителите на телевизионно съдържание разчитат на елемента на персонализация на преживяването, която включва конкретни и най-вече релевантни предложения за филми, сериали или музика.

Ролята на телекомите тук е ключова, защото ние познаваме потребителите си и можем да затворим кръга на стойностната верига, като им предложим целия пакет - услугата, устройството, мрежата, през която тази услуга може да достигне до тях, както и цялата дигитална екосистема, която отговаря на техния начин на живот. Екосистемата засяга и допълнителната стойност, която телекомът предлага на клиента.

Тук визирам услуги за защита сигурността на потребителите като “Онлайн защита”, застраховка на устройствата, застраховка при пътуване в чужбина “Смарт турист”, дигитални услуги в тарифните планове и др. От 1 февруари тази година ние станахме първият мобилен оператор в България, който ще предлага не 2, а 3 години удължена гаранция за всички смартфони в своето портфолио.

Същевременно все повече оператори залагат на хибридния модел при предлагането на телевизия, а именно комбинирането на услугата с OTT предложения (over-the-top - директно предоставяне на интернет съдържание - бел. ред.) като HBO Max в нашия случай. Разбира се, живото излъчване продължава да има решаваща роля при избор на услуга, особено когато говорим за спортни канали или новинарски емисии. Определяща е и възможността потребителите да гледат на различни екрани и устройства - телефон, таблет, домашен телевизор, на работа, в движение.

Качеството на излъчване е важно, което идва като естествено очакване и с навлизането на високоскоростните 5G мрежи. Не на последно място е добрата синергия и интеграция с вече съществуващите смарт устройства у дома. Всички тези тенденции в областта на мултимедийното съдържание ясно посочват посоката, в която трябва да се развива всеки нов дигитален телевизионен продукт, за да могат операторите да останат конкурентоспособни.

- Разкажете ни повече за новата услуга - какво представлява Yettel TV и какви са нейните предимства?

- Създадохме Yettel TV, водени от убеждението, че продуктът трябва да отговаря на реалните нужди на клиентите и тенденциите, но и същевременно да гледа напред в бъдещето. Телевизията от Yettel е точно това - интерактивна, ориентирана към съдържанието и с всички модерни функции от света на интегрираните IPTV предложения.

На този етап клиентите ни могат да се възползват от пакетна оферта, която комбинира фиксиран безжичен интернет през 5G мрежа и телевизия. Имаме общо 6 пакета, като клиентите могат да избират, според техническата възможност, между два модула - спрямо броя канали и скоростта на интернет достъп - 50, 100 или 300 Mbps.

Yettel TV е съвместима с различни устройства, включващи приложенияза смартфони и таблети, работещи с операционна система Android към момента, като работим за разширяването на поддържаните операционни системи.

Широката палитра поддържани устройства гарантира, че потребителите ще имат страхотно преживяване, което не е ограничено по място и време - те могат да гледат навсякъде, включително на територията на Европейския съюз - на своя телевизор, лаптоп, смартфон, таблет или друго мобилно устройство, работещо с операционна система Android. С всеки основен пакет клиентите на Yettel TV ще могат да гледат на две устройства, независимокои точно от посочените са те.

Услугата включва и функции като запис на съдържание, връщане на пропуснатото до 7 дни назад, паузиране на текущо съдържание и лесна навигация. Самото устройство, което клиентите получаватSmart TV Box (set-top-box), който лесно и бързо може да бъде инсталиран от клиентите у дома, без да е необходимо заявяване на домашно посещение от техник на оператора. Голямото преимущество на Smart TV Box-а от Yettel е, че на практика превръща всеки телевизор, който разполага с HDMI, в истински висок клас смарт телевизор, дори самият той да е по-стар.

По този начин клиентите не се ограничават само до интерактивната телевизия, защото могат да свалят и приложенията на стрийминг услуги като HBO Max, YouTube, YouTubeKids, Spotify, Showtime и други. Така клиентът получава много повече от телевизия. В близко бъдеще ще предлагаме и функционалности, осигуряващи по-голямо удобство за клиентите, които вече притежаватsmartтелевизор съвместим с Yettel TV,те няма да имат нужда да инсталират допълнителни устройства, защото ще могат да гледат телевизия директно през нашето приложение.

Друго предимство е високото качество на нашата мрежа, през която е достъпна телевизионната ни услуга. Мрежата на Yettel e отличена с пет поредни сертификата Best in Test от световната независима организация за измерване качеството на мрежите umlaut. Той потвърждава, че нашите потребители ще могат да се наслаждават на безкомпромисно качество на стрийминга, без значение на какво устройство гледат.

- Преди месец обявихте, че мрежата на Yettel скоро ще стане 100% зелена. Защо предприехте тази стъпка?

- Електрическата енергия, използвана за нуждите на бизнеса, е един от основните източници на въглеродни емисии в телеком индустрията. Намаляването на вредните емисии е залегнало в нашата петгодишна стратегия за устойчиво развитие, която представихме в края на миналата година.

Сключването на 10-годишния договор за доставка на електроенергия от възобновяеми източници бе следващата логична стъпка в изпълнението на нашите планове за декарбонизация, за да успеем да изградим една напълно зелена мрежа.

Договорът ни предвижда основната част от потреблението на Yettel да бъде осигурена от 123 MW фотоволтаична централа, която предстои да бъде завършена през пролетта на тази година.

Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на Yettel:

Миналата седмица  телекомът представи официално телевизионната си услуга
Миналата седмица телекомът представи официално телевизионната си услуга