Дефектните въздушни възглавници, произведени от компаниите ARC и Delphi, вече са причинили най-малко 2 смъртни случая и 7 тежки наранявания, твърдат разследващите органи в САЩ.

Най-големият автомобилен казус, който продължава вече почти десетилетие, също е свързан с въздушните възглавници и зловещо прилича на сегашния. Такъв е случаят с милиони автомобили, оборудвани с опасните въздушни възглавници на японската компания Takata. Те могат да експлодират неочаквано и да хвърлят метални фрагменти в лицето на водача. Досега тези еърбегове са причинили смъртта на най-малко 36 души и са ранили стотици други.

Поради това повече от 130 милиона автомобила вече са изтеглени за сервизиране по целия свят, а Takata, първоначално един от най-големите доставчици на въздушни възглавници в света, фалира през 2018 г. Тъжното в целия случай е, че ръководството на Takata знае за проблема с въздушните възглавници още от 2002 година.

В момента изплува още един голям казус "въздушни възглавници", който сякаш копира тъжната история на Takata. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) установи, че 52 милиона въздушни възглавници, произведени от ARC Automotive и Delphi, са дефектни и трябва да бъдат изтеглени. Както и при Takata, има проблем при надуването им.

Става въпрос за приблизително 41 милиона въздушни възглавници, произведени от ARC от 2000 г. до януари 2018 г., и около 11 милиона, произведени от Delphi, които компанията Autoliv взе от ARC. Дефектните въздушни възглавници се използват в превозни средства от 12 автомобилни производители, включително Ford, General Motors, Stellantis, Hyundai, Tesla и Toyota. Точният списък с марки и модели автомобили все още не е публикуван.

"При надуването въздушната възглавница може да се спука, когато се активира, което от своя страна води до изхвърляне на метални фрагменти в купето. Спукана помпа за въздушна възглавница представлява висок риск от сериозно нараняване или смърт на пътниците в превозното средство“, се казва в официално изявление на NHTSA. Досега в тази връзка са установени два смъртни случая и най-малко 9 ранени.

NHTS се занимава с дефектни въздушни възглавници от ARC от няколко години. Подобно на случая Takata, ARC отрича и омаловажава обвинението, заявявайки, че това не е системен проблем, а че неизправностите на въздушните възглавници са резултат от "еднократни производствени аномалии“.

В началото на октомври ще се проведе публично изслушване на представители на ARC Automotive, където те ще могат да изложат своите контрааргументи и да поставят под съмнение заключенията от разследването.