Пристанището е готово за ро-ро връзка с Турция и с Грузия, има потенциал да конкурира Констанца в Румъния

С между 60 и 80 млн. евро инвестиции от фонда 3SIIF, създаден по инициативата “Три морета”, ще се разшири “БМФ Порт Бургас”. Новината бе съобщена на конференция за инициативата в Бургас.

“Ще се увеличи капацитетът на пристанището, строят се нови терминали за контейнери, терминал за петрол, природен газ. Идеята е да може много по-голяма част от товарите в Черно море, които ни подминават и отиват в Констанца, да могат да идват при нас. Това е изключително важно за нашата икономика. Самият факт, че портът ще бъде развит до такава степен, че да може да конкурира пристанището на Констанца в Румъния, е огромен успех”, каза изпълнителният директор на Българската банка за развитие (ББР) Цанко Арабаджиев.

Според него от инициативата “Три морета”

България печели по 3 различни направления

- участието в геополитическия съюз, от това, че директната ни инвестиция от 20 млн. евро най-малкото ще се удвои и че се привличат инвеститори в България, което означава нови работни места и приходи за хазната.

“БМФ Порт Бургас” е първата компания, която фондът избра в България. Това е знак как се справяме с годините. Имаме много идеи за инвестиции,

готови сме да представим 4-5 проекта,

анализираме кой ще е най-икономически изгоден”, заяви изпълнителният директор на порта Борис Балев. Вече са изцяло проектирани и с разрешения за строеж 4 нови корабни места, усилено се работи по пускане на ро-ро линии от Турция и Грузия.

“Става дума за пристанище Карасу, над Анкара, тъй като там може да се поеме трафикът от Мала Азия, а не само от Турция и

да се избегне минаването през третия мост на Истанбул,

което е много скъпо. Но още сме в преговори, турската страна трябва да стартира тази инициатива. За Грузия е свързано със стоките от Средна Азия - ние можем да започнем веднага, имаме изградено кейово място. Ако има интерес и силен партньор, може да се реализира”, обясни Балев, според когото бъдещи инвестиции от фонда ще дадат много добър тласък на бургаския порт.

Балев припомни и ключовата роля на интермодалния терминал на компанията в Божурище . “Това е уникално, и пристанището в Констанца, което е много по-голямо от нашето, го няма. А е много важно да е един собственикът и на пристанищен оператор, и на интермодалния терминал”, обясни той.

“Порт Бургас” се вписва идеално в това начинание със стратегическото си местоположение в Черно море. Предвид събитията от последните месеци значението на пристанището не само за България, но и за целия регион, се увеличи значително. Благодарение на по-нататъшното разширяване на пристанището възможностите за търговия и обмен за цяла Централна и Източна Европа след това ще се увеличават”, коментира Кшищоф Сенгер, директор в BGK - Полската банка за развитие, и член на борда на 3SIIF.

След скорошното присъединяване на Гърция инициативата “Три морета”

обединява 13 страни-членки на Евросъюза,

които се намират между Балтийско, Адриатическо и Черно море. Основната ѝ цел е задълбочаване на интеграцията на региона на Централна и Източна Европа в рамките на ЕС чрез по-голяма свързаност между държавите участнички по оста “Север-Юг” в ключови области като енергетика, транспорт, комуникации, информационни технологии.

България е на второ място по привлечени инвестиции във фонда към инициативата - над 150 млн. евро от общо 1 млрд. евро, съобщи Цанко Арабаджиев.