Разработени от общината приложения улесняват деня, а вечерите планираш през платформи за събития или заведения

София отдавна е в мобилния телефон. Има няколко приложения, разработени от Столична община, които улесняват живота на софиянци.

Най-популярното е SofiaTraffic и с негова помощ човек узнава

кога ще дойде чаканото превозно средство от градския транспорт и колко време ще се вози

Чрез приложението пътниците могат да проверят през мобилните си устройства как да стигнат от точка до точка в рамките на София. Освен това могат да намерят и информация за разписанието на влаковете, така че да осъществят връзка със системата на държавните железници. Информацията за пристигането на градския транспорт се получава в реално време от системата на центъра.

Дойде ли транспортът, трябва билет. На помощ е MPASS - апликацията за пропуски за пътуване на Столична община. С нейна помощ човек може да си купи билети за метрото и наземните линии, както и целодневна карта. При това за билетите има избор - предлагат се както 30+, така и 60+ (билетът дава право на половин или един час пътуване с прекачвания). А картите са дневна и 24-часова. Важно е да знаете, че почасовите билети се активират от момента на купуването им, а не от регистрацията в първото превозно средства. Задължително трябва да се чекирате в него - става с NFC технологията на телефона и се прави на валидаторите. Още с купуването се зарежда QR код с валидност 90 мин., за да може да си довършите пътуването. Затова в приложението MPASS пише за продължителност от 120 минути. Например: ако на 29-ата минута се качвате и валидирате в трамвая, на 30-ата минута вече не може да се прекачите с билет 30+. Но може да си довършите цялото пътуване в превозното средство, в което се намирате. А 90 минути е максимумът от първа до последна спирка на най-дълго возещата линия.

За да ползвате приложението, се изисква регистрация. Тя включа мейл и парола от минимум 9 символа. След това може

да заредите банковата си карта в апликацията

и всеки път, когато купувате билет, да се вземат пари от нея. Но ако желаете, има опция и тя да не бъде запомнена. Засега годишните карти не могат да се вкарат в приложението.

Паркирането също е мобилно, при това освен с класическия есемес, и с апликация. То е два вида - синя и зелена зона, на номер 1302 за първата и 1303 за втората. Изпраща се изписан на латиница номерът на автомобила. Символите, които са налични и в двете азбуки, дори да значат различни неща, не се променят. Така например за С се ползва латинската буква C, а не S.

Вместо есемес обаче човек може да ползва приложение. URBO PARKING е апликацията, която заменя текстовото съобщение, трябва ви само регистрация. Апликацията има голямо предимство - ако не знаете дали се намирате в синя или зелена зона, приложението ще определи вашето местоположение. Заплащането се осъществява с дебитна или кредитна карта, без допълнителни такси. 5 мин преди изтичане на времето за престой в съответната зона ще получите уведомление.

Ако все пак се е стигнало до поставяне на скоба на колата, с помощта на Sofia Plus можете бързо да заплатите, за да освободите автомобила си. Приложението се изтегля безплатно и изисква еднократна регистрация. Чрез него ще може дистанционно с кредитна или дебитна карта да си платите и така не е нужно да се заявява освобождаване от “скоба” по телефона до Информационния център на ЦГМ, което преди това беше единствената опция, нито да стоите тъжен до колата и да следите кога мобилният екип е свършил работата. Защото веднага след отстраняване на скобата ще получите  съобщение, че е нужно да се плати нов престой или да се премести колата.

Алтернативните методи за придвижване също са включени в приложение - Sofia Coin. То

дори дава награди

Няма значение дали ще решите да вървите пеша, да карате стандартно или електрическо колело, да се повозите на електрическа тротинетка, ползата са спестени вредни емисии за околната среда, а за вас - тонус и поощрения, че сте се движили повече. Разбира се, апликацията показва къде има свободни за наемане тротинетки, колела и др. Включвате приложението, докато се придвижвате алтернативно, и то мери разстоянието, а вие трупате точки за награди - от ръкавици и каска за колоездене до безплатни билети за концерти, таблети и награда изненада. Всичко зависи от това колко километра ще изминете по еконачин за придвижване. След всяко регистрирано придвижване можете да видите изминатото разстояние, колко вредни емисии сте спестили, а можете и да се похвалите на близки и познати с постижението си.

Освен това на всеки четири месеца Столична община публично обявява

най-често използваните пешеходни и веломаршрути. Те се отбелязват на карта,

така че всеки да ги знае.

Всъщност приложение има и за всеки един проблем в София. Столичани могат да използват от телефона си центъра на Столична община за подаване на сигнали - call.sofia.bg. Приложението към нея - Call Sofiа - Контактен център на Столична община, е достъпно за потребителите на Android и iOS устройства през Google play и App Store. При него има и опция да не се регистрирате, а да ползвате акаунта си в Google или Facebook вместо това.

Апликацията позволява на хората да изпращат към Столичната община сигнали от неспешен характер. Гражданинът получава официален регистрационен номер и може да проследи как се придвижва сигналът и какво е направила общината по неговия въпрос. Платформата е интегрирана с административно-информационната ѝ система и сигналите се насочват към съответните отговорни структури.

Административната карта на София

също е достъпна с приложение. Хората от бизнеса я ползват от телефона си с апликацията NAG.Mobile. Тя дава достъп до “Административна карта” (предоставена от направление “Архитектура и градоустройство”).

Чрез приложението гражданите могат да ползват инструменти за визуализация на данни от планове за регулация, кадастрален план, зони на строителни граници, застрояване, аерофото заснемане, административни карти и други.

И след като денят става по-лесен с всички тези дигитални възможности, пак през телефона столичани и гости могат да организират и чудесна вечер в София - електронни платформи предлагат покупка на билети за всички концерти и театрални постановки, а две водещи приложения ви правят резервацията в ресторанта, като дори ползвате отстъпки в сметката. А храната, разбира се, пак с два клика на телефона може да бъде доставена и вкъщи.