Говорят експертите в дискусията "Европа за България" - част от кампанията на "24 часа" в изпълнение на проекта "Кохезионната политика на България - нашият европейски план"

Разширението на метрото, заложено в предходната оперативна програма 2014-2020 г., е проект, обявен за един от 10-те най-успешни инфраструктурни проекти в целия Европейски съюз. 

Това стана ясно от думите на Мартин Георгиев, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" и ръководител на Оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. по време на първото събитие от инициативата "Европа за България".

Това е едногодишна информационна кампания на "24 часа" в изпълнение на проект "Кохезионната политика в България - нашият европейски план" с финансовата подкрепа на Европейския съюз и Европейския парламент. Целта на кампанията е българските граждани да бъдат максимално осведомени относно кохезионните политики, както и да се направят видими ползите от тях.

На срещата освен Георгиев, присъстваха евродепутатът Искра Михайлова, Радослав Ризов - главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерството на иновациите и растежа, Ангелина Бонева, зам.-министър на регионалното развитие, Ивета Филипова - директор на дирекция "Управление на проекти в енергетиката" в Министерството на енергетиката, Галина Симеонова - главен директор на главна дирекция Оперативна програма "Околна среда" в МОСВ и Иван Иванов - директор на дирекция Централно координационно звено в Министерството на финансите.

В дискусията се включиха представители от 6 министерства.
В дискусията се включиха представители от 6 министерства.

По време на дискусията представители на бизнеса имаха възможност да задават въпроси към експертите от министерствата относно предстоящото отваряне на програми и финансови средства, предвидени за България от кохезионните фондове на ЕС, плана за възстановяване и Фонда за справедлив преход.

В новата Оперативна програма "Транспортна свързаност" 2021-2027 г. има заложени 5 приоритета обясни Георгиев, а бюджетът й е 1,9 млрд. евро.

"Основните приоритети са развитие на железопътната и пътната инфраструктура, подобряване на интермодалността, нови иновации и изграждане на железопътни връзки с летищата Пловдив и Бургас", каза той.

В новия програмен период ще бъдат прехвърлени проекти като довършването на магистрала "Струма" и модернизацията на жп линия София – Пловдив, както и жп участъкът „Елин Пелин – Костенец“. Целта е да бъдат приключени окончателно, за да се подобри общоевропейската транспортна свързаност.

През новия програмен период ще се увеличат и инвестициите в българските пристанища с фокус тези по р. Дунав поради голямото им използване като места за натоварване и разтоварване. Предвидена е и доставката на допълнителни мултифункционални плавателни съдове и съоръжения, чрез които ще се допринесе за подобряване на условията за корабоплаване по Дунав, разказа още Георгиев.

Пилотен проект е изграждането на инфраструктура за алтернативни горива по републиканската пътна мрежа и в пристанищата за обществен транспорт с национално значение. След окончателното приключване на проекта трябва да има изградени 160 по републиканските пътища и 4 по пристанищата. Процедурата ще бъда отворена в началото на следващата година, но не само за оператори на инфраструктурата, но и за частни.

"Започваме с малки стъпки да подпомагаме и частните оператори, така че всеки, който иска, ще може да изгради такава точка, като схемата, по която ще кандидатства, ще бъде за безвъзмездно подпомагане. В момента работим с Европейската инвестиционна банка, за да дефинира обхвата на схемата и как да бъде направена по най-лесния начин", обясни експертът.

Представители на бизнеса имаха възможност да задават въпроси.
Представители на бизнеса имаха възможност да задават въпроси.

Предвидено е и отварянето на схема за подпомагане на интермодални оператори с интензитет до 50%. Те ще трябва да развиват съществуващи терминали, но и да работят върху създаването на връзките между различните видове транспорт.

Такъв проект за развитие на интермодалността в градска среща ще обхване летищата в Пловдив и Бургас. От думите на Георгиев стана ясно, че със средства от ЕК ще бъдат изградени жп връзки към тях. Според него не случайно се нарича интермодалност в градска среда, защото операторът, който обслужва тази връзка, трябва да интегрира тези два града и с друг вид транспорт. Например метрото в София прави интермодални връзки с летище София, жп гари и градски транспорт.

Мартин Георгиев няма съмнение, че всички тези проекти, изпълнявани благодарение на средствата по кохезионната политика, ще окажат значително влияние върху по-добрата транспортна свързаност на страната, както и ще допринесат за изграждането на модерни и висококачествени съоръжения.