Европейските кораби с пшеница все по-често се пренасочват, за да избегнат Суецкия канал заради нарастващите рискове за сигурността по този ключов търговски път, съобщава Блумбърг, цитиран от БНР.

Делът на пратките от Европейския съюз, Украйна и Русия, използващи алтернативни маршрути на път за Азия и Африка, нарасна до 42% към средата на януари от едва 8% през декември, съобщи Световната търговска организация (СТО).

Броят на товарите, преминаващи транзитно през Суецкия канал, е намалял с цели 40% спрямо предходната година, отбелязват още от СТО.

Товарните превозвачи са принудени да заобиколят Суецкия канал, като използват по-дълги и по-скъпи маршрути до дестинациите си поради атаките на хутите срещу търговски кораби в Червено море, отбелязва Блумбърг.

От агенцията напомнят, че пазарите на зърно бяха разтърсени от редица прекъсвания на корабоплаването през последните няколко години, включително тези, причинени от войната в Украйна и ниското ниво на водата в Панамския канал. Това само напомня, колко крехки могат да бъдат веригите на доставка на храни. Ако прекъсванията се влошат, те биха могли да спрат спада в разходите за храни и стоки, който започна да се отразява в по-евтини хранителни стоки.

Последните данни от СТО показват забавяне на световния внос на пшеница по море, като обемите до средата на януари са незначително по-ниски от преди година. Все пак търговията с пшеница се оказа устойчива, "без големи смущения, забелязани при морските доставки на насипни товари", отбелязва международната организация.