Авиокомпании и правителства обещават подкрепа за биоавиационно гориво. Експерти обаче предупреждават, че производството му може не само да подпомогне борбата с климатичните проблеми, но и да ги влоши, се казва в репортаж на Voice of America.

Така нареченото устойчиво авиационно гориво, произведено от растения, а не от суров петрол, има потенциал да се наложи на пазара. Целта е да се ограничи негативното въздействие на авиоиндустрията върху изменението на климата. Но експертите предупреждават да се подходи внимателно. В противен случай, промяната може да влоши положението.

През ноември британската авиокомпания "Virgin Atlantic" извърши първия в света трансатлантически полет изцяло с устойчиво авиационно гориво. Очакванията са това да намали въглеродните емисии с около 70% в сравнение с полетите, за които използваме самолетно гориво.

По данни на Международната агенция по енергетика пътуванията със самолет генерират около 2% от световните емисии на въглероден диоксид, което пряко влияе върху покачването на температурата на планетата. Този дял нараства и е трудно да бъде намален. И ако автомобилите могат да се движат на батерии, то при самолетите това не никак лесно.

"Много по-трудно е това да се постигне в областта на авиацията, тъй като, поне в момента, батериите са твърде тежки за полети на дълги разстояния", заяви Дан Лашоф.

Не е задължително горивото за полети на дълги разстояния да е от суров петрол. Нефтът представлява основно въглерод, погребан под земята в продължение на милиони години. При изгарянето му този въглерод се отделя в атмосферата под формата на диоксид. Растенията от друга страна го поемат, за да растат. Устойчивото авиационно гориво се добива именно от растителни масла - соево, палмово или захар от царевица, която ферментира и след това химически се преобразува в гориво. Биогоривата обаче имат един голям недостатък.

"Основният проблем е, че за производството им се използват огромни площи. Ако отнемете първокласна земеделска земя, на която в момента се отглеждат култури за храна, за добив на гориво, то тази храна трябва да бъде заменена от някъде", каза Лашоф.

Така фермерите биха могли да превърнат гори или пасища в земеделски стопанства, за да компенсират разликата. Това обаче е по-лошо за изменението на климата. Изследователите спорят какъв е мащабът на този проблем над 15 години. В средата на 2000-та година тогавашният президент на Съединените щати Джордж Буш подписа закони за използването на биогорива за леките и товарните автомобили. Досега всяка година една трета от цялата реколта на царевица и соя в САЩ се използва именно за такъв добив. А оценките за влиянието върху емисиите на парникови газове варират. В някои изследвания биогоривата все още са по-добри от изкопаемите.

Някои смятат, че биогоривата са с около 30 до 40% по-чисти от бензина. Други експерти твърдят, че горивата на базата на царевица и палмово масло са много по-вредни. През юни Агенцията за опазване на околната среда на Съединените щати представи доклад по този въпрос. Заключението не е категорично, но определено има риск биогоривата да влошат климатичните проблеми.

И то е още преди да се увеличи използването на устойчиво авиационно гориво. През 2022 Съединените щати са произвели около 60 милиона литра от него. Целта е до 2050 да се стигне до 130 милиарда литра годишно. Това е почти два пъти повече от цялото производство на биогорива за автомобили в Америка през 2022. За добива на гориво през тази година е изразходвана повече от една трета от реколтата на царевица и соя в Щатите. Затова и съществува реално притеснение за увеличаването на производството за целите на авиацията.

Олиото за готвене обаче не би било достатъчно за всички полети по света. А технологиите за производство на гориво от отпадъчни продукти все още не са готови, предава NOVA. Изследователите търсят и други култури, и начини за създаване на устойчиво авиационно гориво, без снабдяването с храна да бъде нарушено.