Или какво да правите, ако началникът вярва, че колкото повече (работите), толкова повече (произвеждате)

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Kъде си, пита шефът ви с осъдителен тон, какъвто не си позволява и жена ви (свекърва ви). Пита по мобилния телефон, защото е звъннал на вътрешния и не ви е намерил на бюрото. Изкушавате се да му кажете истината: че сте излезли от офиса да се поразходите 15-ина минути, за да си проветрите главата. Но знаете, че няма да разбере. Затова измисляте лъжа, която ще мине.

Шефът ви е като Мечо Пух. Вярва, че "Колкото повече, толкова повече!" В смисъл, че колкото повече работите, толкова повече ще произвеждате.

Добрите мениджъри знаят, че не е така елементарно.

Продуктивността означава не да работите повече, а да работите по-ефективно. Вашият началник явно не от добрите, но вие не му се оставяйте. Погрижете си сами да си разпределете така времето, че да свършвате всичко по най-добрия начин, без да се налага да оставате допълнително в офиса. А когато шефът не ви намери на бюрото, няма нужда да го лъжете, ами да му отговорите с резултати от авторитетни научни изследвания.

Абсолютно доказано е, че редовните почивки повишават производителността. Ако мениджърите във вашата компания наистина се интересуваха от нея, щяха да прочетат умни книги и официално да ги въведат, вместо да разрешават само една пауза по обед.

Въпросът не е колко почивки на ден имат право да правят служителите, а колко време могат да се концентрират, преди да си вземат почивка, изтъква Боб Позен, автор на бестселъра "Екстремна продуктивност".

Впрочем щом не се диктува от особеностите на дейността, наистина добрите мениджъри не налагат нито задължително присъствено време, ни определят кога да са почивките. Те се интересуват само от крайните резултати и оставят служителите сами да избират кога да работят. Причината е, че различните хора са максимално ефективни в различни часове на деня.

Продължителността на способността за висока концентрация също зависи от индивидуални особености. Като опознаете своите и нагодите работния си цикъл към тях, ще станете много по-продуктивни.

Според едно от изследванията прекъсвания трябва да се правят на 75-90 минути. "Повечето хора, след като работят час и половина и после си почиват за 15 минути, помагат на мозъка да консолидира информацията и да я запази по-добре", обяснява Боб Позен данните от експериментите си.

В друго проучване, направено със софтуерно приложение за проследяване на времето и производителността, е доказано, че най-ефективни са "спринтовете" - 52 минути работа и после 17 минути почивка.

Най-добре ще ви освежи излизане от офиса да се поразтъпчете на чист въздух, но ако не можете или не искате да се разхождате навън, пийте кафе и поговорете с приятни колеги, препоръчва Тара Суорт, невролог и треньор по лидерство.

Има вероятност началникът ви да не разбере научно обоснованите ви мотиви да си вземате малка почивка на всеки час и половина работа. Е, тогава си останете на бюрото, но си разпределете времето така, че да се отморите.

Заемете се с нещо, което е различно от основната ви работа и ви носи допълнителна енергия, съветва Лора Вандеркам, експерт по управление на времето. Например свършете приятна служебна задача - обадете се на колега или партньор, когото харесвате, прочетете интересен документ, който не изисква голяма концентрация, прегледайте си пощата. Превключването ще позволи после отново да се съсредоточите.

Каквото и да смята шефът ви, вие имате отговорност първо пред себе си. А тя е да си правите междучасия според индивидуалните си способности за продуктивност, така че максимално добре да си изпълнявате задълженията. По възможност за 8 часа 5 дни в седмицата. Нали за толкова ви плащат.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Колко да питате, за да не изглеждате професионално некомпетентни

6 знака, че изопачавате конфликт в работата

Как да плените шефа и колегите за 5 минути с ефекта на ореола

Наръчник за оцеляване край колега грубиян

Защо е вредно самобичуване тип "Аз съм провал" дори и при голям провал

10 хитрини, които да вземете от политиците, за да успявате

Как да се оплачете на шефа, без да плачете

7 техники да познаете дали да имате доверие на колега

Трик да парирате недоброжелател с ефекта на Франклин

Заучената безпомощност – отървете се от нея, за да имате успех

Преуспяващи със стратегията "Син океан"

Как да сложите „ефект на примамката", за да ви вярват шефът, колеги и партньори

В напечен момент действайте като шеф, за да станете шеф

Научно доказано: Обичате си работата – живеете по-дълго

Конкретни техники как да не изпушите, ако работите много

Жена или мъж за шеф

Дума, която да забравите на работа – враг

Защо да си криете идеите от шефа и колеги

Отдел "Човешки ресурси" умря. Да живее отдел "Преживявания"!

Шефът - лош, по-лош, перфекционист